بررسی اندیشههای محمد عابد الجابری در پژوهشکده تاریخ اسلام
گروه جریانهای فکری جهان اسلام پژوهشکده تاریخ اسلام آرا و اندیشههای محمد عابد الجابری را بررسی میکند.
گروه تاریخ جریانهای فکری جهان اسلام، در روند بررسی جریانهای روشنفکری جهان اسلام، این بار به «بررسی آراء و اندیشههای محمد عابد الجابری» متفکر و اندیشمند مغربی خواهد پرداخت.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست، سید محمد آل مهدی، مترجم برخی از آثار عابد الجابری به فارسی، سید علی میرموسوی عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید و عباس برومند اعلم مدیر گروه جریانهای فکری حضور خواهند داشت.
محمد عابد الجابری به عنوان یکی از برجستهترین متفکران در جهان معاصر عرب مطرح است. افراد مختلف، آثار وی را به گونههای متفاوتی خواندهاند. شکلگیری اندیشههای او در سوریه و مغرب و خودداری از نوشتن به زبان فرانسه، وی را محبوب روشنفکران و دانشجویان نسل جدید کرده است. دامنه کاری جابری وسیع است. او در موضوعات مختلفی از مقولات دانشگاهی تا موضوعات سیاسی، مطالبی نگاشته است. جابری بیشتر به مباحثی از این دست میپردازد:
۱ - معرفت در اسلام و معنای «عقلانیت عربی»؛ ۲ - تکامل تاریخی جامعه اسلامی و نقش طبقه روشنفکران؛ ۳ - جهان عرب و تعامل آن با دنیای غرب؛ ۴ - تفکر معاصر عربی و اندیشههای جهانی؛ ۵ - اجرای شریعت و جهتگیریهای آینده جوامع غربی.
جابری تحصیلات اولیه خود را در رشته فلسفه علم و اپیستومولوژی، پشت سر گذاشت. تکامل اندیشه، وی را در جایگاه رهبری جریان رنسانس عربی ملی قرار داد. جنبههای برجسته سیستم فکری او توسط کسانی همچون علال الفاسی، محمد ارکون، عبدالله لارویی، محمد الکتانی، عبدالحامد بن بادیس محمد طلبی، علی مراد و افراد دیگری از شمال آفریقا، طنین انداز و تأثیرگذار شد. این اندیشمندان بر این عقیده بودند که تنها یک فرآیند انتقادی، میتواند به رنسانس واقعی در جهان عرب بینجامد. شاخصه اصلی تفکر آنها، نقادی است. جابری همچون ابن خلدون اندیشه قرن چهاردهم میلادی، که میکوشید با روش «عصبیت» در تمدن اسلامی عربی نهضتی ایجاد کند، در نقطه تلاقی استقلال ملی و عقلانی قرار میگیرد. او رنسانسی عربی را به تصویر میکشد که با کمک نیروی تعقل میتوان به آن رسید. از نظر او رنسانس فلسفی پیششرط رنسانس فرهنگی و تمدن عربی در دوران مدرن است.
این نشست، روز شنبه اول آذر ماه، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد و حضور برای عموم آزاد است.