خبرگزاری کار ایران

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب آموزشی در گفتگو با ایلنا:

افزایش قیمت بر تمام حوزه‌های کتاب تأثیر می‌گذارد

افزایش قیمت بر تمام حوزه‌های کتاب تأثیر می‌گذارد
کد خبر : ۶۶۵۲۹

علی‌اکبر رئیس‌نیا: افزایش قیمت‌ها به‌طور کلی بر همه چیز و بازار خرید و فروش کتاب هم تأثیر گذاشته است و این افزایش قیمت در تمام کالا‌ها بوده است و احتمال دارد در میزان خرید و فروش کل کتاب‌ها شاهد کاهش باشیم.

ایلنا: علی‌اکبر رئیس‌نیا(مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب آموزشی) معتقد است هرچند افزایش قیمت‌ها به طور کلی بر همه چیز و بازار خرید و فروش کتاب هم تأثیر گذاشته است، اما بخش ناشران آموزشی به دلیل افزایش کم قیمت‌ها و خاص بودن خریداران، کاهشی از لحاظ فروش نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس نیا درباره‌ی آخرین وضعیت ناشران بخش آموزشی حاضر در بیست و ششمین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: نزدیک به ۱۸۰ ناشر آموزشی برای این دوره ثبت نام کرده بودند که این تعداد به نسبت سال قبل بیشتر شده است.
او ادامه داد: از این بین ۱۴۵ ناشر آموزشی شرایط شرکت در نمایشگاه را داشتند که همین تعداد هم در نمایشگاه حاضر خواهند بود. دلیل اینکه بعضی از ناشران برای این دوره پذیرفته نشدند، این بود که شروط و ضوابط شرکت ازجمله تعداد آثار لازم را منتشر نکرده بودند و امکان حضور آن‌ها وجود نداشت.
رئیس‌نیا با بیان اینکه درحال حاضر جانمایی ناشران آموزشی در نمایشگاه درحال انجام است، ادامه داد: محل قرارگیری غرفه‌ی ناشران آموزشی در محل قبلی آن در مصلا است و متراژ مفید اختصاص یافته برای این بخش هم، ۳۴۵۰ متر مربع است.
مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب‌های آموزشی همچنین تعداد کتاب‌های این حوزه را در نمایشگاه امسال، ۲۴ هزار عنوان اعلام کرد و این رقم را نسبت به سال‌های قبل همراه با افزایش دانست.
رئیس نیا معتقد است با وجود مشکلات اقتصادی فعلی و افزایش قیمت کتاب‌ها، بخش آموزشی با کاهش چندانی در میزان استقبال مخاطبان و فروش آثار روبرو نخواهد بود.

او در این باره توضیح داد: افزایش قیمت‌ها به طور کلی بر همه چیز و بازار خرید و فروش کتاب هم تأثیر گذاشته است و این افزایش قیمت در تمام کالا‌ها بوده است و احتمال دارد در میزان خرید و فروش کل کتاب‌ها شاهد کاهش باشیم.
مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب‌های آموزشی افزود: افزایش قیمت کتاب‌های آموزشی به اندازه‌ی افزایش قیمت‌های سایر حوزه‌های کتاب نبوده است. از طرفی، مخاطبان و خریداران کتاب‌های آموزشی همیشه طیف خاص و مشخصی هستند که از ابتدا می‌دانند به دنبال چه اثر و کتابی هستند. دلیل این مسئله هم بالا بودن سطح رقابت بین ناشران آموزشی است.
او در پایان تصریح کرد: البته نمی‌توان قضاوت قطعی درباره‌ی میزان فروش آثار انجام داد، اما به نظر من میزان فروش در بخش کتاب‌های دانشگاهی حتی ممکن است از سال‌های قبل بیشتر هم باشد. دلیل این اتفاق هم تخفیف‌های زیادی است که ناشران آموزشی می‌دهند که در بعضی از موارد تا ۴۰ و ۵۰ درصد هم می‌رسد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز