تهرانی که دوستش داشتیم در گالری اثر
«تهران کمی مایل به راست» تازهترین مجموعه عکسهای محمد غزالی است که این روزها در گالری اثر روی دیوار رفته است.
ایلنا: 27 عکس که با فیلم پولاروید تاریخ مصرف گذشته خلق شدهاند و در اندازه 5/8×8/10 سانتی متر، هر یک فقط در یک نسخه به چاپ رسیدهاند تهرانی متفاوت را روایت میکنند: تهرانی به دور از آسمانخراشها و فاقد مبلمانهای شیک شهریش، تهرانی زرد و رنگ پریده که به دلیل تاریخ مصرف گذشته بودن فیلم عکاسی مورد استفاده عکاس، بخشهایی از شهر ناپدید و محو است؛ روایتی تصویری از هویتی که از دست رفته است و شاید هم معصومیتی که روزگاری در جان تهران خانه داشت و به شهروندانش آرامش میداد و امروز دیگر سراغی از آن در ذهنها نیست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد غزالی که همواره از مدیوم عکاسی فراتر رفته و با رویکرد مفهومی در آثارش به ساحتی بین رسانهای دست مییابد، در این مجموعه تازه نیز با انتخاب هوشمندانه فیلمهای عکاسی تاریخ مصرف گذشته این روند را ادامه داده است؛ انتخاب فیلم پولاروید که در دهه 50 شمسی میان علاقمندان به عکاسی جایگاه ویژهای داشت پروژه «تهران کمی مایل به راست» را نوستالژیکتر نموده است. لنز دوربین غزالی در این آثار به روی خیابانهاست، گویا خیابانهای مرکز شهرند، خبری از اتوبان ها و روگذرهای طبقاتی نیست، از ترافیک خبری نیست، گویا در تهران خبری غیر از آرامش نیست، شعاع نور آفتاب به کمک فیلم عکاسی فاسد شده آمده تا زردی و رنگ پریدگی تصاویر دو چندان شود. «مایل به راست بودن» زاویه نگاه دوربین غزالی، به دراماتیک شدن سوژه نمایشگاه کمک شایان توجهی نموده است.
«زروان روح بخشان» منتقد هنری یادداشتی در کاتالوگ نمایشگاه درباره این مجموعه نوشته است که در پاراگراف پایانی آن آورده است: در عکسهای غزالی، ویژگی نوستالژیک بودن پولاروید با خاطرهی جمعی خیابان هم سو گردیده است. بازخوانی وی از این خاطرهی جمعی در قالب عکسهایی از دست رفته که بخشی از موضوع خود را اصلا ثبت نکردهاند که نشان دهند و آن چه نشان میدهند هم تصویری مبهم است، بیننده را با عدم حضور آن چه زمانی حاضر بود مواجه میکند؛ آن چه بود و دیگر نیست و حالا ما که آنجا در خیابانها بودیم بینندگان تصاویری هستیم و شاید میخواهیم اما نمیبینیم.
در نهایت اینکه پولاروید نوستالژیک است و نوستالژیا خاطره انگیز است و خاطره همواره در گذشته است و گذشته رویا گونه است و خیابان محل عبور است و هر آنچه در عبور است میگذرد و آنچه گذشته است دیگر نخواهد بود.
محمد غزالی 32 ساله که تحصیلاتش نیز کارشناسی عکاسی است، مقام نخست نهمین بینال عکس تهران در سال 1383 را از آن خود نموده است و دوبار در رویداد بزرگ «پاریس فوتو» حضور داشته است، در سال 83 با گالری راه ابریشم و در سال 1388 با «گالری اثر»؛ او همچنین با گالری اثر دو آرت فر بینالمللی «آرت مسکو» و «کانتمپوری آرت استانبول» را تجربه نموده و در قالب حدود 20 نمایشگاه جمعی آثارش در کشورهایی نظیر استرالیا، فرانسه، ترکیه، کویت... به نمایش درآمده است. این عکاس جوان و صاحب سبک، ده سال پیش نخستین نمایش انفرادی عکسهایش را در گالریهای تهران آغاز نموده است و در این مسیر مجموعههای تأمل برانگیز و تماشایی: جای سر خوبان، روبان قرمز، یادداشت برداری، تابستان 84، سلول سیاه و بازگشتی به فراموشی را ارائه داده است که همگی با استقبال خوبی از سوی جامعه هنری روبرو شدند.
نمایشگاه «تهران کمی مایل به راست» تا نهم خردادماه در گالری اثر دایر است و علاقمندان میتوانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 20 و جمعهها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن نمایند، گالری شنبهها تعطیل هستند.
گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر،خیابان بر فروشان،پلاک 16 است.