محسن شاه ابراهیمی اعلام کرد:
دکور فیلم شهر موشها در سه طبقه و 1500 متر مربع است
دکورعظیم شهر موشها به کارگردانی مرضیه برومند و تهیهکنندگی منیژه حکمت و علی سرتیپی متشکل از سه طبقه و جادههای پیچ در پیچ در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع ساخته میشود.
ایلنا: دکور فیلم «شهر موشها» به کرگردانی مرضیه برومند مراحل ساخت و ساز خود را در بوستان ولایت میگذراند.
به گزارش ایلنا، محسن شاهابراهیمی دربارهٔ ایدهٔ اصلی و نحوه ساخت این دکور میگوید: مبنای حرکت فکری من برای طراحی این شهر، فضاهای «دستکَند» است، مثل «کندوان». دست کَند یعنی اینکه یک صخره یا یک کوه ماسهای را تراش میدهند و تمام فضاهای مورد نیاز خودرا به صورت یکپارچه، از توی آن درمیآورند، ایدهٔ اصلی من این بود که موشها قاعدتا باید این فضاها را با چنگال و دست تراشیده و به یک چنین ترکیبی رسیده باشند. به اضافهی اینکه برای ایجاد فانتزی از عناصر مدرن هم در آن استفاده شدهاست.
شاه ابراهیمی درباره اینکه در این دنیای فانتزی جای عروسکگردانها کجا خواهد بود گفت: وقتی اولین بار خانم برومند فیلمنامه را به من داد گفتم که خب مشکلی نخواهم داشت، شهری در فضای فانتزی خواهم ساخت ولی بعد وقتی آرام آرام درگیر آن شدم دیدم عملیات فنی بسیار پیچیدهای باید زیر این شهر پیشبینی بشود و این موضوع، تمام زمانبندیهای من را بههم ریخت و من را به چالش عجیب و غریبی کشاند. دریک فضای کوچک تک دوربینهٔ یک اتاق زیاد مشکلی نیست ولی اگر قرار باشد این حرکتها از داخل این اتاق خارج بشوند، به شهر برسیم بعد اتومبیل داشته باشیم وعروسکها توی این اتومبیل بنشینند و بعد حرکت بکنند، برای عروسکگردانها آن زیر چه اتفاقی باید بیفتد؟ این موضوع منهای سختیاش برای من خیلی هم جذاب بود که راه حلهایش را پیدا کنم. بسیار کار پیچیدهای است ولی خوشبختانه توانستم راهحلهایی پیدا کنم و به طور مرتب هم با بچههای عروسکی در تماس بودم که بفهمم گیرهای کارشان کجاست و بتوانم آنها را به حداقل برسانم. به نظر میآید تا اینجا خوب پیش رفته است.
طراح صحنه و دکور فیلم شهر موشها درخصوص حرکت دوربین و استفاده از نور در این فیلم میگوید: این بخش، با دکور واقعی هیچ فرقی نمیکند. من باید جایی برای حرکت دوربین و نور پیشبینی کنم ولی ما یک عنصر دیگر هم داریم که همان عروسکگردان است و خیلی چیزها را بههم میریزد یعنی یک سری محدودیت با خودش میآورد که روی نوع طراحی تاثیر میگذارد. باید دائم فکر کنم چگونه میشود مشکلات را حل کرد. طبیعتا با مذاکرات پیدرپی و مستقیمی که با خانم برومند داشتم و بچههای عروسکی، مخصوصا آقای اعلمی که از باتجربهترین عروسکگردانها است، سعی کردم مشکلات را تقلیل بدهم و یکی یکی از سر راه بردارم اما قطعا مشکلات دیگری وجود خواهند داشت که در حین اجرا خودشان را نشان میدهند.
شاه ابراهیمی ویژگی اصلی شهر موشها را لطیف بودن آن میداند و میگوید: در این طرح، من یک ویژگی را به شدت اعمال کردهام و آن هم این است که هیچ چیز تیزی دیده نمیشود همه چیز نرم و لطیف است و این هم به خاطر ماهیت موش است، البته موشی که ما در عالم فانتزی با آن سروکار داریم. خطوط تیز همیشه از نظر روانی، حس خشونت و خطر را القا میکنند. حصار یک دیوار را فرض کنید که بالای آن چیزهای تیز قرار دادهاند، خودبهخود کسی که آن را میبیند، احساس میکند باید از آن پرهیز کند و وقتی که یک چیز نرم را میبینید احساس میکنید میتوانید به آن نزدیک بشوید و به آن دست بکشید.
به گفته شاه ابراهیمی؛ این نگاه، در کل طراحی، اعمال شده است.
او میگوید: حتی در جادهها، جادهها یکدیگر را قطع نمیکنند، یعنی تقاطع نداریم٬ یک جورِ نرم از کنار هم رد میشوند. در طراحی آکسسوار و اتومبیلها هم به همین صورت است، دارم یواش یواش لبههای تیز را از بین میبرم و به یک چیز نرم و متعادل که لطافت با خودش بیاورد تبدیل میکنم، به هر حال داریم برای کودکان کار میکنیم».
وی درباره وسایل زندگی موشها و چگونگی تهیه آنها میگوید: طبیعتا خیلی خوب میشد اگر میتوانستیم چیزهایی را از بازار به دست بیاوریم که اولا از نظر فرم و دوم از نظر اشل و اندازه، مناسب باشند. ولی آنچه تا به حال به دست ما رسیده از هر ده تای آن، سه یا چهارتای آن از نظر اشل و فرم به کار میآیند و بقیهٔ آنها را باید بسازیم. بنابراین از تعدادی آکسسوارساز، دعوت به کار کردیم و کارگاه آن دارد راه میافتد. طرحها، عموما دارد درمیآید و اشلبندی میشوند و مواد مصرفی آنها دارد آماده میشود.
شاه ابراهیمی درباره مشکلات ساخت دکور شهر موشها میگوید: اگر اراده و حمایت مالی باشد همه کارها امکان پذیر است و مشکلی پیش نمیآید. تیم تهیهکننده تا به اینجا خیلی خوب پیشرفته است امیدوارم تا انتهای کار هم همینطور باشد. امکانات هم که خوشبختانه تا اینجا خوب بودهاست.
دکورعظیم شهر موشها متشکل از سه طبقه و جادههای پیچ در پیچ در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع ساخته میشود.