خبرگزاری کار ایران

دبیر هیأت ساماندهی صنوف سینمایی اعلام كرد:

هیچ دلیلی برای عدم تکمین صنوف سینمایی از قوانین کشور وجود ندارد

هیچ دلیلی برای عدم تکمین صنوف سینمایی  از قوانین کشور وجود ندارد
کد خبر : ۷۰۰۸۲

بزرگان و متولیان صنوف سینمایی کاملاً واقفند و می‌دانند قانونی شدن صنوف، اولین گام صحیح در تدوین سایر قوانین سینمایی و تامین امنیت شغلی همه سینماگران در مقاطع مختلف زمانی است.

ایلنا: سعید الهی(دبیر هیأت ساماندهی صنوف سینمایی) متذکر شد: اگرچه انتقاد صحیح و کارساز به عملکرد هر مدیر فرهنگی ازجمله شمقدری حق هر سینماگر است ولی هیچ دلیلی برای عدم تمکین صنوف سینمایی از قوانین جاری کشور وجود ندارد.

الهی در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در برخی گفتگوهای انجام شده، تلویحاً برخی دوستان فعال در صنوفی که از قانونی شدن سرباز می‌زنند؛ معتقدند به دلیل بودن آقای شمقدری در جایگاه ریاست سازمان سینمایی حاضر به ثبت قانونی صنف مطبوعه خود نیستند که به نظر می‌رسد اینگونه اظهارنظرها، بی‌انصافی مسلم در قبال اعضای زحمتکش خانواده بزرگ سینماست که درحال حاضر از بسیاری از امکانات صنفی به طور قانونی محروم‌اند.

سعید الهی افزود: مگر قانون ثبت موسسات و مراکز فرهنگی با آمدن جواد شمقدری تدوین شده که با رفتن دولت دهم و احتمال آمدن تیم جدید مدیریتی در حوزه سینما بخواهد تغییری در آن ایجاد شود؟ برخی به گونه‌ای تحلیل می‌کنند که انگار قرار است رئیس بعدی سازمان سینمایی همواره غیرقانونی عمل کند و به هر گونه مقررات و ضوابط فعلی در حوزه سینما پشت پا بزند.

وی گفت: این نگاه مثل این است که شخصی از رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوشش نمی‌آید و یا انتقادی به عملکردش دارد و برای تلافی، مدام از چراغ قرمز عبور کند و یا سبقت غیرمجاز بگیرد!

وی اضافه کرد: بر مبنای مصوبه سال 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی که حکم قانون دارد، هرگونه موسسه، مرکز و یا صنف و گروهی که محور فعالیت آنها فرهنگی است، می‌بایست از هیأت رسیدگی به موسسات فرهنگی وزارت ارشاد مجوز گرفته و پس از درج آگهی در روزنامه رسمی فعالیت نماید. ضمن اینکه سایر مجوزها متناسب با نوع فعالیت در حوزه سیاسی، بازرگانی و یا بخش کارگر و کارفرمایی نیز باید پس از کسب مجوز از وزارت ارشاد صادر شوند.

دبیر هیأت ساماندهی صنوف سینمایی گفت: متاسفانه در طول مدیریت جواد شمقدری آنچه که نادیده گرفته شد، تلاش وی در فعالیتهای زیرساختی حوزه سینما بود که ثبت قانونی و مستقل صنوف و هویت بخشیدن به اهالی سینما در مراجع حقوقی از آن جمله است.

وی یادآور شد: شک ندارم که بزرگان و متولیان صنوف سینمایی کاملاً واقفند و با توجه به شرایط جامعه و نظام اداری ایران می‌دانند قانونی شدن صنوف، اولین گام صحیح در تدوین سایر قوانین سینمایی و بالطبع تامین امنیت شغلی همه سینماگران در مقاطع مختلف زمانی است.

الهی خاطرنشان ساخت: البته در گفتگوهای متعددی که ظرف یکسال گذشته با اهالی محترم سینما در صنوف مختلف داشتیم؛ مشخص شد بسیاری از تردیدها برای قانونی شدن، ناشی از تاثیر فضای کاذب روانی و رسانه‌ای و نگاه منفی به قوانین یا ارتباط گیری با دستگاه‌های دولتی است. این درحالیست که تکیه بر قانون چه درست و چه غلط، بخشی از زندگی اجتماعی و عقلانیت است و تصمیمات فردی و لجبازی‌ها تنها منجر به هرج و مرج و دور ماندن انسانها از حقوق حقه خودشان می‌شود.

سعید الهی به بازگشایی خانه سینما اشاره کرد و گفت: قطعاً کسی راضی به هزینه کردن از نظام و دولت خدمتگزار در موضوع خانه سینما در رسانه‌های بیگانه و معاند نیست و تلاش همگان برای بازشدن این مجموعه فرهنگی است ولی این بحث نباید نافی حرکت در مسیر قانون و در چارچوب مقررات عمومی کشور باشد.

وی گفت: قانونی شدن صنوف برای حضور در نخستین مجمع عمومی خانه سینما پس از باز شدن یک اصل بوده و تلاش اهالی سینما برای دریافت مجوز ارشاد همچون 11 صنف فعلی که قانونی شده‌اند عین درایت است.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخی صنوف از فرصت تاریخی پیش آمده برای ثبت خود در طول یکسال گذشته استفاده نکرده‌اند، گفت: هیأت ساماندهی در طول این مدت همواره تلاش نموده تا موانع موجود را مرتفع کند تا سینماگران بدون دغدغه موفق به ثبت قانونی خود شوند و از این پس نیز در مهلت یکماهه آتی تا باز شدن خانه سینما در خدمت صنوف سینمایی خواهد بود.

 

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز