رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز:
نظام استاد شاگردی عهد قجری است/ اعتراض به سکوت تشکلهای کارگری

چکیده: «اجرای نظام استاد – شاگردی به منزله کاهش ضریب امنیت شغلی کارگران به بهانهٔ اشتغالزایی و آموزش مهارت به آنها است / نظام استاد – شاگردی نسخهٔ جدید طرح خروج کارگاههای زیر ۱۰ نفر از شمول قانون کار است که در گذشته اجرا شد و نتیجه مطلوبی هم در بر نداشت.»
رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز، اجرای نظام استاد - شاگردی را موجب استثمار نیروی کار خواند.
«ناصر چمنی» در این باره به ایلنا گفت: ایده نظام استاد – شاگردی به عهد قاجار باز میگردد. در قرن ۲۱، نه از کارفرمایان عهد قاجار و نه از کارگران آن دوره تاریخی، خبری است. اجرای چنین طرحی که موجب استثمار کارگران میشود شایسته یک جامعه مدرن و اسلامی نیست.
وی با اشاره به قراردادهای سفید امضا، قراردادهای ۲۹ روزه، قراردادهای موقت و... که امنیت شغلی را از نیروی کار سلب کردهاند تصریح کرد: در حالی که بسیاری از ظرفیتهای تاکید شده در قانون کار عملی نمیشود اجرای نظام استاد – شاگردی به منزله کاهش ضریب امنیت شغلی کارگران به بهانهٔ اشتغالزایی و آموزش مهارت به آنها است.
این فعال کارگری، اجرای نظام استاد – شاگردی را بازگشت به گذشته خواند و افزود: بازگشت به گذشته مساله اشتغال و مهارت آموزی را حل نمیکند. برای تقویت تولید باید در روابط کار نیز پیشرفت کنیم.
وی ادامه داد: مگر کسانی که مدعی بودند با خروج کارگاههای زیر ۱۰ نفر از شمول قانون کار، بیمه نکردن کارگران این کارگاهها و خارج کردن کارگران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از حمایت قانون کار، بازار کار رونق پیدا میکند و کارگران بیشتری در کارگاههای کوچک و بزرگ استخدام میشوند، به هدفشان رسیدهاند که امروز نظام استاد – شاگردی بتواند مساله اشتغال و مهارت آموزی را حل کند؟
به گفتهٔ آقای چمنی، نظام استاد – شاگردی نسخهٔ جدید طرح خروج کارگاههای زیر ۱۰ نفر از شمول قانون کار است که در گذشته اجرا شد و نتیجه مطلوبی هم در بر نداشت.
رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز در ادامه بیان کرد: کارفرمایان با سوء استفاده از نظام استاد – شاگردی، نیروی کار را در زمان قانونی تعیین شده به کار میگیرند و بعد از پایان این مدت، به بهانه عدم یادگیری حرفه توسط شاگرد، عذر وی را میخواهند.
وی افزود: به دلیل درصد بیکاری بالا در جامعه، کارفرما نیروی کار دیگری را که برای شاگردی متقاضی است به کار میگیرد و با ادامه این چرخه، کارگران همیشه شاگرد باقی میمانند.
این فعال کارگری با اشاره به ادعای مبدعان نظام استاد – شاگردی مبنی بر ارتقای سطح مهارتی کارگران با اجرای این طرح تصریح کرد: برای ارتقاء سطح مهارتی کارگران میتوان از آموزشگاههای فنی و حرفهای که سرمایه هنگفتی در آنها هزینه میشود استفاده کرد. مگر همه کسانی که از فنی و حرفهای کارت مهارت گرفتهاند مشغول به کارند که نظام استاد – شاگردی مساله اشتغال را حل کند؟
رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز در پایان با انتقاد از سکوت دو تشکل از مجموع سه تشکل رسمی کارگری در مورد نظام استاد – شاگردی اظهار داشت: تشکلهای کارگری باید نسبت به این طرح، موضع گیری میکردند. وظیفه نماینده کارگر، دفاع از حقوق موکلانش است. نمایندگان رسمی کارگران باید درباره اقداماتی که در مورد نظام استاد – شاگردی انجام دادند پاسخگو باشند.