خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشین صنعت و معدن:

ادغام و تحریم باعث تصمیم‌گیری‌های وزارت صنعت معدن و تجارت بود

کد خبر : ۹۷۸۰۳

طی ۲ سال گذشته تقریبا هر روز خبر منفی در حوزه اقتصاد می‌شنیدیم یک روز کشتی‌ها مشکل داشتند و کالایشان وارد کشور نمی‌شد روز دیگر نرخ ارز رشد می‌کرد و نفت را از ما نمی‌خریدند و...

ایلنا: وزیر پیشین صنعت معدن تجارت گفت: ترکیب ادغام و تحریم ماتریسی برای تصمیم گیری‌های وزارت صنعت معدن تجارت بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی غضنفری(وزیر پیشین صنعت معدن و تجارت) در مراسم تودیع خود در این وزارتخانه اظهار داشت: دشمنان در منطقه جهنمی از بحران ایجاد کرده‌اند اما در میان؛ کشور ما گلستان است. و شاهد بودیم در روزهای انتخاباتی و گرفتن رای اعتماد امنیت سیاسی در کشور حکمفرما بود.
وی افزود: مجموعه‌ای از مشکلاتی که در کشور به وجود آمد؛ گره‌اش به دست مدیران بازنمی‌شد زیرا مبدا جای دیگری بود.
وی با اشاره به چرایی تصمیمات وزارتخانه صنعت معدن تجارت طی سالهای گذشته گفت: ترکیب ادغام و تحریم ماتریسی به وجود آورد که باعث این تصمیمات شد.
غضنفری با بیان اینکه کار اصلی وزاتخانه صنعت معدن تجارت در کنار مدیریت کسب و کار مدیریت کالا گفت: برنامه ریزی‌هایی برای تنظیم بازار در این مدت انجام شد که براساس ۴ اولویت مدیریت تولید، مدیریت سرمایه، مدیریت بازار و مدیریت فروش صورت پذیرفت.
غنضفری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کالا برای دولت مانند بچه برای مادر است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اهمیت موضوع اما متاسفانه شاهد بودیم که هر دستگاهی ساز خود را می‌زد. کلا نظام و ساختار سازمانی در ایران نگاه جزءنگر دارد در حالی که مردم از بیرون نگاهی کلی نگر دارند و ما در ادغام به دنبال نگاه کلی نگری رفتیم.
غضنفری با اشاره به اینکه این کبوتر باید با دو بال صنعت و بازرگانی بپرد و یک بال امکانپذیر نیست، افزود: با ادغامی که به وجود آمد پایداری در وزارتخانه حاصل شد. و متولی تولید کالا و تجارت آن وزارت صنعت و معدن و تجارت شد.
غضنفری افزود: پیشنهاد بنده به آقای نعمت‌زاده این است که برای پایداری بیشتر این وزارتخانه چندین بانک را نیز در زیرمجموعه این وزارتخانه به کار گیرند.
وی افزود: پیش از ادغام فضای کسب و کار تکه تکه بود و فعالین اقتصادی آسیب پذیر بودند و سر و ته زنجیره تولید در دست یک متولی نبود.
وی افزود: طی ۲ سال گذشته تقریبا هر روز خبر منفی در حوزه اقتصاد می‌شنیدیم یک روز کشتی‌ها مشکل داشتند و کالایشان وارد کشور نمی‌شد روز دیگر نرخ ارز رشد می‌کرد و نفت را از ما نمی‌خریدند و... بر همین اساس برای واردات کالا به کشور باید سفری مارکوپلویی طی می‌شد.
غضنفری خاطرنشان کرد: در زمانی که فشار تحریم هر روز بیشتر می‌شد و متولی کالا در کشور نیز ما محسوب می‌شدیم، اقدام به گروه بندی و اولویت بندی کالا‌ها کردیم تا مدیریت بازار داخلی و تجارت خارجی تواماً رعایت شود.
وی با اشاره به نصف شدن عوارض گمرکی ۵۰۰۰ ردیف تعرفه‌ای در این باره گفت: برای کنترل قیمت‌ها و افزایش رقابت این امر صورت گرفت و در مقابل ثبت سفارش بسیاری از کالا‌ها ممنوع شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در تنظیم بازار نیز همین کنترل‌ها انجام شد و اگر امروز شاهد افزایش شاخص بورس تا ۶۰۰۰۰ هستیم باید گفت ۶۵۰۰۰ از این افزایش‌ها مربوط به صنعت و معدن است که این امر به سختی به دست آمده است.
وی در خاتمه گفت: بخش خصوصی در این مدت بیش از همه بخش‌ها دچار خسارت و صدمه شد. و در این مدت با منابع محدود صحنه بازار را به سختی مدیریت کردیم و همچنین بازرگانی داخلی نیز هم اکنون ۱۸ میلیون تن کالا ذخیره دارد و جای نگرانی نیست.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز