برگزاری کنفرانس های آینده دکو توسط شورای ملی مبلمان و دکوراسیون
اگر به دو صنف مبلمان وجواهر بهاداده شود و حمایت صورت بگیرد، همین دوصنف پتانسیل آن را دارند که به اندازه درآمد نفتی برای ایران ارزآوری داشته باشند.
کنفرانس دکو که 4دوره برگزاری موفق خود را پشت سر گذاشته است، امسال به شکل یک هم اندیشی صنفی، صنعتی و دانشگاهی برگزار شد تا در قالب باز مهندسی چهاردوره قبل کنفرانس بین المللی دکو، ضمن پرداختن به مشکلات و مسائل پیش روی صنف و صنعت مبلمان کشور، اهداف و برنامه ریزی های کلان شورای ملی مبلمان نیز به شور گذاشته شود.
به گزارش ایلنا، این مراسم با حضور ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، دکتر کرمانشاهی معاون کل سازمان توسعه تجارت، مظفر علیخانی رییس کنفدراسیون صادرات ایران، مهندس میر آخورلو مدیرکل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و جمعی از روسای تشکل ها برگزار شد؛ روسای تشکل هایی چون انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان، اتحادیه درودگران و مبلسازان تهران، انجمن کافرمایان صنایع چوب، اتحادیه صوت تصویر و تلفن همراه، اتحادیه صنف ظروف بلور، چینی و لوستر، انجمن تهیه، تولید و توزیع فرش ماشینی و جمعی دیگر از دست اندکاران و تشکل های صنعت مبلمان و دکوراسیون.
تلاش مجلس برای حمایت از تولید داخل
ارسلان فتحی پور،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دراین هم اندیشی با تاکید بر ضرورت حمایت از تشکل ها گفت:« اگر به دو صنف مبلمان وجواهر بهاداده شود و حمایت صورت بگیرد، همین دوصنف پتانسیل آن را دارند که به اندازه درآمد نفتی برای ایران ارزآوری داشته باشند.»
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ابرازخرسندی از دستاوردهایی کهصنعت مبلمان و دکوراسیون به خصوص از لحاظ ایجاد نگاه علمی و ایجاد رشته دانشگاهی بدست آورده است تاکیدکرد:« این دستاوردها نشان میدهد که نگاهی تخصصی و دانش محور در این صنعت به وجود آمده است.»
رئیسکمیسیوناقتصادیمجلسهمچنینبااظهارخرسندیازممنوعیتوارداتبرخیکالاهابهکشورگفت:«درشرایطفعلیبایدبهجایوارداتکالاهایغیرضروریارزموجودرابهواحدهایتولیدیوصنعتیکشوراختصاصدهیمتاعلاوهبرحمایتازتولیدملیزمینهارزآوریبیشتررابهکشورفراهمکنیم.»
آمادگی سازمان توسعه تجارت برای همکاری با شورای ملی مبلمان و دکوراسیون
کیومرث کرمانشاهی معاون کل سازمان توسعه تجارت نیز در این هم اندیشی با اشاره به مهم ترین معیارهای اقتصادی برای توسعه صادرات یک محصول به مواردی چون توجه به ذائقه مشتری قبل از ورود به یک بازار و حتی قبل از ورود به تولید اشاره کرد و گفت:« رسیدن به استانداردهای بسته بندی محصول، برند سازی، استفاده بیشتر از شرکت های تخصصی صادرات، برای رایزنی در بازارهای هدف و حضور پررنگ محصولات ایرانی در نمایشگاه های داخلی و خارجی، مواردی است که تولید کنندگان مبلمان و صنایع وابسته به آن باید مد نظر قراردهند.»
وی خبرداد:« به زودی بین سازمان توسعه تجارت و شورای ملی مبلمان و دکوراسیون به عنوان متولی این صنعت، تفاهم نامه ای امضا خواهد شد تا ازاین پس تصمیم گیری ها در مواردی مثل نظام تعرفه ای و برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی با هماهنگی با این شورا اتخاذ شود.»
دستاوردهای عملی کنفرانس دکو طی چهار دوره
در ادامهعلی انصاری رئیس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون تاکید کرد:« مراسم امروز را نه کنفرانس یا همایش بلکه یک هم اندیشی می دانیم تا پس از تجربه چهار دوره کنفرانس دکو و حضور جریان های داخلی و خارجی در آن، در یک جمع صمیمانه نگاهی به دستاوردها یا نقاط ضعف و قوت دکو داشته باشیم.»
وی تاکید کرد:« اولین دستاورد دکو 2008 ورود هزاران دانشجو به رشته طراحی و تولید مبلمان در ایران بوده است که شروع آن در اولین دوره دکو انعقاد قرارداد با دانشگاه بریتانیایی برای فرستادن دانشجو خودش را نشان داد و امروز به تاسیس این رشته در دانشگاه های ایران منجر شده است.»
وی افزود:« از نتایج دیگر این کنفرانس تاسیس شهرک صنعتی تخصصی شهرک مبلمان بود که کلنگ آن زده شد و نهایتاً تا یک سال دیگر پذیرای واحدهای تولیدی خواهد شد.»
انصاری افزود:« سومین رویدادی که برگزاری کنفرانس سالانه دکو ایده آن شکل گرفت،ایجاد موزه مبل ایران به عنوان تاریخ خاموش این صنعت بود که منجر به این شد که ما اولین صنعتی باشیم که صاحب موزه ملی و تخصصی هستیم.»
رئیس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون ایران در ادامه از ساماندهی بازار توزیع مبل ایران در یافت آباد نیز به عنوان یک دستاورد یاد کرد و افزود تلاش ما این بود که یافت آباد به عنوان هسته اولیه بازار مبل ایران شناخته شود که امروز این اتقاق افتاده است.»
دکو، برند اول صنعت مبلمان در ایران و منطقه
رامین سمیع زاده دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون نیز در این مراسمخاطر نشان کرد:« طبق تحقیقاتی که برای برند برتر در صنعت مبلمان داشته ایم کنفرانس دکو به عنوان برند اول این صنعت به عنوان نتایج این تحقیقات اعلام شد.»
مدیریت منابع حلقه مفقوده توسعه صنعت چوب و مبلمان
عبدالعظیم آقاجانی رئیس انجمن کارفرمایان صنعت چوب نیز در پنل پایانی این مراسم به دلایل عدم رشد مورد انتظار ایران در صنعت چوب و مبلمان طبق برنامه های توسعه ای اشاره کرد و گفت:« در صنعت مبلمان ایران هم منابع و هم امکانات برای رسیدن به توسعه وجود دارد اما خلائی که باعث به نتیجه نرسیدن روند رشد می شود عدم مدیریت مناسب منابع است.»
وی تاکید کرد:« یک کشور در حال توسعه هیچ راهی جز تولید ندارد و برای تحقق تولید احتیاج به ایجاد زیر ساخت ها دارد که این زیر ساخت ها نیز فقط از طریق تخصیص منابع ممکن خواهد شد.»
لازمبهذکراستاینمراسممهدیثقفیرئیساتحادیهدرودگرانتهران، حسین علیزادهشرکت تعاونی درودگران و مبلسازان تهران،احمدرحمانیرییساتحادیهصنفظروفبلورچینیولوستر، رییس هیات مدیره جامعه معماران، ابراهیمدرستیرییساتحادیهصوتوتصویر،تلفنهمراه،لوازمجانبی،داخلی، و محمد بلالی رییس اتحادیه سنگ، سنگ بر و سنگ تراش نیز حضور داشتند.