گسترش مصرف سوخت پاک در یکی از آلودهترین شهرهای کشور متوقف شده است؛
افزایش جایگاههای CNG در اصفهان مقرون به صرفه نیست
۱۴۵ جایگاه CNG در استان وجود دارد، از این تعداد ۲۸ جایگاه در شهر اصفهان جانمایی شده است که در بیشتر ساعات شبانه روز خلوت هستند/ سرمایهگذاری دو میلیارد تومانی برای احداث جایگاههایی که قرار است دو سه ساعت از شبانهروز مورد استفاده قرار گیرند، مقرون به صرفه نیست.
بحران آلودگی هوای اصفهان که در سالهای گذشته شدت یافته و حتی در فصل تابستان نیز خودنمایی میکند، یکی از مشکلات حل نشده و اساسی این کلانشهر است که اثرات مخربی بر سلامت جسمانی و روانی افراد، گیاهان، اشیاء و حتی ساختمانها (از نظر خوردگی، سیاه شدن و کاهش مقاومت) دارد.
بهگزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آمارهای رسمی ۷۰ درصد از این آلودگی، ناشی از تردد وسایل نقلیه است، تا جایی که میزان این آلودگی در شهرهایی مانند تهران و اصفهان، در برخی مواقع از ۷ برابر حد مجاز سازمان بهداشت جهانی نیز فراتر میرود.
از آنجا که گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان در دو سه سال اخیر به دلیل مشکلات متعدد متوقف شده است، مصرف سوخت CNG یکی از راهکارهای کنترل آلودگی شهری به شمار میرود که به گفته رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وارد چرخه حمل و نقل آن میشود.
جمشید جمشیدیان با اشاره به اینکه از سال ۸۲ تعداد خودروهای شهر اصفهان هر چهار سال یک بار دو برابر شده است، اعلام کرد: تا قبل از سال ۸۰ تعداد خودروهای سواری در کلانشهر اصفهان ۲۰۰ هزار دستگاه بوده است که این تعداد تا پایان سال ۹۰ به ۸۳۰ هزار دستگاه خودروهای سواری سبک به غیر از موتورسیکلتها افزایش پیدا کرده است.
وی نزدیکی شهرهای استان به اصفهان را نیز موجب افزایش تردد خودروها در این کلانشهر میداند و میگوید: این حجم از تردد خودرو در حالی است خودروهای فرسوده از رده خارج نمیشوند و با وجود چنین شرایطی جلوگیری از افزایش آلودگی هوا بیش از وضعیت کنونی، یک پیشرفت به شمار میآید.
علیرضا نصراصفهانی عضو شورای شهر اصفهان نیز با انتقاد محدود بودن تعداد محدود جایگاههای سوخت CNG در شهر اصفهان، میگوید: مصرف کنندگان این نوع سوخت علاوه بر طی مسافت طولانی، باید حداقل ۳۵ دقیقه در صفهای طولانی معطل بمانند.
در واکنش به گلایههای شهروندان از این مشکلات، رئیس امور جایگاههای CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه اصفهان به ایلنا میگوید: ۱۴۵ جایگاه CNG در استان وجود دارد، از این تعداد ۲۸ جایگاه در شهر اصفهان جانمایی شده است که در بیشتر ساعات شبانهروز خلوت هستند و فقط در ساعات اولیه صبح با حجم انبوهی از متقاضیان استفاده از این سوخت روبرو میشوند.
غلامرضا قادری سرمایهگذاری دو میلیارد تومانی برای احداث جایگاههایی که قرار است دو سه ساعت از شبانهروز مورد استفاده قرار گیرند را مقرون به صرفه نمیداند و تصریح میکند: یکی دیگر از دلایل شلوغی برخی محلهای توزیع سوخت سی ان جی در اصفهان انتخاب نادرست مصرفکنندگانی است که انتظار دارند با مراجعه به نزدیکترین جایگاهها ممکن و در کمترین زمان ممکن سوختگیری کنند.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون مشکلی از نظر کمبود جایگاه CNG در شهر اصفهان گزارش نشده و حتی در برخی از ساعات شبانهروز مانند ۲۴ بامداد تا 5 صبح، جایگاهها در حالت تعطیلی قرار دارد، ادامه میدهد: در صورت ارائه تجهیزات بلاعوض دولت، امکان احداث تعداد بیشتری جایگاه برای شهر اصفهان فراهم میشود و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اصفهان از سرمایهگذاران بخش خصوصی در این زمینه استقبال میکند.
قادری از مصرف حدود ۴۲ میلیون متر مکعب گاز در جایگاههای CNG استان در ماه خبر داد و گفت: با این میزان مصرف در جایگاه دوم کشور بعد از تهران قرار داریم.
گزارش از: ناهید شفیعی