محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت:
مشكلات آموزش و پرورش ناشی از شعارزدگیهاست
با تحمیل نمیتوان دانش آموز را طرفدار دین کرد/ برای خدمت به کشورم و سوختن برای مردم آمدهام/ عدهای برای حضور من در وزارت آموزش و پرورش ختم قرآن نذر کردند/بلایی که سر آموزش و پرورش آمده است ناشی از شعارزدگی ها و سیاست زدگیهاست.
ایلنا: محمدعلی نجفی (وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم) در جلسه علنی صبح امروز مجلس با حضور در جایگاه تریبون مجلس ضمن تشکر از همکارانی که به حمایت از برنامههای وی پرداختند، توضیحاتی درباره کلیت برنامههای خود ارایه داد.
نجفی گفت: این موضوع که پرداختن به صلاحیت وزارت من در وزارتخانه آموزش و پرورش در اولویت قرار گفته است را اگر چه براساس حروف الفبا اتفاق افتاده؛ اما آن را به فال نیک میگیرم.
وی افزود: واقعیت این است که قلمروی آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و مؤثرترین خدمات دولت است و میتوان گفت که هیچ خانوادهای وجود ندارد که تحت تأثیر تصمیمات آموزش و پرورش قرار نگیرد و مهمتر از آن رسالتی است که به دوش آموزش و پرورش گذاشته شده است.
نجفی در ادامه اظهار داشت: پرورش انسانهای شایسته و خداجو که بتوانند از ارزشهای اسلامی دفاع کرده و بانی پیشرفت کشور باشد، امری نیکو و خوب در نزد خداوند است.
این وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: باتوجه به اینکه آموزش و پرورش با روح کودکان و نوجوانان سر و کار دارد، این حوزه عرصهای بسیار پیچیده و عمیق را پیش روی مسئولان قرار میدهد لذا هرگونه سوءتدبیر میتواند خطری برای این قشر به شمار رود.
وی با اشاره به یکی از ضعفهایی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: فقدان یک برنامهی راهبردی در آموزش و پرورش و اتخاذ تصمیمات ضد و نقیض در این حوزه باعث اختلالهایی در اسناد پیش روی آموزش و پرورش شده است.
نجفی خاطرنشان کرد: امروز یکی از پیشرفتهای آموزش و پرورش این است که یکی از بالاترین اسناد به لحاظ دینی و اسلامی را تصویب کرده و آماده اجرایی شدن آن است.
وزیر پیشنهادی آقای روحانی؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مصوبه شورای عالی فرهنگی بوده و سند سیاستهای کل آموزش و پرورش را جزو اسناد مهم در حوزه آموزش و پرورش دانست و تأکید کرد: این دو سند جزو اسناد مادر به شمار میرود که تا ۲۰ سال آیندهی آموزش و پرورش را میتوان بر پایه آن برنامهریزی کرد. البته ناگفته نماند برنامههایی مانند سند چشمانداز ۲۰ ساله وجود دارند. اما این دو سند مادر باید اولویت وزیرانی باشد که سکاندار آموزش و پرورش هستند.
وی یادآور شد: دولت باید یک برنامهی کلی برای اجرای این دو سیاست تحول و سیاست کل داشته باشد.
نجفی در ادامه به اظهارات یکی از مخالفان اشاره کرد و گفت: یکی از نمایندگان گفتند که من قصد ایجاد تغییر در سند تحول را دارم درحالیکه این گونه نیست. من قصد دارم اصلاحاتی هر چند جزیی را درصورت لزوم به وجود آورده و نقشهی راهی را طراحی کنم و بتوانم یک بازنگری دورهای به عنوان مثال ۵ ساله برای آن قرار دهم.
وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم همچنین تصریح کرد: علاوه بر آن ۵۰ برنامه پیشبینی شده و غیر از آن ۵۷ مورد از برنامهها مربوط به سند تحول و سیاستهای کلی است. براساس گفتههای آقای لاهوتی از ۲۲ محوری که در این حوزه وجود دارد؛ ۲۰ محور پوشش داده شده و با این آمار من چگونه میتوانم آن را تغییر دهم.
وی ضمن تأکید بر اینکه اصل تربیت در آموزش و پرورش دچار ابهاماتی است، اظهار داشت: تربیت یکی از مواردی است که بعضاً در آموزش و پرورش نادیده گرفته میشود. نسبت تربیت به آموزش و پرورش مثل نسبت شیرینی به قند است پس چگونه میتوان نسبت به آن بیتفاوت بود.
نجفی گفت: در سند سیاست کل صحبت از تعمیق فعالیتهای تربیتی شد و اینکه در کنار معلم پرورشی، معلم، مدیر و ناظم هم وظیفهی تربیتی دانش آموز را دارند. امری که در مدارس ما با غفلت مواجه شده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از نمایندگان صحبت از برکناری معاونت پرورشی در زمان وزارت من ارایه کردند که حرفی اشتباه بود چراکه در دوره بعداز من یعنی در دوره آقای مظفر این اتفاق رخ داد، حال چه دلیلی دارد که این امر را به من نسبت دهید؟ این اظهارات منصفانه نیست.
وی گفت: مسئله بعدی که میتوان به آن اشاره کرد تربیت دینی است. به اعتقاد من؛ تعلیم و تربیت باید دین محور باشد و این با دینمداری متفاوت است. آموزش باید دینی باشد اما مبنی بر تعالیم دینی و فارغ از هر گونه تلقین و تحمیل باشد.
نجفی تصریح کرد: با تحمیل نمیتوان دانش آموز را طرفدار دین کرد و ما باید انسانهای سالمی را تربیت کنیم تا بتوانند خود آنچه را که درست است؛ درک کنند.
وی ادامه داد:در بسیاری از موارد با تحمیل دین دانش آموزان از دین، گریزان شده اند بنابراین باید تربیت را در جهاتی به کار گیریم تا انسان های صالحی را برای درک حیات طیبه آماده کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من تحصیل خود را در آمریکا نیمه کاره رها کردم و حتی پیشنهادات کاری از سوی آنها را رد کردم و برای خدمت به کشورم آمدم؛ حال یکی از دوستان مدعی بود که من به این دلیل کاندیدای ریاست جمهوری نشدم که حکومت دینی را قبول ندارم اما باید تأکید کنم؛ من کسی هستم که در زمان وزارتم سه نفر از روحانیون برجسته کشور یعنی آقایان محمدیان، قرائتی و اژهای را به عنوان معاونت وزارتخانه قرار دادم.
وی با تأکید بر اینکه مقداری انصاف هم خوب است، گفت: چیزی که به من نمیچسبد را به من نچسبانید. هم اکنون بسیاری از فعالان و فرهنگیان آموزش و پرورش از بازگشت من به این عرصه خوشحال هستند و میتوان این امر را حاصل ۹ سال خدمت پیشین من به کشور به حساب آورد.
نجفی ادامه داد: عدهای معتقد هستند در دوران وزارت من؛ حقوق بسیاری از فرهنگیان اضافه شد و دلیل حمایت آنها از من نیز همین امر است اما باید بگویم که با اینکه حقوق فرهنگیان اضافه شد اما تورم آن را مستهلک کرد. آیا این انصاف است که بخواهیم این اتهامات را به من نسبت دهید.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در دوره من؛ فعالیتهای دینی و قرآنی در آموزش و پرورش شکل گرفت و دارالقرانهایی را ایجاد کردم که توانستم فرهنگ قرانی را میان دانش آموزان رواج دهم. همچنین فرهنگ نمازخانهای را من تشکیل دادهام و باید بگویم علت اصلی اینکه نمیخواستم رئیس جمهور شوم این بود که نمیخواستم بین مردم رفته و از خود تعریف کنم اما این نمایندگان مخالف کاری کردند که من در دفاع از خود این اظهارات را بیان کنم.
نجفی ادامه داد: درحال حاضر بسیاری از افراد میگویند آقای نجفی امروز آقای نجفی سابق نیست اما به همین افراد میگویم که از افرادی که در این جمع هستند بپرسید به عنوان مثال آقای حداد که در اکثر موارد ایشان مسئول آموزش دینی من بودند حال با چه ادعایی میتوان غیردینی بودن آموزش و پرورش من را بیان کرد؟
وی همچنین به مساله تربیت معلم اشاره کرد و گفت: به گفتهی عدهی دیگری از مخالفان تربیت معلم توسط من منحل شد اما در دوران وزارتم تربیت معلم را هویت بخشیدم و حتی برنامههای بیشتری برای آن در شوراهای فرهنگی به تصویب رساندم و تعداد مراکز تربیت معلم را افزایش دادم.
نجفی با اشاره به عملکرد ۱۶ سال پیش و تشکیل دانشگاه فرهنگیان که پیشنهادی از سوی وی تلقی میشود، گفت: در آن سالها پیشنهادی برای تشکیل دانشگاه فرهنگیان دادم و امروز این دانشگاه تشکیل شده و عدهای میگویند که من مخالف با این دانشگاه هستم و درصورت حضور در وزارت آموزش و پرورش آن را برمیدارم اما در پاسخ به این دوستان باید بگویم که این دانشگاه در دوره وزارت من؛ ساماندهی بیشتری خواهد شد و حتی ضعفهایی که هم اکنون دارد نیز برطرف میشود.
وی گفت: اینکه عدهای میگویند حقوق و مزایا توسط من برای فرهنگیان افزایش پیدا میکند؛ حوزه آموزش امری است که بر ۴ مولفه قرار داد که یکی از این مولفهها حقوق و مزایاست. مولفههای دیگری مانند استفاده از تخصص و مهارت فرهنگیان در حوزه مرتبط با آنها و عدم سرخوردگی در آنها برای فعالیت در نقش آموزشی فرزندان از مهمترین اولویتهای دیگری است که میتوان برای فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد.
نجفی همچنین به سیستم آموزشی ۶-۳-۳ اشاره کرد و گفت: این سیستم را نیز ادامه خواهم داد اما با اصلاحاتی که در آن انجام میشود و درنهایت آن را اجرایی میکنم.
اوی ادامه داد: این بلایی که سر آموزش و پرورش آمده است ناشی از شعارزدگی ها و سیاست زدگیهاست که بنده با آن مخالف هستم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: عده دیگر از مخالفان وزارت من مسائل سیاسی را مطرح کردند و حرفهایی را زدند که من را به حاشیه کشیده و جزو حامیان فتنه قلمداد کنند. حال در پشت این تریبون به این آقایان میگویم که فردی که میگوید من در شورای شهر با خانم الف به دیدار یک خانمی از حامیان فتنه میروم؛ بگویم این حرف اشتباه است. آن زمان برخی از افراد به ناحق لطمه خورده بودند آن زنی که شوهرش را به ناحق از دست داده در حالی که همسرش هیچ دخالتی در راهپیماییها نداشته و تنها برای تهیه دارو به داروخانه رفته سرگردان و حیران بود و اگر ما به این افراد کمک نکرده و آنها را نسبت به نظام علاقهمند نمیکردیم، به طوری که احساس کند پناهگاهش همین نظام است قطعا به سمت رسانههای بیگانه میرفت.
نجفی ادامه داد: کاری را که ما در آن دوران در شورای شهر انجام دادیم وظیفه همین نمایندگان مجلس بود و به دلیل کوتاهی آنها ما مجبور به انجام آن شدیم حال؛ همان را برای ما تبدیل به یک انگ سیاسی میکنند.گزارش این دیدارها را 2 بار به رهبر معظم انقلاب دادیم و ایشان نیز آن را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع دادند حالا ما بدهکار شدیم.
وی با تاکید بر در راس امور بودن مقام معظم رهبری افزود: با توجه به پیشینه که در کارنامه کاری خود دارم میتوانم پایبندی خود به منویات ایشان و نظام را تایید کنم و مدعی باشم که برای خدمت به کشورم و سوختن برای مردم آمدم.
نجفی با بیان اینکه از دیروز تا حالا 560 اس ام اس از افرادی که اکثر آنها را نمیشناسم و 700 ایمیل دریافت کردم گفت: بسیاری از این افراد میگویند که ما برای رای آوردن شما ختم قرآن نذر کردیم حال بگویید این فرهنگی کسی که من دست رد به سینه او بزنم. اگر میخواهید رای ندهید، باید حجت شرعی داشته باشید اما بدانید من دست رد به سینه این فرهنگیان و آقای روحانی نزده و نمیزنم و طی این چند روز نیز تمام تلاش خود را برای توجیه نمایندگان کردم.
وی با بیان اینکه من در سال 67 زمان ریاستجمهوری حضرت آقا و نخست وزیری میرحسین موسوی به وزارت آموزش و پرورش آمدم گفت: مرتضی محمدخان که بعدا وزیر اقتصاد و دارایی شد به من زنگ زد و گفت: آقا فرمودند امروز پیشنهادی از سوی میرحسین موسوی دریافت میکنید آن را رد نکنید بعدا بیایید با هم صحبت کنیم و من به همین دلیل به آموزش و پرورش آمدم.
نجفی در ادامه یادآور شد: در زمانی که من استاد دانشگاه بودم و ریاست آن را برعهده داشتم؛ در کلاس درس ریاضی 250 نفرهی من؛ کوچکترین حرف سیاسی زده نشد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه قبل از سخنرانی آقا در 29 خرداد مطیع این امر بودیم و هیچ جا خلاف این مساله مصاحبه نکردند، گفت: من در هیچ یک از راهپیمایی سال 88 چه قبل و چه بعد از 29 خرداد شرکت نکردم البته نمیگویم شرکتکنندگان خلاف قانون عمل کردم بلکه من نیز مثل آقای مطهری معتقدم حضور افراد در راهپیمایی تا قبل از 29 خرداد اشکال نداشت اما یک شاهد عادل بیاورید که بگوید من نجفی را در راهپیمایی قبل از دیدار آقا دیدم چرا چیزی میگویید که اشکال داشته و درست نیست.
نجفی با بیان اینکه در تمام این مدت تلاش داشتم آبی بر این فتنه ریخته و آن را خاموش کنم ادامه داد: عدهای سعی دارند بر آن بنزین ریخته و آن را شعلهور کنند هنوز هم یک عده در حال این کار هستند.
وی با بیان اینکه در مصاحبه انجام شده در بحث کهریزک بحث من این بود خلاف نسبت داده شده به نظام مثل قضیه کهریزک توضیح داد: یا این امر خلاف اصلا اتفاق نیفتاده و دامن نظام باید پاک شود یا اتفاق افتاده که اصلا ربطی به نظام ندارد و چند فرد خودسر اقدام کردند حال آقایان مطلبی را مطرح کردند که قبل و بعدش را نگفتند بعد میگویند نجفی گفته آقای کروبی کار درستی کرد که این حرف را زد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه بعد از این صحبتها عنوان کردم که شروع این بحث با کروبی نبود، توضیح داد: در جلسه اختصاصی شورای شهر با حضور چمران برخی از خانوادههای بازداشتشدگان آمدند و این حرف را به عنوان شایعه مطرح کردند. اگر این شایعه را بررسی کرده و دروغ و راست بودن آن را بفهمیم بهتر است یا اینکه مخفی کنیم و این مساله بین مردم شیوع پیدا کند. این امر ریختن آب بر فتنه است یا دامن زدن به آن؟
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اینکه عدهای می گویند من با نامگذاری میدانی به عنوان 9 دی مخالفم، اینگونه نبوده بلکه پیشنهاد آقایان بر این بود که میدان آیتاله حقشناس را به میدان 9 دی تغییر دهند که باتوجه به شخصیت بزرگ آیتاله حقشناس من با این قضیه مخالفت کردم و پیشنهاد دادم که مکان دیگری را با نام 9 دی اختصاص دهند.
وی افزود: در آن زمان تونلی را در قم با 9 دی نامگذاری کردم که آنهم به دلیل مخالفت علما به نام قدیر تغییر کرد حال چرا باید حرفهایی به من تهمت زده شود که به من ارتباطی ندارد. این درست است که من یک فعال سیاسی هستم و بینش خود را دارم اما اعمال سلیقهی فردی در مدیریت کشور یک ظلم بزرگ به مردم است.
نجفی گفت: 9 سال جایگاه وزارت آموزش و پرورش، یک سال حضور در وزارت علوم، دو سال در صدا وسیما و سه سال حضور در فرهنگ عالی از سوابقی بود که در آنها نقش داشتم و تمام آن مدت نیز کوچکترین اظهارنظر سیاسی نکردم حتی میتوان این نکته را از تیم وزارت من در دوران 9 ساله شاهد بود که یک تیم فراجناحی و با حضور آقایانی از جناحهای مختلف صورت گرفت.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان از نمایندگان قضاوتی منصفانه را خواستار شد.