وزیر آموزشوپرورش:
روشهای تدریس برای دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی شوند
وزیر آموزشوپرورش در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور اظهار کرد: معلم، محتوا، تجهیزات، فضا، روشهای تدریس و شبکه شاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی شوند.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور که با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، بنیاد شهید، صداوسیما، سازمان بهزیستی و جمعی از معاونان حوزه ستادی که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست حضور داشتند و در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: یادگیری مهمترین و راهبردیترین امکانی است که به افراد مجال بروز و ظهور میدهد و شکل دادن به زندگی خود را میدهد تا هویت و شخصیت خودشان را بسازند و در زندگی اجتماعی از حاشیهنشینی، استیصال و انزوا بیرون بیایند و روی پای خود بایستند و به یک شهروند مؤثر تبدیل شوند.
وی افزود: فرصت یادگیری حق مسلم انسانها است و معتقدم اساس بیعدالتیهای اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصتهای آموزشی دارد؛ بنابراین نابرابری در این سطح به نابرابری در سطوح دیگر ازجمله؛ قدرت، ثروت و… منجر میشود.
وزیر آموزشوپرورش گفت: فرصت آموختن جزو حقوق مردم است و برای کسانی که این محرومیت را دارند یا نیازهای متفاوتی دارند این نیاز جدیتر و اولویت بیشتری دارد. در آموزشوپرورش وظیفهداریم شرایط را بهگونهای فراهم کنیم تا این افراد بهراحتی بتوانند از حق خودشان برخوردار شوند.
وی ادامه داد: کوتاهی در آموزش دانش آموزان استثنایی غیرقابل گذشت است و مشمول عواقب سختی خواهد بود؛ بنابراین آموزش این دانش آموزان جزو متموریت هاووظایف اصلی آموزش و پرورش است.
حاجی میرزایی واژه مناسبسازی را واژهای عمیق و دارای ابعاد مختلفی دانست و اظهار کرد: مناسبسازی از فضا، تجهیزات، معلم، محتوا، روشهای تدریس و حتی دانش آموزان همکلاسی با دانش آموزان با نیازهای ویژه را شامل میشود؛ بنابراین افرادی که با این دانش آموزان زندگی میکنند باید آداب تعامل با آنها را بیاموزند و خانوادهها نیز باید بتوانند نقش خودشان را بهدرستی ایفا کنند.
وی بر تلاش بیشازپیش در امر مناسبسازی تأکید و عنوان کرد: دستگاههای مسئول متناسب با تخصص خود در این خصوص تفکیک وظایف شدهاند اما باید بتوانیم ترکیبی ایجاد کنیم که از صفرتا صد مسئله آموزش و پرورش را تحت پوشش قرار دهیم.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: باید مسئله دانش آموزان استثنایی را از پیش از تولد تا طول زندگی موردتوجه قرار دهیم تا باهم ترکیب شویم و تقسیمکار کنیم و آن قسمت که به ما مرتبط است بهدرستی انجام دهیم و مکمل یکدیگر باشند.
وی افزود: یکی از کاستیهای مدیریتیعدم توفیق در ترکیبها است و این مسئله در دنیا نیز وجود دارد بنابراین با یک نگاه یکپارچه بهکل موضوع، مناسبسازی را قسمتی از کار میدانیم.
وزیر آموزشوپرورش شبکه شاد را فرصتی برای امکان ارتباط گسترده و منظم دانست و خاطرنشان کرد: در شبکه شاد یک کانال ویژه اولیای دانش آموزان داریم که ۴میلیون عضو دارد و هر هفته بیش از چند میلیون بار مطالب مرتبط با خانوادهها در آن بارگذاری شده و مورد بازدید قرار میگیرد.
وی بر استفاده از ظرفیت شبکه شاد در مناسبسازی تأکید و عنوان کرد: مناسبسازی شبکه شاد برای ارائه خدمات و سرویس به دانش آموزان با نیازهای ویژه جز اولویتها است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: مدرسه تلویزیونی ایران از ابتدای سال تحصیلی به زبان اشاره مجهز شده است و صداوسیما کاملاً آماده همکاری در این زمینه است و میتوانیم مناسبسازیهای بیشتری را انجام دهیم.
وی گفت: جذب نیروی حوزه آموزشوپرورش استثنایی را موردتوجه قرار دادهایم و از مجموع ۳۲هزار نیرویی که مجوز استخدام آنها را دریافت کردیم، ۱۱۴۳نفر را به آموزشوپرورش استثنایی اختصاص دادیم که از این تعداد ۳۳۲نفر زن و ۵۸۸نفر مرد و ۲۲۳نفر مابقی نیز میتواند از آقایان و یا خانمها باشند و قطعاً سهمیهها محفوظ خواهد بود و مانند سال قبل که ۵۴۳سهمیه اختصاص داده بودیم اما تکمیل نشد در صورتعدم جذب این افراد، سهمیه همچنان محفوظ خواهد بود تا نیروی انسانی مناسب تأمین شود.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: همه ادارات و مدارس باید برای افراد با نیازهای ویژه مناسبسازی شود و این موضوع با توجه به گستردگی آموزشوپرورش کار آسانی نیست اما ضروری است. باید برآورد کاملی از نیازها انجام شود و پس از اولویتبندی از ظرفیت آموزشوپرورش، خیرین و شهرداریها استفاده شود.
وی در پایان از تصمیمهای ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی استقبال کرد و افزود: در این زمینه همکاری میکنیم و برای راهاندازی سامانه معبر کمک خواهیم کرد.