مدیر حوزههای علمیه خواهران تاکید کرد:
لزوم رتبهبندی هیاتهای امنای مدارس علمیه
مدیر حوزههای علمیه خواهران خواستار رتبهبندی مدارس علمیه بر اساس نقش موسسان و هیاتهای امنا در آنها شد.
به گزارش ایلنا، حجتالاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجتپور در نشست برخط مدیران و مسئولان ساماندهی و نظارت استانی این نهاد نشست با اشاره به اینکه هیاتهای امنای در مدارس علمیه مختلف عملکرد متفاوتی دارند، خواستار رتبهبندی مدارس علمیه شد.
وی با بیان اینکه برخی از موسسان و هیاتهای امنای مدارس علمیه با درخشش فراوان فعالیت دارند، گفت: باید موسسان و هیاتهای امنا را رتبهبندی کنیم تا هر هیات امنا به فراخور تلاشی که دارد، ظرفیتهای بیشتری کسب کند.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه امر حوزه به طور اصولی باید بر دوش موسس باشد، نگاه صرفا مادی به موسسان و هیاتهای امنا را نادرست دانست و اضافه کرد: اگر با این نگاه به سمت هیات امنا برویم انگیزهها بسیار پایین خواهد آمد.
وی از حوزه به عنوان یک نهاد فرهنگی، علمی و تربیتی یاد کرد و گفت: در داخل حوزه مجموعهای از کارهای علمی و فرهنگی انجام میشود تا خروجیهای حوزه یعنی طلبهها در بیرون حوزه فعالیتی انجام دهند.
حجتالاسلام و المسلمین بهجتپور با یادآوری نقش هیات امنا در ایجاد یا تاسیس فرصتها برای نقشآفرینی بیرونی طلاب گفت: در اینجا هیاتهای امنا و موسسین بهترین عوامل برای یاری هستند و میتوانند برای نفوذ دادن فارغالتحصیلان در مدارس، مساجد، جلسات خانگی و ... اقدام کنند.
وی افزود: موسس و هیات امنا میتواند انبوهی از کارها را قبل از ورود طلبه به مدرسه، هنگام تحصیل و بعد از فارغالتحصیلی انجام دهد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران اضافه کرد: حوزههای علمیه نهادهای نسبتا مستقل دینی هستند که مرکز مدیریت باید بتواند به نحو شایستهای آنها را سامان دهد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با اشاره به شعار مدرسهمحوری گفت: در راستای این شعار مرکز مدیریت و مدیریت استانی به یاری مدرسه علمیه میشتابند و تلاش میکنند در داخل مدرسه علمیه، توان و کارایی عوامل مدرسه افزایش یابد.
وی با بیان اینکه آمادگیهای لازم برای تفویض امور به مدارس علیمه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هر زمان که ظرفیت پایدار در مدارس علمیه ایجاد شود، اختیار به آنها واگذار میشود.
حجتالاسلام و المسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: هدف نهایی در بحث تفویض امور به مدارس علمیه این است که مدرسه همه فعالیتهای مرتبط با حوزه را بدون کمترین نیاز به مداخله قدرت در امر مدرسه و با بهترین کارآمدی انجام دهد.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم از طریق هیات امنا وظایف مربوط به حوزه را تعقیب کنیم، چارهای نیست جز آن که اختیارات به سمت مدیریت استانی و مرکز مدیریت احاله شود.
وی از راهاندازی و ترسیم وظایف هیات امنا در مدارس علمیه به عنوان یکی از اقدامات خوب در حوزههای علمیه خواهران یاد کرد و گفت: پس از گذشت دههها از فعالیت هیاتهای امنا اکنون زمان بازنگری و اصلاح نقش هیات امنا است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران اضافه کرد: اکنون اقداماتی که مرکز مدیریت، مدیریت استانی و هیات امنا باید در ارتباط با مدارس انجام دهند را مطالعه کنیم و بر اساس آن در صورت لزوم در تصمیمات بازنگری صورت گیرد.