خبرگزاری کار ایران

از سوی وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت:

ارائه گزارش فعالیت‌های آموزش و پرورش به مقام معظم رهبری

ارائه گزارش فعالیت‌های آموزش و پرورش به مقام معظم رهبری
کد خبر : ۹۶۱۷۹۱

وزیر آموزش و پرورش به بیان گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه در محضر مقام معظم رهبری پرداخت.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز و پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، به بیان گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه‬‬ پرداخت و گفت: ‌ سلام عرض می‌کنم به محضر جنابعالی و ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ‌اباعبداله الحسین ع و یاران با وفایش را تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: در این شراپط هم، ملت ‌فهیم، دیندار و خلاق ایران احترام و ادب خود به ساحت امام حسین (ع) و محرم را با ‌رعایت ملاحظات بهداشتی و سلامت به خوبی نشان داد.‌‬  خداوند بزرگ را شاکرم که توفیق داد تا در محضر حضرتعالی باشیم و از رهنمودهای ارزشمندتان استفاده کنیم. ‌

وی‬ ادامه‬ داد: ‬ ‌حضرتعالی در فرمایشاتی که در سال‌های پیش بیان فرمودید به وجه آینده سازی، تمدن ‌سازی و هویت بخشی آموزش و پرورش تصریح فرمودید. می‌توان گفت که کشور، آینده ‌و خانواده‌ها جگرگوشه‌های خود را به امانت به نظام تعلیم و تربیت سپرده اند تا در بهترین دوران یادگیری و شکل گیری شخصیت و هویت این مسؤولیت بزرگ را به انجام برساند. عظمت و بزرگی این مسؤولیت می‌تواند و باید که خواب را از چشم‌ها برباید و ‌همه ظرفیت‌ها و توان ملی را به کار گیرد و تحقق این رسالت بزرگ را مدیریت و ‌مراقبت کند.‌

وزیر‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ گفت: ‌ کارایی حکومت‌ها را کارایی نهادها، کارایی نهادها را کارایی انسان‌ها و کارایی انسان‌ها را ‌کارائی نظام یادگیری، می‌سازد، جوامع آنگونه عمل می‌کنند که آموخته اند. ‌‬ -‌ جمعی که افتخار حضور در محضر رهبر بزرگوار انقلاب را پیدا کرده اند عالی‌ترین سطح ‌تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و پایش این رسالت بزرگ هستند و اولین و مهمترین ‌سوالی که در این محضر شریف باید به آن پاسخ دهیم ارزیابی صادقانه، دقیق و منصفانه ‌از اجرای این مأموریت بزرگ است.‌

حاجی‬ میرزایی بیان کرد: ‌ بدون تردید در طی چهار دهه حیات مبارک انقلاب اسلامی، گام‌های بلندی در توسعه ‌دسترسی به آموزش و توزیع عادلانه تر فرصت‌های آموزشی در میان همه اقشار و کاستن ‌از فاصله‌های قومیتی، جنسیتی و منطقه‌ای در دسترسی به این فرصت‌ها، رشد میزان ‌باسوادی، انتقال ارزش‌ها و باورهای دینی و انقلابی به نسل نو، توجه و تکریم مناسک و ‌شعائر اسلامی و کسب رتبه‌های بالا در مدارج علمی در سطح منطقه‌ای و بین المللی، ‌آشنایی بیشتر با قرآن کریم، عترت و اهتمام به فریضه نماز، حضور مسئولانه و همدلانه ‌در همه صحنه‌های مهم و تاریخ ساز انقلاب اسلامی، بهبود سلامت جسمی و مراقبت از ‌سلامت روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شناسایی استعدادها و پرورش نخبگان ‌برداشته شده و افتخارات بزرگی حاصل شده است که حضرتعالی بیش از هر کسی به آنها ‌اشراف دارید.‌

وی‬ اظهار‬ کرد: این دستاوردها افتخار آمیز و امیدوار کننده است آنگاه که به وضعیتی می‌اندیشیم که در ابتدای انقلاب شاهد آن بودیم ولی آنگاه که به افق‌های دور دست چشم می‌دوزیم و در ‌اندیشه تمدن سازی نوین اسلامی هستیم و می‌خواهیم سرآمد باشیم و تاریخ ساز، الهام ‌بخش و تحول آفرین و می‌خواهیم تشعشع تابناک انوار انقلاب اسلامی کاهنده آلام مردمان باشد و دستگیر محرومان و مستضعفان و سدی استوار در برابر مستکبران و ‌فزونی طلبان. حکایت دیگر است و لااقل این جمع مأموریت دارد که اینگونه بیاندیشد و ‌این رسالت بزرگ را تدبیر کند.‌

به گفته‬ وی‬ ‌ روح کلی تحول آنچنان که از رهنمودهای حضرتعالی مستفاد می‌شود و بر پایه محتوای ‌سند تحول بر پنج تحول اساسی استوار است: ‌

تحول در برنامه‌های درسی و محتوای یادگیری و نوسازی روش‌ها.‌

تحول در دانش، نگرش و مهارت‌های معلم به عنوان رکن اصلی پیشبرنده تحول و ‌جانشین همه نداشتن‌ها و جبران کننده همه کاستی‌ها.‌

تحول در دانش آموزان به عنوان هدف تحول و پرورش آنان به دانش آموزانی خلاق، ‌نوآور، مسؤولیت پذیر، شجاع، دیندار، فعال، امیدوار، توانمند در حل مسائل و مقاوم ‌در برابر دشمنی‌ها، استوار در مسیر هدف، علاقمند به ایران و کارآمد در مسیر تعالی ‌و پیشرفت کشور.‌

تحول در مدرسه به عنوان جایگاه تحول و ارائه مدرسه‌ای ایمن، زیبا و با نشاط، ‌سرزنده و فعال، مسئول و دارای پیوندهای قوی با خانواده و جامعه و زمینه ساز رشد ‌دانش آموزان، ‌

تحول در نظام سنجش و ارزشیابی آموزشی به گونه‌ای که توانایی سنجش و پایش ‌اهداف بلند سند تحول را دارا باشد. ‌

وزیر‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ پس‬ از‬ این سخنان‬ گفت: علیرغم همه اقدامات اشاره شده هنوز نمی‌توانیم جذابیت‌ها و ویژگی‌های شوق انگیز و ‌برانگیزاننده سند را در میدان واقعی نشان دهیم.‬ نمی‌توانیم مدعی شویم که سند تحول و اهداف بلند آن به گفتمان اجتماعی لااقل در میان عناصر اصلی و تعیین کننده تبدیل شده است.

وی افزود: چالش‌های مهمی که نظام تعلیم و تربیت را تهدید می‌کند و انتظار است که در آینده نظام تعلیم و تربیت چاره شود و سند باید بتواند پاسخ درخور و شایسته‌ای به آن بدهد شامل «جبهه اول، هجومی همه جانبه از سوی دشمن است. آنها با ساختن برنامه‌های جذاب و گنجاندن عناصر فرهنگی غرب قصد دارند و ذهن و دل کودکان ما را بربایند»، «جبهه دوم، عرصه تکنولوژی است. رشد و توسعه روزافزون تکنولوژی سبب شده امکانات جدید آموزشی در کنار نظام رسمی آموزش و پرورش ایجاد شود»، «جبهه سوم، تغییرات سریع بین نسلی است. به طوری که با تغییرات سریع در همه ابعاد زندگی شکاف بین نسل‌ها روزبه‌روز سریع‌تر عمیق شده و افزایش می‌یابد».

حاجی‬ میرزایی در‬ ادامه‬ اقدامات انجام شده را به شرح زیر اعلام کرد:

شش زیر نظام سند تحول تدوین و تصویب و ابلاغ شده است و در حال اجراست.‌

برنامه‌های سالانه و پنج ساله بر اساس برنامه‌های زیر نظام‌ها و اهداف سند تدوین، ‌تصویب و ابلاغ شده است و در حال پیگیری و اجراست.‌

اهداف دوره تحصیلی تدوین و تصویب شده است، و محتوای کتب درسی و فعالیت‌های تربیتی و آموزشی، کلیه پایه‌ها با اهداف سند هم سو شده است.‌

عناوین درسی جدیدی به مجموعه کتابهای درسی با موضوعات مرتبط با برخی ‌اهداف سند افزوده شده و در چرخه آموزشی قرار گرفته است.‌

برای آشنایی دست اندرکاران و گفتمان سازی پیرامون محتوای سند دوره‌های ‌آموزشی متنوعی در همه سطوح ستاد و صف برگزارشده است.‌

وزیر‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ بیان کرد: ‌ علیرغم همه اقدامات اشاره شده هنوز نمی‌توانیم جذابیت‌ها و ویژگی‌های شوق انگیز و ‌برانگیزاننده سند را در میدان واقعی نشان دهیم نمی‌توانیم مدعی شویم که سند تحول ‌و اهداف بلند آن به گفتمان اجتماعی لااقل در میان عناصر اصلی و تعیین کننده تبدیل ‌شده است.‌‬

به گفته‬ وزیر‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ در‬ این گزارش، رویکرد آموزش‬ و‬ پرورش‬ در یکسال اخیر پس از گفتگوهای عمیق، طولانی و بسیار صریح با یکدیگر و ‌مرور تجربیات و دستاوردها و پس از ارزیابی از اقدامات جاری بر این قرار گرفت: ‌

«تولید بسته‌های یادگیری با رویکرد انطباق کامل با اسناد تحولی، مهمترین گامی است که در دستور قرار گرفت. به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مأموریت ‌داده شد که تا پایان سال جاری راهنمای تولید این بسته‌ها را تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.‌»

«فرایند جذب، تربیت و به کار گماری و آموزش مستمر معلم به عنوان اصلی ترین ‌رکن تحول، سیاست گذاری شود. بدین منظور گزارشی را تقدیم حضور حضرتعالی ‌کردیم و لایحه‌ای را نیز برای تقدیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کرده ایم. ‌ما بر این باوریم اگر نتوانیم ساماندهی کمی و کیفی مناسب‌تری را ترتیب بدهیم ‌دستیابی به اهداف با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد بود.‌»

«در اجرای زیر نظام‌های مصوب، بنظر با ضعف توجه به واقعیت‌های جاری و ریشه‌های شکل گیری وضعیت فعلی، مواجه هستیم. در جلسات منظمی که به طور ‌مستمر برگزار می‌کنیم پیشران‌ها را شناسایی وبا تمرکز بر اولویت‌ها بر نتایج عمل ‌تاکید کرده ایم.‌»

«برای اینکه بتوانیم جلوه‌های قابل لمس تری از اجرای سند تحول در اختیار مردم و ‌مسئولان قرار دهیم، تعدادی بسته تحولی از محتوای زیر نظام‌ها استخراج کرده و ‌در صدد خلق نتایج امید بخش تری هستیم تا بتوانیم پیرامون آن گفتمان اجتماعی ‌ایجاد کنیم. تلاش شده این بسته‌ها شوق انگیز، تحقق پذیر، مشارکت پذیر، فراگیر، ‌و برخوردار از تقاضای اجتماعی با امکان جلب مشارکت اجتماعی باشد»

وی گفت: هر دانش آموز یک مهارت یکی از این نمونه هاست. این هدف هم برای خانواده، دانش آموز و مسئولان بخشهای مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جذاب و شوق آفرین است و از ‌ظرفیت بالاپی برای جلب همکاری سایر دستگاه‌ها برخوردار است.‌‬ طرح خوانا. مهارتهای اساسی خواندن نوشتن شنیدن و سخن گفتن و آشناپی با مهارتهای پایه زندگی از مهمترین اهداف سند تحول در مقطع ابتداپی است. امسال ‌دستیابی به این هدف را در سطح ده درصد از مدارس ابتداپی هدفگذاری کرده ایم. طرح آجر به آجر. آموزش و پرورش همواره از مشارکت خیرین برخوردار بوده است ‌و این مشارکت در سالهای اخیر با رشد خوبی نیز همراه شده و در این طرح در صدد ‌هستیم چتر خیرین را گسترش دهیم و همه مردم بتوانند حتی با مبالغ بسیار خرد ‌حتی با یک آجر نیز در این امر مهم مشارکت کنند. ‌

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به رهنمودهایی که رهبر انقلاب سال گذشته درباره آموزش و پرورش داشته اند ‌موضوعاتی را مورد تاکید قرار داند، ‬ بیان کرد: در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۹ حقوق معلمان قریب به ۵ برابر و از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹، ‌میانگین حقوق معلمان با بیش از ۶۰ درصد افزایش از ۳۷ میلیون ریال به ۶۰ میلیون ‌ریال رسیده است. بعلاوه تفاهم نامه‌ای هم برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای معلمان بدون مسکن با وزارت راه و شهر سازی به امضا رسیده است که عملیات ‌احداث حدود ۴۴ هزار واحد در ۱۸ استان اغاز شده است.‌

وی به اعمال حداقل حقوق و برقرار عیدی برای دانشجومعلمان برای اولین بار، پرداخت مطالبات معوق فرهنگیان به گونه‌ای که سال را با کمترین میزان بدهی در ‌مقایسه با ۱۵ سال اخیر، ‬ اعمال مدیریت صحیح در فرایندها و دارایی‌های صندوق ذخیره ‌فرهنگیان و‬ سود خالص قابل توزیع با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی به ۱۱۰۰ میلیارد تومان، ‬ شفاف سازی عملیات مالی و سهیم کردن معلمان عضو در ارزش افزوده ناشی ‌از فعالیت‌های اقتصادی (علاوه بر سهم الشرکه) و وصول مطالبات از دولت، توقف واگذاری مدارس به بخش غیر دولتی، جذب ۸ هزار نیروی پرورشی جدید در‬ سال‬ ۹۹،‬ ایجاد دو رشته مستقل برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره را در دانشگاه فرهنگیان برای ‌تربیت نیروهای مورد نیاز، ‬ ایجاد ۱۷۷ عنوان جدید آموزش ضمن خدمت در سه ‌سطح مقدماتی تکمیلی و پیشرفته، ‬ اجرای طرح نماد در ۶۵۰۰ مدرسه، افزایش ۵ برابری ظرفیت دانشگاه شهید رجایی از سال ۹۲، جذب ۲۰ هزار دانشجو معلم پیوسته و ۵۷ هزار مهارت آموز از دانشگاه فرهنگیان، ‌۲۰۰ ردیف نیز برای جذب هیأت علمی به دانشگاه فرهنگیان، ‬ با ۹۴۰ هزار هنرجو در سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۰۰ هزار نفر در مقایسه با سال ۱۳۹۲ ‌افزایش هنرجو داشته ایم و سالانه ۳۰۰ هزار فارغ التحصیل آموزش دیده مهارتی ‌داریم، ‬ افزایش پژوهش سرای‌های دانش آموزی از ۲۹۸ در سال ۱۳۹۲ به ۶۶۵ در سال ۱۳۹۸، شرکت‬ هر ساله چهار و نیم میلیون نفر رشته در جشنواره‌های دانش آموزی نوجوان ‌خوارزمی، ‬ شرکت‬ ‌۶ میلیون نفر رشته در مسابقات و جشنواره المپیاد فنی و حرفه ای، دایر شدن دو مرکز رشد کار آفرینی در استان‌های خراسان رضوی و گلستان، دایر کردن ‌۸۴ آزمایشگاه تجهیزان فناوری نانو ۵ آزمایشگاه سلول‌های بنیادی پزشکی و ‌بازساختی و ۱۷ آزمایشگاه زیست فناوری، ابلاغ اساسنامه تشکیل هیأت امنا و تشکیل سازمان و تعیین رپیس آن، گسترش سمپاد مهارتی از سه استان به هفت استان اشاره کرد و اینها را از جمله این اقدامات در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برشمرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کرونا و روزها و ماه‌هایی که پشت سر گذاشتیم در تاریخ و تقویم آموزش و پرورش ‌کشور، منحصر به فرد است. سرعت، کیفیت، تنوع و گستره پاسخ‌ها به تبعات این ویروس ‌منحوس بیانی افتخار آمیز از میزان تاب آوری حامعه ماست که اجازه نداد که تعطیلی ‌مدرسه منجر به تعطیلی آموزش شود. ‌‌ معلمان با موقعیت‌شناسی و درک اهمیت شرایط با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود، و خلق حماسه‌های بزرگ، موجب تداوم آموزش و یادگیری ‌شدند.‌‬

حاجی میرزایی گفت: ‌ خانواده‌ها، علی رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات، به عنوان همکار و همیار معلم، ‌مداخله موثرتری در جریان آموزش کردند.‌‬ ‌ مدرسه تلویزیونی ایران، با تلاش معلمان و کارشناسان آموزشی و مشارکت و ‌همکار ی مسئولانه صدا و سیما، یک هفته پس از تعطیلات، بی‌وقفه به ارائه برنامه‌های آموزشی پرداخت.‌‬ ‌ جوانان خلاق و متعهد به کشور و مردم، با طراحی و ارائه سامانه‌ای بومی، فراگیر، ‌اختصاصی، نظارت‌پذیر، قابل توسعه، امن و ارزان با عنوان شبکه آموزشی ‌دانش‌آموزی یا همان شاد اولاً زمینه دسترسی بیش از ۶۵ % دانش‌آموزان را به آموزش مجازی فراهم کردند، ثانیاً براساس گزارش‌ها، مصرف ترافیک داخلی که ‌همواره مورد توصیه جنابعالی بوده را در مقابل ترافیک خارجی افزایش داد.. ‌‬ ‌ البته نواقص و نارسایی‌های داشت که در طول چند ماه اخیر و با تلاش کارشناسان و ‌متخصین درشرف بر طرف شدن است. ‌‌ شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) در سال تحصیلی جدید با خدمات متفاوت و ‌ظاهری متمایز عرضه خواهد شد. ‌‌ ما سال تحصیلی جاری را با تصویب ستاد ملی کرونا، از ۱۵ شهریورماه شروع ‌خواهیم کرد. ‌ ‌به عنوان یک اصل کلی مدرسه باید باز باشد ولی اصل مهم‌تر این است که مدرسه باید ایمن باشد و سلامت دانش‌آموزان را هم از حیث شیوع بیماری هم از حیث ‌استاندارد بودن فضای فیزیکی به خطر نیفتد. ‌‌ هدف اصلی ما در سال تحصیلی پیش‌رو، تضمین دسترسی همه دانش‌آموزان به فرصت برابر آموزش و برخوردار از کیفیت و تلاش برای تداوم آن در طول سال ‌صرف نظر از موقعیت و دسترسی‌های هریک به ابزارها، در هر کدام از وضعیت‌های ‌سفید، زرد و قرمز و از طریق آموزش حضوری و مجازی، در چهار چوب اسناد ‌تحولی و برنامه درسی ملی است.‌‬ ‌ ‌ برای تحقق این هدف مهم نقش مدرسه، معلمان، دانش آموزان و خانواده ‌تغییرمی کند و هماهنگی در اجرای نقش‌ها بسیار مهم است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ‌ مدرسه نسبت به همه دانش آموزان مسئول است و می‌بایست با همکاری معلمان و اولیا ‌دانش آموزان و به طور مستمر وضعیت همه دانش آموزان را رصد کند و از دسترسی آنان ‌به آموزش اطمینان حاصل کند.‌‬ ‌ معلم مسئول اصلی ارائه آموزش و هدایت جریان یادگیری دانش‌آموزان در تمام طول ‌سال تحصیلی است. رابطه معلم و دانش‌آموز نباید قطع شود و نباید محدود به فضای ‌مجازی و محیط‌های غیرتعاملی باشد. هر دانش‌آموزی، با هر شرایطی، باید تحت پوشش ‌و حمایت یک معلم قرار‬ گیرد ‌ خانواده، همکار و همیار معلم و نظام آموزشی است. نقش و مسئولیت تربیتی او بیش از ‌هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار گیرد.‌ دانش آموز در شرایط جدید باید نقش فعال‌تری در فرایند یادگیری به عهده بگیرند. ‌ نظام برنامه ریزی درسی و آموزشی باید متناسب با شرایط و اقتضائات از انعطاف پذیری ‌لازم برخوردار باشد.‌

‌۶.‌ ‌ نظارت و ارزشیابی بالینی و هدایت مستمر جریان یادگیری با استفاده از هر فرصتی، یک ‌اصل مهم است.

وی‬ گفت: ‬ در پایان ضمن سپاس مجدد از لطف و عنایت حضرتعالی به نهاد تعلیم و تربیت و جامعه ‌فرهیخته معلمان، استدعا دارم در صورت صلاحدید جمع حاضر و همه دانش‌آموزان و معلمان سراسر کشور را به فیض برسانید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز