در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
واکنش نماینده مجلس به خودکشی نوجوان ۱۹ ساله به علت عدم موفقیت در کنکور
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به خودکشی نوجوان ۱۹ ساله به علت عدم موفقیت در کنکور واکنش نشان داد.
«بهروز محبی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به خودکشی داوطلب ۱۹ ساله گروه ریاضی به دلیل عدم رضایت از پاسخگویی در آزمون سراسری در حالی که تلاش فراوانی کرده بود، اظهار داشت: اینکه سرنوشت انسانها فقط وابسته به یک آزمون باشد قطعا استرس زاست. در گذشته درباره این موضوع مطالب زیادی مطرح شده بود که در نهایت منجر به طرح سوابق تحصیلی شد. با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و بحث کیفیت آموزشی، ممکن است که فرآیند سوابق تحصیلی به واسطه شرایط متفاوت افراد ناعادلانه ارزیابی شود، از همین رو به صورت جدی تصمیمات اساسی گرفته نشده است.
این نماینده مجلس با اشاره اینکه موضوع کنکور حل نشده باقی مانده است، گفت: پاشنه این درب بر همان مسیر گذشته میچرخد و متاسفانه ما هیچ کاری برای دانش آموزانمان نکردیم تا به صورت جدی بتوانیم استرس داوطلبان را کم کنیم، قطعا مشکلات پیش آمده ناشی از این موضوع یکی از مسائل جدی وحل نشده ما در کشور است.
وی ادامه داد: در زمینه سوابق تحصیلی بحث بر سر این بود که تعداد قابل توجهی از دانش آموزان معدل ۲۰ هستند که در سوابق تحصیلی انتخاب برخی رشتهها هم برای آنها ممکن نیست. به تعبیر دیگر شرایط در آزمونهایی مانند کنکور به گونهای است که اگر قرار باشد یک مقدار سطح آن بالاتر برود عادلانه نخواهد بود و یا اگر سطح آن بالا نرود و در حد متوسط باقی بماند برای معدل ۲۰ها مساله ایجاد خواهد کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه ما تصمیم جالبی درباره کنکور نگرفتیم، البته در این دوره ما علاوه بر استرس کنکور یک اضطراب مضاعفی با کرونا بر داوطلبان ایجاد کردیم. بحث کرونا و فضایی که ایجاد شده بود مبنی بر اینکه آیا آزمون به تعویق می افتد یا نمیافتد؟ بسیار استرس ایجاد کرد که متاسفانه این فضا را یک عده از خود دانش آموزان رقم زدند و با تماسهای مداومی که با نمایندگان مجلس میگرفتند درخواست تعویق داشتند و از طرفی برخی مسئولان هم گاهی در اظهارنظرهایشان قول مساعدت میدادند.
نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا این ذهنیت برای دانش آموزان ایجاد شده که کنکور در سرنوشت آنها تعیین کننده است؟ گفت: مدل تدریس در دو سه سال آخر را ببینید که دبیران ما در مدارس چه رویکردی را پیش گرفتهاند؟ وقتی سرنوشت دانش آموزان را به یک آزمون گره بزنیم همین میشود. یعنی با یک آزمون تکلیف دانش آموزان را مشخص کنیم که آیا پزشک میشود یا نمیشود؟
محبی بیان کرد: باید روی موضوع کنکور به شکل جامع و اساسی کار شود، زیرا مسالهای است که واقعا برای کشور ما مشکل به وجود آورده است. ما در چهل سال گذشته تجارب مختلفی کسب کردیم که میتوانیم با تجارب کشورهای دیگر و به کمک مراکز پژوهشی، در راستای این موضوع به یک استنتاج منطقی وعلمی برسیم تا فضای استرس کم شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره فشارهایی که برخی خانوادهها به فرزندان خود وارد میکنند، گفت: یک بحث دیگر ایجاد حساسیت از سوی خانوادهها است. برخی خانوادهها به خصوص آنهایی که فرزند کنکوری دارند مدل نگاهشان به گونهای است که خودشان دچار حساسیت شدند.
وی درباره حساسیتهای برخی خانوادهها گفت: خانوادهها خودشان با تمام وجود آینده فرزندشان را در کنکور میبینید، با این حساب معلوم است که استرس ایجاد میشود. یکی از مشکلات فرهنگی در کشور مساله حساسیت درباره کنکور است، یعنی به جای اینکه دانش آموزمان در مسیر مهارت قرار بگیرد به سمت کنکورو استرسهایش میرود.
محبی بیان کرد: یکی از بحثهای آموزش و پرورش بحث مهارت افزایی و مهارت آموزی بوده است. اکنون خوشبختانه بیش از ۴۲ درصد دانش آموزان به سمت رشتههای فنی و حرفهای رفتند و آنها این استرس را ندارند چون مهارت دارند، ما هم باید به این سمت برویم.
او با اشاره به گرایش بسیار از داوطلبان به رشته پزشکی گفت:از یک طرف میزان پذیرش پزشک در کشور ما نسبت به نرم جهاین پایینتر است و از طرف دیگر برخی پزشکان در اوج درآمدزایی قرار دارند که توجهات را به خودش جلب کرده است. با این حساب انتظار داریم که دانش آموزانمان استرس نداشته باشند؟ قطعا ما زمینههای کاهش استرس را فراهم نکردیم و باید برای آن فکر اساسی شود.