در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
کرونا فرصتی برای مقاوم سازی مدارس/ شروع استانداردسازی ۵ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان فعالیت برای استانداردسازی حدود ۵ هزار کلاس درس که سیستم گرمایشی و سرمایشی غیراستاندارد دارند، شروع شده است.
"مهرالله رخشانی مهر" معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره اقدامات سازمان نوسازی در زمینه ساخت و ساز مدارس طی مدتی که دانش آموزان در مدارس نبودهاند و پیشرفت کار در این مدت توضیح داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا ویروس در کشور و در فرصتی که به وجود آمد و دانش آموزان نیز در مدرسه نبودند، ما بیشتر روی تعمیرات اساسی مدارس کار کردیم؛ در این مدت که جمعیت دانش آموزان در مدرسه نبودند، برای انجام تعمیرات اساسی در مدارس فرصت پیدا کردیم.
رخشانی مهر تاکید کرد: علاوه بر انجام تعمیرات اساسی در مدارس در ایام کرونا، تلاش شده تعمیرات سرویسهای بهداشتی مدارس، تمیز کردن محیطهای آموزشی و بالابردن وضعیت بهداشتی مدارس انجام شود. از طریق ادارات کل استانها این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و ادامه دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اعتبارات تعمیرات اساسی در مدارس را معمولا شورای برنامه ریزی استانها از محل اعتبارات استانی تامین می کنند که با تامین این موارد مدارس به تعمیرات اساسی پرداختند و اتفاق خوبی هم بوده است. ما هم تلاش کردیم در این مدت همان روال سابق در زمینه ساخت و سازها را انجام دهیم. به دلیل این که باید پروتکلهای خاصی در مواجهه با کرونا در ساخت و ساز مدارس و نیروی کارگری رعایت میکردیم تا حدودی سرعتمان را کند کرد، ولی پروژه هایمان نخوابیدند.
رخشانی مهر گفت: برای امسال هدف گذاری کردهایم و حدود ۱۴۰۰۰ کلاس درس را برای سال ۹۹ پیش بینی کردیم که از این تعداد حدود ۱۰ هزار در مهر تحویل داده میشود و چهار هزار مورد نیز تا پایان سال تحویل داده میشود. همچنین دو هزار پروژه آموزشی، ورزشی و تربیتی هم داریم. این میزان تحویل که گفتم با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور و تورم در مواد ساختمانی در نوع خودش کم نظیر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره طرح جمع آوری تبلت برای دانش آموزان گفت: تعدادی از خیرین از سمت مدرسه سازی به سمت فرهنگ سازی برای جمع آوری تبلت روی آورند. این طرح با کار ما مغایرتی ندارد، به هر حال شرایط این است و هدف کلی ما در آموزش و پرورش، عدالت آموزشی است.
وی اضافه کرد: اگر ما مدرسهای میسازیم و آن را به آمار دیگر مدارس کشور اضافه میکنیم، قطعا به عنوان ابزاری برای آموزش و پرورش دانش آموزان است. در حال حاضر شرایط کشور و دنیا به این سمت رفته است که از آموزشهای مجازی استفاده کنند و اگر خیرین علاقمند باشند و در این حوزه کمک کنند ما هم با علاقه دنبال میکنیم و در خدمتشان هستیم.
رخشانی مهر در پاسخ به این سوال که کرونا مشکلات اقتصادی زیادی ایجاد کرد آیا این امر موجب کمرنگ شدن کمک خیرین در زمینه مدرسه سازی نشده است؟ گفت: خیر، خوشبختانه کمک خیرین مثل سابق خوب بوده و ما مسالهای در تامین منابع مالی خیرین نداشتیم، ولی در افزایش قیمت مسالح ساختمانی اثرگذار بود و وضعیت سخت شد. با توجه به طرح آجر به آجر تعداد خیرین خرد نیز افزایش پیدا کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره مذاکرات استانی بابت رسیدگی به وضعیت مدارس هر استان توسط استاندارهای مربوطه گفت: ما برنامه داریم با همه استانداران این مذاکرات و نشستها را ادامه دهیم. تا به امروز با هشت استاندار تفاهم نامه مبادله کردیم و علاقمندیم این کار را با همه استانداران کشور ادامه دهیم.
رخشانیمهر درباره وضعیت استان سیستان و بلوچستان گفت: در استان سیستان و بلوچستان حدود ۵۲۵ پروژه فعال آموزشی داریم که به این صورت است که مدارس یا احداث یا تکمیل میشوند که حدود ۱۳۰۰ کلاس درس هستند. بخش مهمی از آن یعنی حدود ۸۰۰ کلاس درس در مهر ماه تحویل داده میشود و مابقی آن نیز تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان فعالیت برای استانداردسازی حدود ۵ هزار کلاس درس که سیستم گرمایشی و سرمایشی غیراستاندارد دارند، شروع شده است که این تعداد معادل تعداد کلاسهای استاندارد سازی شده در سالهای گذشته است. امیدواریم قبل شروع فصل سرما این کارها هم انجام شود.