حاجی میرزایی در صحن مجلس:
مبنای کار آموزش و پروش سند تحول بنیادین است
وزیر آموزش و پروش تاکید کرد: سند تحول بنیادین مبنای آموزش و پرورش است، این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری، حکم قانون و دستور رئیسجمهور است. همچنین این سند به عنوان یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیاز اساسی جامعه نیز به شمار میرود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن حاجی میرزایی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۵ خرداد) مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش فراگیرترین نهادی است که با بیشترین بخش از جامعه مرتبط است و مجلس نیز به عنوان خانه ملت، صالحترین نهاد برای پرداختن به آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از مقام معظم رهبری تشکر میکنم که در پیام روز افتتاح مجلس، در کنار تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی، تلاش مجدانه برای ژرفسازی فرهنگ اسلامی را جزو اولویتهای فوری دانستند که این اولویتها در دستور کار همه ارکان نظام است.
وی افزود: وقتی سخن از تحقق همه الزامات قطعی برای نیل به اقتصاد مقاومتی در دستور قرار میگیرد، تربیت نسل توانمند که ظرفیت مشارکت فعال را داشته باشد، مورد توجه است، زیرا جوامع و انسانها به گونهای عمل میکنند که یاد میگیرند. معروف است که میگویند برای اطلاع از تصویر آینده جامعه به مدارس بروید تا مشخص شود چه آموزش میدهند و چگونه آموزش میبینند.
حاجی میرزایی ادامه داد: اثربخشی و کارایی نهادهای جامعه در گرو یادگیری آن جامعه است. امروزه ما محصول آموزش و پرورش دیروز ما، و فردای ما محصول آموزش و پرورش امروز ماست.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه مهمترین میثاق مشترک ما و نمایندگان مجلس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری، حکم قانون و دستور رئیسجمهور است. همچنین این سند به عنوان یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیاز اساسی جامعه نیز به شمار میرود.
وی گفت: جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با استفاده از تجربیات و آموزههای دینی عمیق و همچنین مرور کامیابیها و ناکامیها در عرصه آموزش به یک سند رسیدهاند و این سند مبنای همه تحولات آموزش و پرورش است و با وجود این سند بنیادین، صحبت از اسنادی مانند ۲۰۳۰ ، سخنی گزاف و بیهوده است. به دنبال انتقال از مفهوم آموزش به تربیت و انتقال از تربیت یک ساحتی به تربیت متوازن و چندساحتی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، مشارکت در زندگی جمعی، آمادگی برای دفاع از ارزش ها و اصول انقلاب اسلامی و دور کردن آن ها از انفعال و آسیب های اجتماعی از جمله ماموریت های این وزارتخانه است.
وی ادامه داد: طی سال هایی که سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شده اقدامات بسیاری در این وزارتخانه انجام شده است از جمله اینکه ۶ زیر نظام پیش بینی و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شده است و براساس هر زیر نظام یک کارگروه تعبیه شده که برش ۵ ساله آموزشی تدوین و هرساله به کارگروه ها ابلاغ شده است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: اهداف دوران های مختلف تحصیلی با همه آن ۶ اولویت در ۱۱ حوزه یادگیری تعیین شده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش به استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. همچنین در کتب آموزشی نیز تغییراتی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: زمانی می توانیم از اجرای سند کامل تحول حرف بزنیم که نتایج عینی آن در جامعه، مدرسه و سطح دانش آموزان قابل مشاهده باشد و خانواده، معلمان و دانش آموزان نیز درک درست و مناسبی از سند تحول داشته باشند. برهمین اساس بر روی ۲۵ سند تحول تاکید کردیم. تحول آفرین بودن، قابل مشاهده و ارزیابی بودن نتایج، فراگیر بودن ، شوق انگیزی از جمله موارد مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش به ضرورت داشتن حداقل یک مهارت توسط دانش آموزان تاکید کرد و افزود: براساس سند تحول هر دانش آموز پس از گذراندن مقاطع تحصیلی باید یکی از مهارت ها را کسب کرده باشد.
وی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دوران شیوع کرونا، گفت: پدیده کرونا، نظام آموزشی ما را متحول کرد برهمین اساس ما ناچار بودیم برای جلوگیری از توقف انتقال دانش، آموزش را هرچه سریع تر آغاز کنیم. در این راستا پس از یک هفته از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا یک شبکه تلویزیونی و سپس ۳ شبکه برای ارائه آموزش به دانش آموزان اختصاص یافت.
میرزایی با اشاره به مشکلات ارائه آموزش با شبکه تلویزیونی، افزود: مشکل اساسی این نوع آموزش ها ارتباط یک سویه معلم با دانش آموزان بود بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان در مدارس به شبکه های خارجی مراجعه کردند. با توجه به مسئولیت وزارت آموزش و پرورش نسبت به دانش آموزان، شبکه هایی را بر بستر اینترنت داخلی و بومی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری ایجاد کردیم این اقدام موجب شد ۷۰ درصد دانش آموزان از امکانات آموزشی مجازی برخوردار شود.
وی با اشاره به مشکلات عدم ارتباط خطوط در برخی از مناطق، اظهار کرد: برای رفع این مشکل بسته های خودآموزی تهیه شده و به صورت مکرر بین دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکه های تلویزیونی و مجازی را نداشتند توزیع شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: درخصوص معیشت معلمان به عنوان یکی از اولویت های مورد تاکید مقام معظم رهبری و نمایندگان در فاصله بهمن ۹۸ تا خرداد ۹۹ بیش از ۶۵ درصد افزایش حقوق داشته ایم که رقم قابل توجهی است.
وی با اشاره به اینکه سال ۹۸ کمترین میزان بدهی به سال بعد منتقل شد تا فرهنگیان با آرامش بیشتری کار کنند، ادامه داد: تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی که تعداد آنها براساس حکم قانون ۸۷ هزار نفر است، صورت می گیرد، یکی از شروط آن به میزان ردیف بودجه است. در سال جاری ردیف اختصاص داده شده ۲۵ هزار میلیارد تومان می باشد.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه درخصوص تبدیل وضعیت آموزشیاران باید آزمون بگیریم، اگر شرایط اجازه دهد ۲۰ تیرماه این آزمون برگزار می شود، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم از آغاز سال تحصیلی جدید ۲۵ هزار نفر را تبدیل وضعیت کنیم. برای شروع سال تحصیلی آینده ۱۹۷ هزار معلم کمبود داریم، بخشی از این کمبود از دانشگاه فرهنگیان و بخشی دیگر ماده ۲۸ و از معلمان حق التدریس تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه پوشش پیش دبستانی از ۳۸ درصد در سال ۹۲ به ۷۴ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است، تصریح کرد: افزایش دختران عشایر سوادآموز ۱۱.۳ درصد، مدارس شبانه روزی در مناطق عشایر ۳۶.۶۳ درصد ، افزایش یافته. همچنین
پوشش واقعی دوره ابتدایی در ایران ۹۸.۱ ، متوسط جهانی ۹۴ و منطقه ای ۸۹.۴ درصد است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آموزش را در دورترین مناطق کشور توزیع کرده و کسی نمی تواند بگوید امکان آموزش دیدن ندارد، بیان کرد: نرخ ارتقای دانش آموزان ابتدایی در ایران ۹۷.۵ ، جهان ۹۱ و منطقه ۸۹.۵ درصد است، این آمار کیفیت عملکرد را نشان می دهد.
وی با تاکید بر اینکه پوشش پیش دستانی ایران ۷۴ درصد، جهان ۵۴ و منطقه ۳۱ درصد است، عنوان کرد: نسبت ثبت نام پسران به دختران در ایران ۹۸ ، جهان ۸۸ و منطقه ۹۲ درصد است که این موضوع عدالت جنسیتی را نشان می دهد. همچنین نرخ تکمیل متوسطه اول در ایران ۹ درصد ، جهان ۷۵.۶ و منطقه ۷۴ درصد است.
وزیر آموزش و پروش در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالات نمایندگان در بحث تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش، گفت: در تمام سفرهای استانی با معلمان و حق التدریسی ها در تماس بودم و فکر نکنید که از شرایط راضی هستم.
وی افزود: قانون تاکنون وضعیت استخدامی معلمان را تا سال ۹۲ تعیین کرده و برای آنکه بار تعهدات ما کم شود قانون اجازه داده از ظرفیت های سرباز معلم و معلمان حق التدریسی استفاده کند که بار دیگر قانون و مجلس این مسائل را تبدیل به تعهد برای وزارت آموزش و پرورش کرده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براساس قانون تا قبل از سال ۹۲، حدود ۸۸ هزار نفر باید تعیین تکلیف شوند و به موجب مصوبه مجلس باید از معلمان آزمون گرفته شود و ما نمی توانیم این آزمون را حذف کنیم.
حاجی میرزایی تاکید کرد: معلمان پیش دبستانی قبلا برای مشغول شدن به کار از آموزش و پرورش حقوق می گرفتند اما براساس استفساریه ای این موضوع توسعه و اعلام شد که ۳۰ هزار نفر به این تعداد افراد قبلی برای استخدام اضافه شوند.
وی بیان کرد: امسال در همان قانون تصریح شده که براساس بودجه تخصیصی و تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سال ۱۴۰۰ استخدام شوند اما ما تنها ۲۵هزار نفر را امتیاز داده و برای آن ها ردیف داریم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این قانون تاکنون ۱۱ بار اصلاح شده و شرایط بدی را برای ما به وجود آورده است، گفت: از سال ۸۸ تا ۹۲، ۴۰۷ هزار نفر نیرو وارد آموزش و پرورش شده است، در صورتی که باید نیروها از دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شوند اما ۱۹۷ هزار نفر از مسیر غیر از دانشگاه فرهنگیان و غیررقابتی جذب شده اند که برخی از آن ها به لحاظ شرایط سن و تحصیلات مناسب آموزش در یک منطقه نیستند اما ما براساس قانون این کار را انجام دادیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: تغییرات قانون یک آشفتگی و بهم ریختگی را به وجود آورده و حدود ۴۸.۴طی ۱۰ سال گذشته همین گونه استخدام شده اند که حدود ۴۰ درصد از آن ها بیش از ۳۵ سال سن دارند.
وی با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان هم، گفت: دولت براساس قانون نظامی را طراحی و اجرا کرد، اتفاقاتی که درباره افزایش حقوق فرهنگیان افتاده بسیار خوب بوده و در مقایسه با ۱۰ سال پیش و حتی طی همین ۹ ماه گذشته افزایش حقوق برای فرهنگیان انجام شده است.
وزیر آموزش و پرورش ضمن انتقاد به برخی افرادی که می گویند آموزش و پرورش اولویت دولت نیست، اظهار کرد: بیشترین افزایش حقوق طی یکسال گذشته متوجه فرهنگیان بوده است و من هیچ وعده ای را نداده ام که به آن عمل نکرده باشم و درباره بحث معلمان اکنون سرافرازم.
حاجی میرزایی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: بررسی کنید، هرکسی به شما مراجعه کرد فیش حقوقی مهر ۹۸ وی را با سال ۹۹ مقایسه کنید. حدود یک سال پیش در زمان گرفتن رأی اعتماد از مجلس اعلام کردند که سیاسی نیستم و ماموریت سیاسی ندارم و کوچکترین اقدامی به لحاظ سیاسی در آموزش و پرورش انجام نمی دهم.
وی افزود: همه همکاران خود را هم از این موضوع منع کرده و گفته ام اگر کسی بخواهد تخطی کند با وی برخورد می کنم زیرا آموزش و پرورش محل تعلیم و تربیت بوده و باید مورد حمایت قاطبه مردم باشد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: هیچ عزل و نصبی در آموزش و پرورش طی دوره مسئولیت من با انگیزه سیاسی انجام نشده و نخواهد شد، با اطمینان می گویم هرمورد که شما نمایندگان در مورد آن فرمودید را توضیح می دهم.
بیان این سخنان وزیر آموزش و پرورش اعتراض تعدادی از نمایندگان را به دنبال داشت و آن ها با در دست داشتن کتاب آئین نامه به قسمت جلوی مجلس و جایگاه ناطقان آمدند. در این میان قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس که اداره ساعاتی از جلسه را برعهده داشت تلاش کرد تا با ارائه تذکرات مداوم نمایندگان را آرام کند اما آن ها همچنان به اعتراض خود ادامه دادند.
حاجی میرزایی در پایان سخنان خود درباره استخدام نیروهای حق التدریسی و معلمان، گفت: براساس اجازه ای که امسال به ما داده شده ۲۵ هزار نفر از اول مهرماه استخدام می شوند و بقیه هم براساس امتیازدهی از سال های بعد به میزان تعیین شده استخدام خواهند شد.
بعد از پایین آمدن حاجی میرزایی از جایگاه ناطقان و خروج از صحن علنی، نمایندگان معترض به دنبال وی تا مقابل درب صحن رفته و در اطراف وزیر آموزش و پرورش تجمع کردند که بعد از دقایقی با خروج وزیر، نمایندگان به صندلی های خود بازگشتند.