با هدف بررسی زمینههای همکاری صورت گرفت؛
برگزاری نشست مشترک وزرای آموزشوپرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی
نشست مشترکی بین وزیرآموزشوپرورش و وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه جمعی از معاونین دو وزارتخانه با هدف بررسی زمینههای همکاری شامگاه روزگذشته در ساختمان شهید رجایی برگزار شد.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی دراین نشست با بیان این که مهارتآموزی یکی از مهمترین ماموریتهای آموزشوپرورش است که در سند تحول بنیادین آمده است، اظهارکرد: قرار است هر فارغالتحصیل یک مهارت را آموخته باشد لذا دراین راستا تلاش میکنیم.
وی ادامه داد: موضوع تعاونیها از جمله تعاونی مسکن و تعاونی مصرف کارکنان ... ، موضوع کودکان بازمانده از تحصیل که تعدادی از آنها شناسایی شدند اما به علت فقر قادر به تحصیل نیستند و... مسائلی از این قبیل میتواند از زمینههای مورد همکاری دو وزارتخانه باشد.
وزیرآموزشوپرورش اضافه کرد: حمایت از دانشآموزان که دارای مهارتهای فرهنگی و هنری هستند میتواند از موارد همکاری دو وزارتخانه باشد.
حاجی میرزایی ادامه داد: تغذیه دانشآموزان مناطق محروم، پوشش خدمات دانشآموزان با نیازهای ویژه، ایجاد مراکز کارآفرینی، برگزاری کلاسهای کارآفرینی در مدارس استعدادهای درخشان وحمایت از نخبههای المپیادی از مواردی است که میتواند موضوع همکاری باشد.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزشوپرورش در این نشست گفت: در حوزه فنیوحرفهای موضوع مهارتآموزی، استانداردسازی مربوط به رشتههای کاردانش، اصلاح قوانین حوزه مهارتی از جمله موضوعاتی است که انتظار میرود مورد همکاری دو وزارتخانه قرارگیرد.
علیرضا کمرئی اظهارکرد: ۳۵درصد دانشآموزان معادل۹۵۰هزار دانشآموز تحت پوشش رشتههای فنیوحرفهای وکاردانش قرار دارند.
وی ادامه داد: در بحث صدور گواهینامههای فنیوحرفهای برای دانشآموزان واجب التعلیم مشکلاتی وجود دارد که نیازمند مساعدت هستیم.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزشوپرورش افزود: آموزشهای مهارتی کوتاه مدت برای بیش از ۴۴۴هزار نفر ارائه شده است، کمبود منابع مالی نیز از مشکلات حوزه مهارتآموزی است و در مناطق محروم خانوادهها نمیتوانند هزینه را بپردازند لذا دگرگونی در روشها ضروری است.
وی گفت: نداشتن نیروی آموزش دیده در بحث کتابهای تحولی آموزش مهارتها و همچنین کمبود امکانات وتجهیزات دو مشکل مهارتآموزی است که نیازمند مساعدت سازمان فنیوحرفهای هستیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع در این نشست اظهارکرد:۷۵۰تعاونی مصرف فرهنگیان و۴۷۲تعاون مسکن در آموزشوپرورش داریم که تعدادی از این تعاونیها به علت مشکلات، غیرفعال هستند.
علی الهیار ترکمن افزود: دانشآموزان به سمت مشاغل ناشی از وضعیت حرفههای مختلف در جامعه گرایش دارند.
وی افزود: پوشش کودکان خارج از مدرسه موضوعی است که نیازمند همکاری دو وزارتخانه است.
شریعتمداری: توسعه فرهنگ تعاون بین دانشآموزان مفید خواهد بود
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در این نشست اظهارکرد: شکلگیری شخصیت دانشآموزان طی ۱۲سال در مدرسه صورت میگیرد و این شکلگیری شخصیت هم در حوزه مادی و هم در حوزه معنوی صورت میگیرد لذا اگر دانشآموز در حوزه اجتماعی بتواند مهارتی را بیاموزد در جامعه فردی مفید و مشکلاتش کم خواهد بود.
محمد شریعتمداری تصریح کرد: رابطه خانه و مدرسه بسیار مهم است اما آنچه مهم است جامعه پس از فراغت از تحصیل است بنابراین اگر سجایای اخلاقی در افراد پرورش یابد در آینده جامعه خوبی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: اگر افراد خوبی را تحویل جامعه دهیم میزان ناهنجاریها در جامعه بسیار کم خواهد شد.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: علاوه بر متون آموزشی، رفتار معلمان در تربیت دانش آموزان بسیار موثر خواهد بود لذا اخلاق خوب معلمان هرگز از ذهن دانش آموزان محو نخواهد شد بنابراین نقش معلم در زندگی افراد بسیار مهم و ماندگار است.
وی افزود: توسعه فرهنگ تعاون در بین دانشآموزان بسیار مفید خواهد بود لذا باید فعالیت اقتصادی در قالب تعاون را به آنها آموخت.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح ولی مربی یا والدین مربی میتواند کار مشترک بین دو وزارتخانه باشد در حوزه رفاهی و کودکان کار، اشتغال و... نیز زمینههای همکاری وجود دارد.
مدیرکل فنیوحرفهای وزارت کار نیز در این نشست گفت: آمادگی ارائه استاندارهای جدید به آموزشوپرورش برای مهارتآموزی را داریم.
علی اوسط هاشمی افزود: مرکز تربیت مربی خوبی را داریم و میتوانیم آن را در اختیار دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان قرار دهیم.
وی ادامه داد: ما این شرایط را داریم تا روی شایستگیهای مهارتی با آموزشوپرورش همکاری کنیم.
در ادامه تعدادی از معاونین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاداتی را ارائه کردند و مقرر شد درآیندهای نزدیک همکاریها به صورت تفاهمنامه به امضای طرفین برسد.