خبرگزاری کار ایران

الهیار ترکمن:

«رتبه‌بندی معلمان» مکانیزمی برای افزایش حقوق نیست

«رتبه‌بندی معلمان» مکانیزمی برای افزایش حقوق نیست
کد خبر : ۸۶۲۰۷۴

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی حرفه‌ای معلمان یک فرایندی است که از صلاحیت‌ها آغاز و به ارتقای کیفیت موجب می‌شود، رتبه بندی مکانیزم افزایش حقوق نیست و این تصور اشتباه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با موضوع "مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش"صبح روز یکشنبه ۲۹ دی ماه ۹۸ در ساختمان شهیدرجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

الهیار ترکمن در این نشست یادآور شد: ما تاکید داریم که از برنامه‌های بدون چارچوب اجتناب کنیم و از سال گذشته تا امسال به این مساله توجه کردیم و در حوزه مطالعه، آسیب شناسی و برنامه ریزی کار را ادامه دادیم و برخی از کارها به مرحله اجرا رسیده است.ما در سال ۹۹ یک مرحله حساس را پیش رو داریم و از این رو می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در درجه اول بحث انتخابات مجلس است که تاثیرگذاری زیادی در تصویب خط مشی‌های توسعه‌ای کشور دارد. قطعا با توجه به فرمایشات رهبری برای شرکت حداکثری در انتخابات، آموزش و پرورش نیز در این مقوله شرکت حداکثری خواهد داشت.

وی افزود: ما طبق قانون در برگزاری انتخابات بی‌طرف هستیم و کاندیدا باید بدانند آموزش و پرورش نمی‌تواند علیه یا به نفع هیچ کدام از کاندیداها باشند و همچنین امیدواریم کاندیداها هم در مواجه با آموزش و پرورش نگاه عادلانه‌ای داشته باشد. گام بعدی برنامه هفتم توسعه است که آخرین برنامه توسعه سند چشم انداز ماست. ما باید در این برنامه سیاست گذاری‌های مشخصی را داشته باشیم تا اهداف ما را محقق کند. سیاست گذاری رکن اصلی توسعه است که باید تحقیقات و مطالعه دقیقی روی آن داشته باشیم.  در سال ۹۹ کمیته تدوین برنامه هفتم توسعه را تشکیل خواهیم داد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع  آموزش و پرورش گفت: متاسفانه یکی از آسیب‌هایی که در برنامه قبلی توسعه وجود داشته این بود که خیلی از جاها وطایف آموزش و پرورش را به عنوان برنامه تدوین کردند که این کارها دردی را تسکین نمی‌دهد.

وی افزود: بحث بعدی ما در سال ۹۹ بحث نوسازی آمارهای آموزش و پرورش است‌. آموزش و پرورش یکی از اصلی‌ترین آمارهای کشور است که با یکپارچه سازی می‌توانیم همه آمارها را در اختیار داشته باشیم. 

الهیار ترکمن گفت: در چند حوزه کارهای ما قابل پیگیری است، اخیرا آزمون فراگیر استخدامی برابر ظرفیت معرفی و مصاحبه در حال انجام است. همچنین بحث بعدی بحث ساماندهی نیروهای انسانی است که با سازمان برنامه بودجه، سازمان اداری استخدامی و آموزش و پرورش روی نیازهای مربوط به نیروی انسانی کار می‌کنند که در سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ این مساله انجام خواهد شد.

وی درباره طرح رتبه بندی معلمان توضیح داد: رتبه بندی حرفه‌ای معلمان یک فرایندی است که از صلاحیت‌ها آغاز  و به ارتقای کیفیت موجب می‌شود، رتبه بندی مکانیزم افزایش حقوق نیست و این تصور اشتباه است. 

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع  آموزش و پرورش گفت: به عدد حقوق دی ماه آموزش و پرورش یک هزار و ۴۵۰ میلیار تومان اضافه شد و حقوق دی ماه بر اساس رتبه بندی پرداخت شد، همچنین معوقات آن از آذر تا دی ماه نیز پرداخت خواهد شد. علاوه بر این تعیین تکلیف معلمان حق التدریس، معلمان پیش دبستانی و معلمان نهضت سواد آموزی توسط مجلس استفساریه مصوب در نظر گرفته شده و این استفساریه فقط نکات مبهم را شفاف خواهد کرد. هرچه که به فرایند علمی و  مبتنی بر رقابت معلمان آسیب وارد کند ما با آن برخورد خواهیم کرد. 

وی درباره بیمه فرهنگیان گفت: تعرفه بیمه تکمیلی فرهنگیان در دو شکل مرسوم صندوقی و بیمه گری و بر اساس نوع خدمت مشخص می‌شود.در سال‌های قبل روش صندوقی اجرا می‌شد اما در سال جدید تعییراتی در این زمینه داشته‌ایم. همچنین ۵۰۰ مراکز درمانی جدید به بیمه‌های تحت قرارداد ما اضافه شده است‌ و افزایش درصد در هزینه آمبولانس، زایمان، عینک، لیزر و...داشتیم.

اللهیار ترکمن درباره وام و مسکن فرهنگیان گفت: وام‌های قراردادی در حوزه خرید کالا و احداث مسکن قرار است افزایش پیدا کند که اعلام خواهیم کرد. در پیرو طرح احداث ۱۷۰۰ مسکن برای فرهنگیان، وزارت راه و شهرسازی این طرح را در اولویت قرار داده است. همچنین ما با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید نوروز محل‌های اسکان فرهنگیان را در نطر گرفتیم.

وی درباره بودجه آموزش و پرورش گفت: در حوزه امور اجتماعی آموزش و پرورش از لحاظ افزاریش اعتبارات دومین دستگاه اجرایی بوده است.در این راستا یک کارگروهی با حضور صاحبنظران تشکیل شده که بودجه آموزش و پرورش را تحلیل می‌کند تا بتوانیم افزایش بهره وری از بودجه را داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع  آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه قرار است آموزش و پرورش چگونه کسری پنهان بودجه را جبران کند؟  گفت: وقتی می‌گوییم رشد بودجه آموزش و  پرورش قابل قبول بوده است یعنی در تمام دستگاه‌ها در امور اجزایی بعد از فصل پژوهش، به آموزش و پرورش نسبت به در آمدهایش بودجه قابل قبولی اختصاص یافته است. ما دو عدد برای بودجه ۹۹ آموزش و پرورش داریم که یکی مربوط به همه ردیف‌های آموزش و پرورش  و یکی هم جدول هفت لایه بودجه در زمینه آموزش و پرورش است.برخی تحلیل ها مبنی بر قابل قبول بودن میزان رشد بودجه در راستای هشت درصد افزایش کل منابع عمومی دولت بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس آین نامه دولت ما باید رتبه‌های دو تا پنج را منطبق کنیم و برای رتبه‌های مقدماتی قبلی که الان رتبه یک محسوب می‌شوند باید شرایطی را ایجاد کنیم که شاخص‌های صلاحیت‌های حرفه‌ای محقق شوند. فرهنگیان مطمئن باشند که نمی‌گذاریم حقی از کسی ضایع شود. در هیات ممیزه‌ای که فردا تشکیل می‌شود درباره اعمال ضریب تعجیل بحث خواهد شد.

الهیار ترکمن افزود: لازم به ذکر است طی این سال‌های برای افزایش کمیت و کیفیت در آموزش و پرورش تلاش‌های فراوانی شده است و نوعی رویکرد کمی محوری حاکم بوده و هنوز مراحل اولیه را در رشد کیفی سپری می‌کند البته معتقد به کاهش شاخص های کیفی در بودجه و همچنین خرید خدمات آموزشی نیستیم. علاوه بر این ما شاهد اثرات مثبت خرید خدمات آموزشی درمناطقی چون سیستان و بلوچستان هستیم.

وی در باره آزمون‌های سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای و مشکلات رتبه بندی دانشجو معلمات گفت: طبق ایین نامه آنهایی که پیش دو سال سابقه کار دارند در این طرح لحاظ خواهد شد. و برای کسانی که تازه وارد طرح شده‌اند و در رتبه یک قرار می‌گیرند باید صلاحیت‌ها احراز شود.

اللهیار ترکمن گفت: بودجه ما بر اساس عملکرد نیست یعنی روی یک عدد خاص هر ساله افزایش می‌یابد.

یارمحمد حسین‌بر مدیر کل امور اداری آموزش و پرورش درباره دانشجو معلمانی که سال۹۵ فارغ التحصیل شدند و جایگاه آنها در رتبه بندی توضیح داد: آنهایی که سال ۹۵ فارغ التحصیل شدند عملا با احتساب تحصیل شش سال سابقه دارند و جزو رتبه‌های یک محسوب می‌شوند و اینگونه نبوده که از حقوق کسی کسر شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات دانشجومعلمان برای رتبه بندی نیز گفت: طبق آیین نامه افرادی که بالای دوسال سابقه کار دارند مشمول رتبه بندی می‌شوند.

وی افزود: درباره کسر درصدهایی از حقوق دانشجومعلمان نیز باید گفت که این اقدام طبق قانون متعهدین خدمت صورت می‌گرفت و یک بندی از قانون است.

الهیار در پاسخ به این سوال که معوقات رتبه بندی چه زمانی به حساب معلمان ریخته می‌شود؟ گفت: معوقات فرهنگیان به حساب آنها واریز شده است و خوشبختانه در این زمینه عقب نیستیم.

وی درباره اقتصاد مدرسه گفت: اگر برنامه‌هایمان را برای اجرا به مدرسه نبریم هر طرحی بلااستفاه خواهد ماند، اما مدرسه باید نقش مشخصی در این زمینه داشته باشد. در زمان آقای بطحایی نزدیک یک سال روی این مساله کار شد اما برای رسیدن به نقطه مورد نظر ابهامات و مسیر زیادی داریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز