معاون آموزشی وزارت بهداشت:
ضرورت توجه بیشتر به اعتبارات حوزه آموزش علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اقداماتی که در زمینه توسعه زیرساخت های آموزش علوم پزشکی و توسعه بین المللی آموزش صورت گرفته، گفت: لازم است مسئولان دانشگاهها از زیرساختهای ایجاد شده برای ورود به عرصه های بین المللی استفاده کنند.
به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، توسعه کیفی آموزش علوم پزشکی در راستای استانداردهای بین المللی و نیازهای ملی را یکی از اهداف مهم بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: در قالب این بسته ها اعتباربخشی دانشگاههای علوم پزشکی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی انجام شد.
لاریجانی گفت: بیمارستان های آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفته و مسیر بعدی اعتباربخشی دانشکده ها و کوریکولوم های آموزشی است .
وی افزود: باید ارزیابی ها را روش محور کنیم و از مداخله قضاوت های فردی ارزیابان باید پیشگیری شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی داریم گفت: ظرفیت خیلی زیادی برای جذب دانشجوی خارجی داریم تا صندلی های خالی، در برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی و دکترا با دانشجویان خارجی پر شود.
وی ادامه داد: آمایش بین الملل روشن کرده که کدام منطقه باتوجه به ظرفیت های خود با کدام کشورها کار علمی کند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به سامانه education Iran اشاره کرد و عنوان کرد این سامانه بستر خوبی است برای اینکه دانشگاهها برنامه های آموزشی خود را در این سامانه قرار دهند و باید از این بستر استفاده کنند.
وی افزود: به دانشگاهها این اختیار داده شده تا متناسب با داوطلبی که از کشورهای مختلف می آید دوره های خود را تطبیق دهند.
لاریجانی از ۴ برابر شدن تعداد دانشجوی خارجی در چندسال گذشته خبر داد و گفت: از ۴۲ کشور دانشجوی خارجی داریم.
وی با اشاره به راه اندازی بانک سوالات آزمون های علوم پزشکی گفت: ۳ هزار عضو هیات علمی بیش از ۴۰ هزار سوال را در بانک سوال قرار داده اند و بسیاری از این کارها و همچنین برگزاری الکترونیکی آزمون ها بخش قابل توجهی از هزینه ها را کاهش داده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: با راه اندازی مراکز آزمون مهارتی تمام دانشجویان پزشکی ارزیابی مهارتی می شوند و بعد از این ارزیابی می توانند وارد مراحل دیگر شوند؛ که این امر در ارتقای کیفی آموزش پزشکی بسیار موثر است.
وی به توسعه زیرساخت های آموزش علوم پزشکی اشاره و عنوان کرد: حدود ۲ هزار عضو هیات علمی به زودی وارد دانشگاهها می شوند و تعداد اعضای هیات علمی و پست های خالی گرفته شده و با طراحی الگوی جامع اعضای هیات علمی سعی بر این است که این تعداد عادلانه توزیع شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از راه اندازی سامانه های متعدد در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت سخن گفت و اظهار داشت: مجازی سازی فرایندها باعث تکمیل اطلاعات و بالا رفتن امنیت در سیستم آموزش است.
لاریجانی گفت: از ردیف های ستادی۲.۲ اعتبار وارد سیستم آموزش و ۸.۵ درصد اعتبارات در دانشگاهها وارد آموزش می شود و لازم است با حمایت های بالادستی حمایت های بیشتری از این حوزه صورت گیرد.
وی در پایان افزود: هر هفته حداقل یک جلسه در حوزه آموزش به صورت مجازی با دانشگاهها برگزار می شود به عنوان مثال در آموزش دانش پژوی آموزشی ۱۵۰۰ نفر عضو هیات علمی به صورت مجازی آموزش دیدند و این ظرفیت قابل گسترش است.