مهاجرانی در گفتوگو با ایلنا:
استانهای محروم «مدالآور المپیادی» ندارند
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: آن چیزی که باعث میشود، مدالآور تربیت نشود و به نوعی نبود مدالآور دائما بازتولید شود، شاید نبود خودِ مدالآوران است.
فاطمه مهاجرانی (رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره عدم شرکت ۸ استان محروم کشور در المپیادها گفت: برنامههایی برای استانهای محروم در نظر گرفتیم تا آنها نیز بتوانند در المپیاد شرکت کنند. به عنوان مثال اردوهای جهادی از همین جنس است. نیروهای جهادی با حضور در مناطق محروم به کمک دانشآموزان میروند. یکی از این استانها، ایلام بوده که توانسته وارد چرخه مدالآوری شود.
مهاجرانی درباره نقش نیروهای جهادی برای رشد مناطق محروم در المپیادها بیان کرد: کارهای موثری توسط اردوهای جهادی در مناطق محروم صورت میگیرد ولی طبیعتا این کار آسان نخواهد بود و یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و زمانبر است، اما با این حال ما برنامهها و اقدامات خاص خودمان را داریم که اکنون نیز در حال اجرا است.
وی در پاسخ به این سوال که چه نوع موانعی باعث شده که حضور استانهای محروم کشور در المپیادها کمتر باشد؟ گفت: طبیعتا هیچ منع قانونی وجود ندارد آن چیزی که باعث میشود مدالآور تربیت نشود و به نوعی نبود مدال آور دائما بازتولید شود، شاید نبود خودِ مدال آوران است. زمانی که یک استان حتی یک مدالآور هم داشته باشد تا چندین سال میتواند به بهبود این روند کمک کند.
رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه بیان کرد: ما سعی میکنیم استانهای محروم دیگر را مانند استان ایلام که در زمینه شرکت در المپیادها حرکتهای خوبی داشته، سوق دهیم. تعدادی از دانشآموزان این استان توانستند مدالآور المپیاد باشند. امیدواریم بتوانیم بیش از گذشته در این زمینه فعالیت کنیم و وضعیت المپیاد کشور را به شرایط بهتری سوق دهیم.
وی اظهار داشت: از آنجا که جنس محتوای المپیادها با جنس محتواهای درسی متفاوت است وقتی یک استانی مدالآور دارد، او میتواند مسیر کار را برای مابقی دانشآموزان نیز هموار کند، اینکه گفته میشود امکان دارد در استانی با بازتولید نبود مدالآور مواجه شویم به آن معنی نیست که ضریب هوشی این دانش آموزان پایین است.
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: ما برنامههایی از جمله تربیت بنیه علمی، تولید محتوا و در اختیار قرار دادن آن برای استفاده دانش آموزان، استفاده از ظرفیتهای بومی دانشگاهی و... را داریم که دراین زمینه کارهای جدی هم انجام دادهایم. همچنین بهتر است فعلا در خصوص بررسی موضوعات بودجهای دست نگه داریم.
او همچنین درباره اخذ وثیقه از دانشآموزشان المپیادی مشمول به خدمت گفت: این تصمیم فقط مربوط به امسال بوده و در سالهای قبل وزارتخانه از دانشآموزان المپیادی مشمول به خدمت حمایت میکرد.
وی ادامه داد: این یک سال به جهت اینکه تفاهمنامهای با سازمان نظام وظیفه بسته نشد و از طرفی منابع مالی در این زمینه تامین نشد، خود دانش آموزان المپیادی مشمول به خدمت وثیقه گذاشتند و بعد از بازگشت نیز، تمام رقمی که به عنوان وثیقه گذاشته بودند را دریافت کردند.