خبرگزاری کار ایران

پذیرش ۷۵ هزار دانشجوی کاردانی و ۴۵ هزار دانشجوی کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

پذیرش ۷۵ هزار دانشجوی کاردانی و ۴۵ هزار دانشجوی کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای
کد خبر : ۸۱۹۲۳۹

نخستین جلسه شورای اداری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور تمامی اعضا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، پیش از ظهر امروز نخستین جلسه شورای دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور اعضای شورا متشکل از اعضای هیأت رییسه، روسای استانی، جمعی از مدیران کل حوزه ستادی و روسای دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای شهر تهران در سالن اجتماعات سازمان مرکزی شروع به کار کرد.

ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ضمن تبریک مجدد آغاز سال تحصیلی به حاضرین با اشاره به قرار گرفتن در ایام اربعین حسینی(ع) و تقارن این ایام نورانی با شروع سال تحصیلی دانشجویان،  از مسوولین استان ها و مدیران دانشگاه خواست شرایطی فراهم سازند تا دانشجویان و کارکنان علاقمند بتوانند در پیاده روی اربعین شرکت کرده و حضور فعال داشته باشند و بر لزوم حمایت از برگزاری این مراسم پر فیض و ارائه خدمات لازم به شرکت کنندگان تأکید کرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مدیران و روسای استان‌های گلستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، سمنان، مرکزی، آذربایجان غربی که به تازگی منصوب شده اند را به حاضرین معرفی کرد و از زحمات روسای پیشین قدردانی و تشکر کرد و بیان داشت : بحمدالله تمامی انتصابات دانشگاه با استفاده از خرد جمعی و با جمع آوری بانک اطلاعاتی در کمیته انتصابات دانشگاه و تکیه بر اصل شایسته سالاری و معیارهای عمومی مدیریتی، اختصاصی، اخلاقی و حرفه‌ای و فارق از هر گونه فشار سیاسی و دغدغه ای صورت می‌پذیرد.

وی افزود: با عنایت به اقدامات گسترده‌ای که در خصوص جذب دانشجو طی دو سال اخیر از لحاظ فرهنگ سازی و معطوف ساختن توجه دانشجویان و خانواده‌ها به سمت آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای، تبلیغات و اصلاح قوانین صورت پذیرفته است خوشبختانه آمار ها نشان می‌دهد سیر صعودی خوبی در جذب دانشجویان داشته‌ایم و در مهر ماه امسال پذیرای ۷۵ هزار دانشجو در دوره‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای و ۴۵ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته خواهیم بود.

وی افزود: گرایش آموزش عالی در کشورهای پیشرفته به سوی حرفه‌ای‌گری است و به عبارتی آموزش فنی و حرفه‌ای بهترین نوع سرمایه گذاری در دستیابی به توسعه پایدار به شمار می رود. لذا برنامه جذب دانشجویان بایستی منسجم بوده و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز ابعاد برنامه های خود را در راستای ارتقای برنامه های آموزشی در حوزه های مهارتی پایه گذاری کند و این در حالی است هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو داریم و در کشور شاهد موج تازه ای از گرایش به مهارت آموزی می باشیم بنابراین مسوولیت مدیران دانشگاه سنگین تر می شود.

صالحی عمران با تاکید بر اینکه دانشجویان اصلی ترین منابع در دانشگاه فنی و حرفه ای به شمار می روند با اشاره بر اینکه بایستی از لحاظ کیفیت آموزشی و فراهم ساختن زیر ساخت های کارگاهی، آزمایشگاهی، فناوری و رفاهی برنامه ریزی برنامه ریزی جدی داشته باشیم خاطر نشان کرد: توسعه کیفی و کمّی آموزش از پایه و اساس تربیت دانشجو به شمار می رود و دانشگاه نیز باید پاسخگوی این نیازها باشد از این رو دانشگاه فنی و حرفه ای نیز در برنامه های خود به دنبال تربیت دانشجویانی است که به محض دانش آموختگی با مهارت های بالا وارد بازار کار شوند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای از دیگر اتفاقات خوبی که در سال جدید تحصیلی رقم خورده بروز رسانی ۴۱ برنامه درسی کاردانی ناپیوسته قلمداد کرد و با بیان اینکه اگر این برنامه‌ها به درستی اجرا گردد اثرات خوبی روی برنامه‌های مهارتی دانشجویان به جای خواهد گذشت اظهار داشت: ثابت نگه داشتن سرفصل برنامه‌های درسی کار اشتباهی است چرا که مرز‌های علم هر روز در حال تغییر و تحول است و نیاز‌ها ثابت نیست به همین دلیل باید برنامه‌های درسی هم با تغییرات و تحولات علم و فناوری بروز رسانی شود.

وی ادامه داد: باید آمار دقیقی از اشتغال دانشجویان رشته های مختلف را در دست داشته باشیم که در همین راستا به معاونت های آموزشی و پژوهش و فناوری ابلاغ کرده ایم این امر مهم را رصد کرده و تحولات بازار کار را مرتب به شورای برنامه ریزی درسی اطلاع رسانی کنند.

صالحی عمران با اشاره توانمند سازی استادان و مدرسان با هدف توسعه و ارتقای توان علمی استادان و مدرسان در زمینه آموزش، پژوهش و آشنایی با فنون تخصصی آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای از دیگر برنامه های اصلی دانشگاه است خبر داد: در سال جاری ۱۴۱ نفر به عنوان عضو هیأت علمی جدید جذب و وارد سیستم آموزشی مراکز در سراسر کشور شده اند.

وی از روسای حاضر در جلسه خواست تا از پتانسیل جوانی و ظرفیت های بالقوه اعضای هیأت علمی در پیشبرد اهداف دانشگاه استفاده نمایند و متذکر شد بنده معتقدم این عزیزان ایده های خوبی دارند و حضور و استفاده از تجربیات علمی و عملی ایشان منشاء خدمات فراوانی برای دانشگاه خواهد بود.

رییس دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از استقرار طرح ارزشیابی بهبود مستمر توسط دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه و حضور مستمر در مراکز تابعه بیان داشت: بهبود مستمر یک فرآیند و روشی موثر برای افزایش بهره وری در سازمان است که  هدف آن رشد ثابت و بهبود کیفیت در تمامی فرآیندهای خدمت رسانی است  که در همین راستا دفتر نظارت باید مسائل، مشکلات، دغدغه ها و نقاط ضعف و قوت مراکز را با همکاری مسوولین مرکز رهگیری و برای رفع اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در بخش هایی از سخنان خود به اهمیت حضور اساتید حق التدریس در مراکز و لزوم تغییر نگرش و حمایت از ایشان به عنوان بخش اعظم بدنه آموزشی دانشگاه تأکید کرد.

صالحی عمران  با اعلام اینکه استقرار بودجه ریزی عملیاتی از برنامه های این دانشگاه در حوزه معاونت اداری و مالی است گفت: ﻧﻈﺎم ﺑﻮدﺟﻪ رﯾﺰی ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻈﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﻣﺼﺮف و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪی دانشگاه فنی و حرفه ای اﺳﺖ.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای از ساماندهی و استقرار نیروهای بند ذال ابراز خرسندی کرد و بیان داشت: در برهه کنونی و مشکلات موجود نیروی انسانی دانشگاه این عزیزان می توانند کمک بزرگی برای مراکز باشند و تأکید دارم روسا از ظرفیت های ایشان بالاخص در کارگاه ها و آزمایشگاه ها استفاده نمایند.

وی ضمن قدردانی از کارکنان دفتر فنی و عمرانی دانشگاه در خصوص برنامه ریزی و انسجام بخشی طرح های عمرانی مراکز که در هفته دولت با حضور مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به افتتاح رسید گفت: امیدواریم با سخت کوشی و تلاش شبانه روزی شما عزیزان در دهه فجر امسال شاهد افتتاح طرح های عمرانی اعم از خوابگاه ها، ساختمان های آموزشی و کارگاه و آزمایشگاه در مراکز باشیم.

این مقام مسوول گفت: در راستای اجرای قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته، دانشگاه فنی و حرفه ای با عنایت به گستره جغرافیایی در سطح کشور، اعتبار ابلاغی به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال در ۱۵ استان جذب کرد که از سایر روسای استانی درخواست دارم در خصوص دریافت بودجه های استانی پیگیری لازم را انجام دهند.

نهایی کردن چارت سازمانی، آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، لزوم استقرار برنامه های درسی بروز شده در ترم جدید برای دانشجویان، توجه به طرح برند ملی دانشگاه در راستای کمک گرفتن از ظرفیت های صنایع بزرگ و خیرین آموزشی عالی جهت تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها، گسترش آموزش های عالی فنی و حرفه ای، تدوین و آماده سازی سند راهبردی گسترش آموزش های فنی و حرفه ای با لزوم توجه به اشتغال، جمعیت و آمایش سرزمینی، توسعه و ساماندهی آمایش فنی و حرفه ای در استان ها، توجه به راه اندازی مراکز رشد و نوآوری از دیگری مسائلی بود که توسط رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در این جلسه بیان شد.

در ادامه این جلسه معاونین، مدیران کل و روسای استانی حاضر در شورای دانشگاه پیش از دستور جلسه به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و مسائل جاری دانشگاه پرداختند و رییس دانشگاه فنی و حرفه ای به مسائل مطروحه پاسخ داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز