رتبههای تکرقمی کنکور از تبعیض آموزشی میگویند؛
شانس قبولی دانشآموزان مدارس دولتی در کنکور و المپیادها خیلی کم است/ اجحاف آموزش و پرورش در حق دانشآموزان مدارس عادی
به گفته رتبه دو رشته ریاضی و فیزیک کنکور سراسری سال ۹۸ اگر دانشآموزان در مدارس دولتی موفق به قبولی در کنکور نمیشوند، نباید به آنها ایراد گرفت، چرا که علت آن کمتوجهی آموزش و پرورش به مدارس دولتی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۸ موجی از اعتراضات و حواشی درباره قبولی دانش آموزان مدارس نمونه دولتی و سمپاد و در کنار آن رتبههای بسیار پایین دانشآموزان مدارس دولتی و عادی مطرح شد. البته که نمیتوان تلاشهای داوطلبانی که در مدارس نمونه دولتی و سمپاد تحصیل کردهاند را نادیده گرفت، اما سوال این است؛ سهم دانشآموزان مدارس دولتی در کنکور چقدر بوده است؟ بحث تفاوت در کیفیت آموزشی در مدارس نمونه دولتی و دولتی قابل اغماض نیست، اما شاید جالب باشد موفقیت کمرنگ دانش آموزان مدارس دولتی و همچنین وجود تبیض و بی عدالتی آموزشی را از زبان رتبههای تک رقمی کنکور سال ۹۸ بشونیم. همچنین شنیدن مسائلی که رتبههای تک رقمی برای عبور از بحران کنکور گذرانده است، خالی از لطف نیست.
اگر دانش آموزان در مدارس دولتی موفق به قبولی در کنکور نمیشوند، نباید به آنها ایراد گرفت، چرا که علت آن کمتوجهی آموزش و پرورش به مدارس دولتی است.
محمد صادق مجیدی یزدی (رتبه دو رشته ریاضی و فیزیک کنکور سراسری سال ۹۸) که در دبیرستان البرز تحصیل کرده است، در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاثیر برنامههای آموزشی مدارس دولتی در قبولی دانش آموزان در کنکور گفت: اینکه برخی موفقیت در کنکور را صرفا به مدرسه ربط میدهند، کاملا اشتباه است، در واقع قبولی در کنکور ربط چندانی به مدرسه ندارد همه چیز بسته به تلاش دانشآموز است. اگر قرار بود قبولی در کنکور به مدرسه مربوط باشد، الان میبایست تمام دانشآموزان برخی مدارس غیرانتفاعی و خاص رتبههای یک رقمی و دو رقمی کسب میکردند نه تعداد محدودی از آنها.
او اضافه کرد: به عنوان مثال اگر من در مدرسه دیگری به جز البرز تحصیل میکردم، شاید با اختلاف ۴،۵ رتبه دوباره موفق به قبولی در کنکور میشدم، اما به هر حال قبول میشدم، زیرا همه چیز به خود دانش آموز بستگی دارد. کادر دبیرستان ما تمام تلاش خود را برای پیشرفت دانش آموزان انجام میداد، ولی اگر پایه درسی قوی و تلاش خود من نبود، مدرسه نیز نمیتوانست اقدام موثری برای موفقیت من انجام دهد.
رتبه دو کنکور سراسری سال ۹۸ تاکید کرد: این تلاش خود دانش آموزان برتر است که باعث میشود، از امکاناتی که در اختیار سایر دانش آموزان نیز قرار دارد، بهترین استفاده را داشته باشند. درست است که برای ورود به مدرسه البرز رقابت سختی وجود دارد، اما اینطورهم نیست که برای تست زدن دانش آموزان برنامه خاصی در نظر بگیرند یا کار ویژهای انجام دهند.
وی اشاره کرد: کلاسهای درس مدرسه البرز هم مانند دیگر مدارس دولتی هستند، یعنی دبیر درسش را میدهد و میرود، البته شاید تست و کلاس بیشتری داشته باشد که به اندازه همان پولی است که از دانشآموزان میگیرند.
مجیدی یزدی با انتقاد از نظام ۳-۳-۶ گفت: متاسفانه این نظام بدون برنامه اعمال شد و دانش آموزان هم برای اجرای این نظام نقش آزمون و خطا ایفا کردند، ما حتی بعضا از کتابهایمان ایرادهایی را پیدا میکردیم. طبیعتا این مساله به دانشآموزان آسیب وارد میکند. شاید نظام قدیم برای ما دانش آموزان بهتر بود، از طرفی با وجود نظام جدید تغییرات چندانی در ساختار آموزش و پرورش ایجاد نشد.
وی در خصوص اینکه من رشته کامپیوتر دانشگاه شریف را انتخاب کردهام، اما به هیچ کلاس کنکوری مراجعه نکردم، گفت: من در کنار کتابهای درسیام بعضا کتابهای تست را تهیه میکردم، زیرا در کتابهای درسی ما نمونههای تستی برای افزایش مهارت وجود ندارد. البته آموزش مدرسه کفایت میکرد، اما تمرین به خود ما بستگی داشت.
رتبه دو رشته ریاضی و فیزیک کنکور سراسری سال ۹۸ اظهار داشت: اگر دانش آموزان در مدارس دولتی موفق به قبولی در کنکور نمیشوند، نباید به آنها ایراد گرفت، بلکه علت آن کم اهمیتی آموزش و پرورش به مدارس دولتی است.
تغییر نظام آموزشی برای ما مشکل ایجاد کرد
آموزش و پرورش هم از لحاظ امنیت در برگزاری آزمونهای امتحان نهایی و هم از لحاظ کیفیت سوالات دارای ضعف است.
ایزدمهر احمدی نژاد (رتبه یک کنکور سراسری رشته تجربی) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در ابتدا با ارزیابی ساختار آموزشی آموزش و پرورش گفت: بیشترین مشکل ما دانش آموزان و کنکورها این بود که ناگهان یک نظام جدید ایجاد شد و با وجود تغییرات در نظام آموزشی هیچ کدام از کتاب ها و حتی معلمان نیز با این نظام جدید هماهنگ نشدند و در واقع این مسئله برای ما مشکلساز شد.
احمدینژاد با اشاره به وجود تبعیض و بی عدالتی آموزشی گفت: به نظر من شرایط اقتصادی کنونی باعث شده معلمان مدارس دولتی چندان برای دانش آموزان کنکوری زمان نگذارند، البته من نمیگویم که این مساله تحت تاثیر شرایط اقتصادی است، اما متاسفانه معلمان مدارس دولتی خیلی برای دانشآموزان وقت نمیگذارند. البته مهمتر از آن دانش آموزان هستند که وقتی به آنجا میروند، شاید کمتر به دنبال درس هستند. اما با این وجود آنچه که مهم است سعی و تلاش و آن کاری است که خود دانش آموزان انجام میدهند تا مدرسه، البته مدرسه نیز تا حدی تاثیر دارد.
رتبه یک رشته تجربی درباره اعمال تاثیر قطعی در آزمون سراسری گفت: من به هیچ عنوان با تاثیر قطعی موافق نیستم، چون به نظرم تاثیر مثبت بهتر است. از طرف دیگر آموزش و پرورش هم از لحاظ امنیت در برگزاری آزمونهای امتحان نهایی و هم از لحاظ کیفیت سوالات دارای ضعف است. همچنین موضوع سلامت در برگزاری امتحانات، آزمونها و تقلبهایی که بعضا در این امتحانات صورت میگیرد، خیلی جای بحث دارد. از نظر من مراقبهای امتحانات نهایی چندان رعایت نمیکنند که تقلبی در جلسه امتحان صورت نگیرد.
او افزود: من در دوره راهنمایی در مدرسه سمپاد درس خواندم، اما در دوره دبیرستان در مدرسه انرژی اتمی بودم و در سال آخر به مدرسه علامه طباطبایی رفتم. مدرسه سمپاد به لحاظ هزینه و شهریه تفاوت چندانی با مدارس دولتی ندارد، البته در زمانی که من درس میخواندم اینگونه بود، اما اگر دانش آموزی درسخوان باشد در آزمونهای ورودی سمپاد قبول میشود.
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که کلاس کنکور رفته است یا نه؟ گفت: من هیچ کلاس کنکوری نرفتم، اما از برخی کتب کمک درسی استفاده کردم و توصیهام به دانش آموزان و داوطلبان پشت کنکور این است که به هیچ وجه نباید ناامید شوند و به سخنان حاشیهای اطراف و فضای مجازی توجه نکنند.آنها فقط با دقت و با تلاش راه خود را بروند.
رتبه یک رشته تجربی سال ۹۸ در پایان گفت: من رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را انتخاب کردم و خودم از ابتدا به این رشته علاقه داشتم.
کنکور هنر شامل سوالاتی بود که در کتابهای درسی وجود نداشت
تا لحظه آخر که میخواهیم به جلسه کنکور برویم، دائما این نگرانی را داریم که قرار است سوال از کجا بیاید و باید چه کار کنیم.
سارا سادات کریمی (رتبه یک رشته هنر کنکور سراسری سال۹۸) درگفتوگو با خبرنگار با بیان اینکه کنکور هنر یک کنکور منبع آزاد است، گفت: سازمان سنجش یک سری منابع را منتشر میکند که بخشی از آن در کتب آموزش و پروش است، ولی در نهایت در کنکور هنر سوالاتی میآید که در هیچ کدام از این منابع نبوده است. همچنین تعداد این سوالات که از منابع آزاد هستند، بسیار زیاد است. به عنوان مثال درصد من در یکی از دروس اصلی فقط ۵۰ درصد بوده است، زیرا منابع آزاد و نامحدود است و ما تا لحظه آخر که میخواهیم به جلسه کنکور برویم دائما این نگرانی را داریم که قرار است سوال از کجا بیاید.
وی ادامه داد: این مساله سالهاست وجود دارد و تاکنون نیز تدبیری برای آن اندیشیده نشده است به این علت که ظاهرا اهمیت کنکور هنر نسبت به دیگر رشتهها کمتر است. یک مساله دیگر ما در کنکور هنر این است که کنکور ما دو مرحلهای است و یک مرحله آن به شکل عملی برگزار میشود. اطلاعات آزمون عملی خیلی دیر به دست ما میرسد و ما حتی نمیدانیم چه روزی باید آزمون عملی بدهیم. بعضا یک هفته قبل اعلام میشود و ما در این یک هفته نمیدانیم چطور باید خودمان را برای آزمون عملی هنر آماده کنیم در واقع دانستههای محدود ما منوط به اطلاعاتی است که از داوطلبان سالهای قبل گرفتهایم و سازمان سنجش چیزی را اعلام نمیکند.
کریمی بیان کرد: به داوطلبان هنر توجهی نمیشود، آن هم به خاطر اینکه رشته هنر یک رشته حاشیهای به حساب میآید، اما به نظرم یکی از شاخههای اصلی است و کاش توجه بیشتری به این رشته شود.
رتبه یک رشته هنر کنکور سراسری سال ۹۸ به امکانات محدود مدارس دولتی اشاره کرد و گفت: فکر میکنم مدارس دولتی امکانات کافی ندارند و دانش آموزان آنها مجبورند به کلاسهای خارج از مدرسه برای تقویت دروس بروند. اگر دانش آموزی در مدرسه دولتی درس میخواند و میخواهد در کنکور رتبه خوبی بگیرد، برای سال آخر مجبور میشود مدرسهاش را عوض کند و یا در نهایت مجبور است به کلاسهای کنکور برود.طبیعتا موفقیت برای دانشآموزان مدارس دولتی هم در المپیادها و هم کنکور خیلی کمتر است و قطعا به دانشآموزان مدارس دولتی فشار میآورد.
وی با بیان اینکه من در رشته ریاضی بودم و سال آخر تصمیم گرفتم به رشته هنر بروم، گفت: به نظرم کنکور بار سنگینی برای دانش آموزان شده و حتی روند درس خواندن برای قبولی در کنکور فشارهای زیادی به آنها تحمیل میکند. علاوه بر اینها بعد از اعلام نتایج مثل رشته تجربی از یک رتبهای به بعد هیچ امیدی برای قبولی در رشتههای موردنظر داوطلبان وجود ندارد. این مساله برای بچهها بحران ایجاد کرده است. داوطلبان زیادی عمر و انگیزهشان را پشت کنکور گذاشتند، اما ضرر کنکور به مراتب بیشتر از سود آن است.
کریمی گفت: در جشنی که آموزش و پرورش برای ما گرفت، آمارهایی اعلام شد مبنی بر اینکه انباشتی در رشته تجربی نداریم یا بچههایی که دوباره میآیند تا کنکور بدهند از حوزه آموزش و پرورش خارج شدهاند، یعنی عملا هیچ کس مسئولیت افرادی که پشت کنکور ماندهاند را قبول نمیکند. طبعا این افراد سال اول کنکور دادهاند و چون موفق نشدند بنابراین مجبورند برای سالهای دیگر هم تلاش کنند. متاسفانه این نگرش در میان دانش آموزان ما وجود دارد که اگر پزشک شوند موفق خواهند بود. چون آگاهی برای موفقیت آنها وجود ندارد و باید این آگاهی در مدارس ما شکل بگیرد.
اغلب دانش آموزان تمرکزشان را روی حفظ کردن دروس میگذارند
برای پیدا کردن مسیرمان در تحصیل سردرگم بودیم، در حالی که این وظیفه مدرسه است تا دانش آموزان را در این خصوص راهنمایی کند.
فاطمه شبخیر (رتبه یک رشته علوم انسانی) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه رشته حقوق دانشگاه تهران اولویت اولش است، گفت: ما در مدرسه معلمان خوبی داشتیم، اما به نظرم باید زمان بیشتری در دوره راهنمایی و دبیرستان برای شناسایی استعدادها و توانمندی دانشآموزان گذاشته شود تا در مرحله انتخاب رشته با مشکل مواجه نشوند.
شبخیر ادامه داد: اغلب دانشآموزان ما تمام توجهشان را روی حفظ کردن دروس میگذارند و تمرکزی بر استعدادهایشان ندارند. متاسفانه این برنامهها در مدارس ما وجود ندارد به عنوان مثال ما برای پیدا کردن مسیرمان در تحصیل سردرگم بودیم، در حالی که این وظیفه مدرسه است تا دانش آموزان را در این خصوص راهنمایی کند.
این داوطلب که در مدرسه سمپاد تحصیل کرده است در خصوص تبعیض آموزشی گفت: به نظرم باید برای اینکه شاهد حضور یکسان دانش آموزان مدارس دولتی و نمونه دولتی در میان رتبههای برتر کنکور باشیم، باید یک برنامهریزی و سیاستگذاری درست انجام شود البته عدالت آموزشی با برابری آموزشی فرق دارد. همچنین باید برای دانشآموزان در مدارس عادی امکاناتی گذاشته شود تا آنها از این فرصت بهره ببرند.
رتبه یک رشته علوم انسانی در کنکور سراسری سال ۹۸ با اشاره به اینکه در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده است، گفت: رشته ما به استفاده از کتابهای کمک درسی نیازی چندانی نداشت، اما من برای دروس تحلیلی تا حدودی از کتابهای تست استفاده کردم.