صفا صبوری:
وضعیت آسفالت خیابانهای تهران خوب نیست/ 800 پل ساختیم اما زیبایی بصری ندارند
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: وضع آسفالت خیابانهای تهران خوب نیست اما در پایان سال 99 وضع آسفالت خوب خواهد بود.
به گزاش خبرنگار ایلنا، صفا صبوری در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: در حوزه شهرداری تهران در 50 سال اخیر نزدیک به 800 پل ساختیم اما هیچیک از این پلها زیبایی بصری ندارند و ما برای زیباسازی به هنرمندانی چون لاله اسکندری میگوییم که دیوار آنها را زیبا کند تا بتوانیم تحمل کرده و از روی آن عبور کنیم.
وی با بیان اینکه سالهاست پل میسازیم اما پروژههای ما فاخر نیستند، اظهارکرد: ما فکر میکنیم اگر بخواهیم پروژهای بسازیم باید بزرگ باشد. چطور میشود این همه یادمان در تهران ساخت اما یکی از آنها آرامگاه خیام نمیشود؟
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در ادامه متذکر شد: ما بیشتر از کشورهای اروپایی خرج پروژههای عمرانی میکنیم اما بازدهی ما به اندازه آنها نیست. زمان آن رسیده که نگاه خود را به حوزه عمرانی تغییر دهیم.
صبوری با بیان اینکه طی دو سال گذشته دروغ بزرگی شایعه شده که در شهر تهران هیچ پروژه عمرانی را انجام نمیدهیم، گفت: اینگونه نیست. ما بیش از 70 پروژه عمرانی فعال و جدی داریم که برخی از آنها به اندازه پروژه گیشا وسعت دارد. ما تغییر رویکرد در حوزه عمرانی را شروع کردیم که اولین آن مربوط به نگهداری معابر شهر تهران است.
وی با اشاره به کارخانههای آسفالتی که از سوی شهرداری تهران تاسیس شدهاند، گفت: با پول مردم تهران سه کارخانه آسفالت خریداری شده که ظرفیت تولید کارخانهها در هر ساعت 250 تن آسفالت است. اگر این کارخانهها روزی 10 ساعت کار کنند میتوانیم روزانه 7500 تن آسفالت تولید کنیم.
صبوری افزود: ابتدای سال 97 نامهای از انجمن آسفالت به شهرداری تهران رسید که از این پس آسفالت را تنی 510 هزار تومان میفروشیم و من بلافاصله نامهای نوشتیم به شهرداریها که کسی حق خرید آسفالت را ندارد زیرا قیمت آن تنی 290 هزار تومان بود. ما روزی 3000 تن آسفالت در تهران با قیمت تنی 290 هزار تومان تولید میکنیم. آسفالتی که اکنون تولید میکنیم تنی 350 هزار تومان با 20 درصد سود است.
وی همچنن گفت: قیمت آسفالت اکنون به قیمت سال 96 است زیرا تولید خودمان است و روی آن درست برنامهریزی میشود. صرفهجویی که در یکمیلیون تن خواهیم داشت حداقل 200 میلیارد تومان است.
صبوری در ادامه افزود: ما 6 هزار میلیارد هزینه آزمایشگاه داشتیم که دارد به صفر میرسد زیرا با آزمایشگاه خودمان آزمایشات را انجام میدهیم.
وی درباره استفاده از آسفالت بخشخصوصی در پروژههای معاونت فنی و عمرانی گفت: اتوبان یاسینی که اکنون در حال نوسازی است آسفالت آن از بخشخصوصی خریداری میشود و در پروژههای بزرگ مقیاس از بخشخصوصی آسفالت خریداری میکنیم اما برای نگهداری شهر آسفالت از بخشخصوصی نمیگیریم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه شهر تهران با آسفالتی به عمر ده سال نیاز به یکمیلیون و پانصد هزار تن آسفالت دارد، تصریح کرد: کارخانههای ما نزدیک به 3 میلیون تن میتوانند آسفالت تولید کنند چرا دور تا دور تهران کارخانه آسفالت گرفته؟ ما در شهرداری ظرفیت تولید آسفالت شهر تهران را داریم. ما باید حافظ منافع مردم تهران باشیم و پروژهها را انجام دهیم .
صبوری با اشاره به پروژه پل گیشا که یکی از پروژههای مهم تهران است، گفت: با مهندسی ارزشی که برای این پل داشتیم 6/54 میلیارد تومان در 200 میلیارد تومان پروژه را ارزان کردیم.
وی تصریح کرد: وقتی پروژهای را ارزان میکنیم متهم میشویم به نابودی بخشخصوصی. چرا بخشخصوصی سال 97 که از آنها آسفالت نخریدیم گلهمند نبود؟ ناراحتی آنها از تولید آسفالت نبود بلکه از این بود که میخواستند آسفالت را تنی یکمیلیون بفروشند و ما نگذاشتیم اما اکنون ارتباط ما با آنها خوب است و با آنها در تعامل هستیم.
صبوری در ادامه افزود: در چند ماه اخیر در تهران یکمیلیون و 300 هزار متر مربع روکش آسفالت انجام دادیم با نزدیک به 340 هزار تن آسفالت و به یکسوم هدفی که سال 98 برنامهریزی کرده بودیم رسیده ایم.
وی افزود: تاکنون نزدیک به 37 هزار نقطه شهر تهران لکه گیری کردیم .
صبوری با بیان اینکه وضع آسفالت خیابانهای تهران خوب نیست، اظهار داشت: با ادامه فرآیند آسفالتریزی در آخر سال 99 وضع آن خوب خواهد بود.
وی درباره پروژههای نیمه تمام نیز گفت: قبول ندارم که از دورههای قبل کمتر کار میکنیم. پروژههای رستگار، بروجردی و پل گیشا از پروژههای نیمهکاره ما هستند که در حال انجام است. یکی از دلایلی که مردم فکر میکنند در تهران کار نمیکنیم این است که مزاحمت ما برای آنها کم شده است.