سیدجواد حسینی تاکید کرد:
آموزش و پرورش باید با قوانین خاص اداره شود، نه عام
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی ، مشارکت حداکثری و با خلق منابع به سمت مشکلات هجوم آورد.
به گزارش ایلنا، سیدجواد حسینی در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان خراسانرضوی در اردوگاه شهید رجایی باغرود نیشابور گفت: یکی از مشکلات بزرگ آموزش و پرورش این است که تولید شاخص و داده میکند اما برای بهبود عملکرد داده کاوی نمیکند و با رویکرد آینده پژوهانه بهبود عملکرد حاصل خواهد شد.
وی افزود: ما باید همواره وضعیت آموزش و پرورش را آسیبشناسی کنیم و تحولخواهی و تجدیدنظر در رویههای ناکارآمد بسیار حائز اهمیت است و بهجای استفاده از راهکارهای موقتی باید بر راهکارها و برنامه های طولانی مدت تمرکز کنیم و نگاه آموزش و پرورش به مسائل گوناگون باید همیشه ساختارگرایانه باشد.
حسینی تصریح کرد: بزرگترین مشکل آموزش و پرورش این است که متاسفانه ساختار ستادی و اداری این دستگاه مانند سایر دستگاهها بهطور عام دیده شده و این قانون فرصتهای بسیاری را برای خلق ثروت و منابع از آموزش و پرورش گرفته لذا همه علمای تعلیم و تربیت نظر دارند که آموزش و پرورش باید با قوانین خاص و نه عام اداره شود و این موضوع فرصت های بیبدیلی از جمله فرصتهای اقتصادی را ایجاد خواهد کرد و در همین راستا به امید خدا قانون خاص آموزش و پرورش را تدوین و اجرایی خواهیم کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: آموزش و پرورش یک لشگر بزرگ اقتصادی نهفته و بالقوه است که باید به فعل تبدیل شود و در این راه باید از تمام ظرفیتهای قانونی در جهت خلق منابع استفاده شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه در آموزش و پرورش دچار یک سنگینی بار در برنامهریزی درسی هستیم و این برنامه درسی آموزشزدگی، کنکورگرایی، نمرهگرایی و تعلیم و تربیت تک ساحتی را موجب شده و در این بین تدوین یک برنامه درسی سبک، روان، تمام ساحتی با کاهش بار کار مدرسه در دستور کار قرار دارد تا نظام تعلیم و تربیت را پویا و کیفی سازد.
حسینی تاکید کرد: آموزش و پرورش دارای ساختاری معیوب، متمرکز، عمودی، چند لایه، سانترالیسم، خشن و دارای حجم بالای بروکراسی اداری است و این ساختار معیوب عوارض زیادی از جمله بار اضافی مالی بر آموزش و پرورش تحمیل کرده و تنها راه برونرفت از این مشکلات مدرسهمحوری است که فاصله صف و ستاد را کاهش میدهد و حتما باید ساختار روشنی از ابعاد مختلف مدرسه محوری تبیین شود تا با دادن اختیار به مدرسه و مدیر و افزایش سطح مشارکت بتوانیم تحول و ارتقاء کیفیت آموزشی را به مدرسه بازگردانیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از مشکلات نیروی انسانی در آموزش و پرورش توزیع نامتوازن آن در کشور است که این موضوع هدر رفت منابع را در پی خواهد داشت و طرح آمایش سرزمین و سند جامع این چالش را حل خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه در کنار ساماندهی نیروی انسانی باید به ساماندهی مدارس نیز توجه ویژهای داشته باشیم، گفت: متاسفانه وجود ۲۴ نوع مدرسه در ایران بهرهوری مدارس را کاهش داده لذا حتما باید تکثر مدارس کاهش یافته و به سمت استفاده از مدارس بزرگ حرکت کنیم و یقینا تعلیم و تربیت تمام ساحتی در مدارس بزرگ، بهتر اتفاق می افتد و یکی از برنامه هایی که در این راستا انجام خواهیم داد ارتقاء کمی و کیفی و تقویت طرح مدارس حیات طیبه خواهد بود.
حسینی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در نظام تعلیم و تربیت باید به آن توجه ویژه کنیم خروج از وابستگی به بودجه و اعتبارات دولتی آموزش و پرورش است و در حال حاضر ۳۶۰ دستگاه از بودجه دولت سهم دارند و گرچه اعتبارات آموزش و پرورش از ۹ درصد به ۱۳ درصد ارتقاء یافته اما باید ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه کشور به دستگاه تعلیم و تربیت تعلق گیرد و در این مسیر باید از اتکا صرف به منابع دولتی فاصله گرفت و از همه ظرفیت های جامعه استفاده کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش را باید به صورت مشارکتی مدیریت کنیم گفت: استفاده از همه ظرفیتها هنر است و یکی از این مشارکتها بحث پروژه مهر است که اوج هنر مشارکت در آموزش و پرورش محسوب میشود و باید به پروره مهر توجه و اهتمام ویژه داشته باشیم.
وی در پایان گفت: با توجه به اوضاع اقتصادی نباید فقط مشکلات و چالشها را مطرح کنیم. باید با استفاده از تمام ظرفیتهای قانونی، مشارکت حداکثری و خلق منابع به سمت مسائل و مشکلات هجوم آوریم و گرفتن اعتبار دو هزار میلیارد تومانی طرح رتبهبندی معلمان، جشن پایان دادن به مدارس خشت و گلی، جشن پایان دادن به بخاریهای نفتی مدارس و گرفتن اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان برای واریز در ماههای مرداد و شهریور از جمله توفیقاتی است که با وجود همه مشکلات موجود در حال تحقق و عملیاتی شدن است.