غلامی:
تربیت دانشجویان دکتری باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: وزارت علوم باید بر اساس سیاست کلان تربیت نیروی انسانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نظارت داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از نهمین نشست سراسری هماندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه رییس سازمان سنجش عنوان کرده است که ما به این تعداد فارغ التحصیل دکتری در کشور نیازی نداریم. اگر نیازی به فارغ التحصیلان دکتری در کشور وجود ندارد چرا آمار جذب در مقطع دکتری تا این میزان افزایش یافته است؟ گفت: در این خصوص دو مطلب حائز اهمیت است؛ اول اینکه ما به این امر نیاز داریم و دوم اینکه افراد خودشان نیاز دارند.
غلامی ادامه داد: دانشگاههای دولتی در تربیت دانشجویان مقطع دکترا باید در راستای حل نیازهای کشور تلاش کنند و این امر بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا با هزینه دولت تحصیل میکنند. اما در دانشگاه غیردولتی به دلیل اینکه افراد هزینه تحصیل را خودشان میدهند خیلی به دنبال اینکه محدودیتی ایجاد شود نیستیم. هرچند وزارت علوم باید بر اساس سیاست کلان تربیت نیروی انسانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نظارت داشته باشد.
وی در واکنش به نامه رهبری در خصوص جوانان گفت: محور بیانیه رهبر معظم انقلاب جوانان بوده و بخش مهمی از جمعیت جوان جامعه ما را دانشجویان در حال تحصیل یا فارغ التحصیلان تشکیل میدهند و این جمعیت قطعا در کشور تاثیرگذار خواهد بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همه ما باید تلاش کنیم رویکرد و توصیهای که رهبری در خصوص توجه به جوانان و توسعه علم داشتهاند محقق شود.
او در خصوص برنامههای آینده وزارت علوم گفت: وزارت علوم در درجه اول بحث ساماندهی و کیفی سازی آموزشی را مد نظر دارد زیرا در حال حاضر فارغ التحصیلان زیادی داریم که برای به کارگیری و استفاده از ظرفیتهایشان برنامهریزی وجود ندارد. بنابراین ساماندهی باید به گونهای باشد که ما بتوانیم از ظرفیتهای موجود بیشتر در راه توسعه کشور به کار بگیریم.
وزیر علوم در خصوص سوال یکی ازدیگر از خبرنگاران مبنی بر شرایط پارکهای علم و فناوری گفت: در حال حاضر حدود ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور داریم که تلاش کردیم از سال گذشته از این پارکها حمایتهای بیشتری داشته باشیم. زیرا به هر حال این مراکز به عنوان مراکز اصلی تبدیل دانش به فناوری و در نهایت دستاوردهای کاربردی، در قالب ایجاد اشتغال و تولید ثروت هستند.