خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم؛

رتبه نهم نانو تکنولوژی در جهان متعلق به ایران است

رتبه نهم نانو تکنولوژی در جهان متعلق به ایران است
کد خبر : ۷۲۱۶۲۴

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران در برخی رشته‌های علمی مانند فناوری زیستی و نانو تکنولوژی در رتبه‌های تک رقمی ۷ و ۹ را از آن خود کرده است.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: مجموعه دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب اسلامی رشد و بالندگی خوبی داشته‌اند و هم‌اکنون نیز دستاوردهای بسیار ارزشمندی در سطح جهانی را شاهد هستیم که نام ایران را در رده‌های بالای توسعه و پیشرفت علمی قرار داده، این افتخار در اثر تلاش جوانان و استادان ما حاصل شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در سال گذشته و سال جاری از نظر تولید علم در دنیا در رده شانزدهم قرار گرفتیم که به معنای اعتبار علمی تحقیقات ایران است و ما را در بین ۱۶ کشور برتر دنیا قرار داده است. همچنین در برخی رشته‌های علمی مانند فناوری زیستی و نانو تکنولوژی در رتبه‌های تک رقمی ۷ و ۹ قرار داریم که این امر نشان می‌دهد در علوم جدید کارهای خوب و قابل ارائه داریم و در کل نیز که در همه علوم رتبه ۱۶ را کسب کردیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته بویژه ۱۵ سال اخیر رویکرد خوبی در زمینه تولید فناوری وجود داشته است که این مسیر از مراکز رشد مستقر در پارک های علمی و فناوری شروع می‌شود و هم اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در سطح کشور به صورت فعال داریم.

وی افزود: در داخل پارک‌های علم و فناوری تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان مستقر هستند که محصولات جدید تولید می‌کنند و در حوزه ایجاد اشتغال پایدار، عملکرد خوبی دارند؛ شغل‌های ایجاد شده در این شرکت‌ها ضمن پایداری با سرمایه‌گذاری مادی کمتری ایجاد می‌شوند، به طوری که سرمایه لازم برای یک شغل دانش‌بنیان ۷۰ میلیون و برای شغل سنتی ۴۰۰ میلیون تومان است.

غلامی، کم‌کردن فاصله مراکز علمی با جامعه و بویژه صنعت که نیازمند کارهای اساسی علمی هستند را از رویکردهای وزارت علوم عنوان کرد و گفت: در مفهوم کلی از عبارت ارتباط دانشگاه و صنعت بیشتر استفاده می‌کنیم ولی این ارتباط شامل تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی بوده و خوشبختانه این ارتباطات شکل گرفته است.

وزیر علوم تصریح کرد: هم اکنون دانشگاه‌های ما در زمینه‌های استخراج و اکتشاف نفت و پتروشیمی همکاری‌های خوبی با صنایع مرتبط دارند. در محیط زیست تعداد زیادی دانشگاه قرارداد همکاری دارند و برای حل مشکلات جدید حوزه محیط زیست و در سایر حوزه‌های نو در دنیا مانند نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای و تولید انیمیشن و فناوری اطلاعات همکاری خوبی شکل گرفته و برخی شرکت‌ها به مرحله صادرات هم رسیده‌اند.

وی افزود: ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به حوزه خلق ثروت از دانش و حل مسائل جامعه در مرحله شروع است و نیاز به حمایت دارد تا بخش خصوصی و جوانان کار را ادمه دهند.

وزیر علوم اظهار داشت: در حوزه ورود دانشگاه‌ها به حل مسائل کشور، از سال گذشته همفکری با نخبگان و صاحبان اندیشه را آغاز کرده‌ایم و خوشه‌های علمی همکاری با دولت را تشکیل داده‌ایم که مسائل مختلف را بررسی و نظرات را به مسئولان ذیربط ارائه می‌کنند؛ این رویکرد در دنیا مرسوم است و ما نیز باید این کار را انجام می‌دادیم.

غلامی تصریح کرد: دانشگاه‌ها از اوایل دهه ۶۰ شروع به تربیت نیروی انسانی برای کشور کردند و کمبود نیروی انسانی متخصص را با تربیت نسل جوان جبران کردند. در حین و پس از پایان دفاع مقدس و پیروزی رزمندگان اسلام، جریان تربیت نیروی انسانی وظیفه اصلی دانشگاه‌ها بود و امروزه تمام کارهای کارشناسی و تخصصی‌مان را تحصیل‌کردگان خودمان انجام می‌دهند و این ظرفیت‌ها حاصل تلاش دانشگاه‌ها بوده است.

وی افزود: از اوایل دهه هفتاد بخش تحقیقات دانشگاه‌ها فعال شد و با ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، شکل‌گیری مراکز تحقیقاتی جدید، آزمایشگاه‌های جدید و تربیت نیروهای متخصص فراهم شد. از اوایل دهه ۸۰ به سمت تولید فناوری حرکت کردیم و هم اکنون بحث ایجاد دانشگاه کارآفرین مطرح است و آینده مجموعه دانشگاهی کشور به سمت انتقال فناوری و دانش به جامعه است.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها حرکت در مرزهای دانش و رقابت با دانشگاه‌های دنیا را ادامه می‌دهند و کسب رتبه شانزدهم در دنیا به معنی همراهی با تحولات علم دنیاست و فاصله کمی با دنیا داریم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز