افشین حبیبزاده:
معرفی ۱۰ پروژه قابل سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی در تهران/۵۰ درصد از اتوبوسهای بیآرتی به دلیل تعمیرات جزیی متوقف شدهاند
نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر گفت: معاونت عمرانی شهرداری حدود ۱۰ پروژه را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی معرفی کرده که میتوان به روشهای مختلف سرمایهگذاری با بهرهبرداری از آن هزینههایی را دریافت کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین حبیبزاده در نشست خبری کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران که به منظور ارایه گزارش عملکرد یکساله این کمیسیون برگزار شد، گفت: در حوزه عمرانی پروژههایی که توسط معاونت عمرانی در دستور کار قرار دارد، ۲۸ پروژه است که ۷ مورد آن پروژه جدید هستند و اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است و ۲۱ پروژه مابقی از ۹ درصد تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از معاونت فنی و عمرانی خواسته شده بود که پروژههای قابل سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی را اعلام کند که در آخرین جلسه کمیسیون، ۱۰ پروژه از جمله سرمایهگذاری برای احداث بزرگراه شهید شوشتری به بزرگراه رسالت و پارکینگ طبقاتی نیایش معرفی شد.
وی از بازدید حدود ۵۰۰ پروژه توسط کارشناسان کمیته عمران در مناطق مختلف شهر تهران خبر داد و افزود: پس از بازدید از این پروژهها، گزارشهای آن توسط کارشناسان تهیه و برخی پروژهها که نیاز به بررسی بیشتر داشت، جلسات آن با حضور شهرداران مناطق و مسئولان مربوطه برگزار شد.
حبیبزاده ادامه داد: برخی از پروژهها نیز با حضور سایر اعضای شورا مثل کمیسیون شهرسازی مورد بازدید قرار گرفت که به طور نمونه میتوان به بازدید از گود برج میلاد اشاره کرد.
رییس کمیته نظارت شورا اضافه کرد: برخی از این بازدیدها نیز به درخواست مردم بوده که پس از بازدید، توضیحات لازم از مسئولان مربوطه اخذ شده است.
نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه در صورت سرمایهگذاری بخش خصوصی در برخی از پروژههای عمرانی ازجمله احداث بزرگراهها، آیا با ارایه خدمات به شهروندان پولی دریافت خواهد شد، گفت: همانطور که بیان شد معاونت عمرانی شهرداری حدود ۱۰ پروژه را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی معرفی کرده که میتوان به روشهای مختلف سرمایهگذاری با بهرهبرداری از آن هزینههایی را دریافت کرد. یکی از روشها این است که سرمایهگذار در پروژههای بزرگ مقیاس مثل تردد از تونلهای شهری یا بزرگراهها وجهی را از مردم به عنوان عوارض دریافت کنند. یا مثلا در احداث پارکینگ طبقاتی نیایش، سرمایهگذار میتواند پس از سرمایهگذاری و بهرهبرداری از پروژه، هزینه را از دریافتکنندگان دریافت کند.
حبیبزاده با اشاره به مشکلات مالی شهرداری، اظهار کرد: سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای شهری مصوبه شورای شهر را دارد و از سوی دیگر میتواند به اجرای پروژههای بزرگ مقیاس کمک کند.
رییس کمیته عمران شورای شهر در ادامه به معرفی ۱۰ پروژه قابل سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی پرداخت و گفت: احداث پارکینگ طبقاتی نیایش، احداث دسترسی بزرگراه شوشتری به بزرگراه رسالت و تقاطعهای مربوطه، احداث پل عابر از دریاچه خلیج فارس به پارک چیتگر، احداث تونل شهید متوسلیان حدفاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان، اجرای طرح محور نیلوفری (ساماندهی خط راهآهن تهران-تبریز)، احداث پارکینگ عمومی امیرکبیر در بافت فرسوده، توسعه و تکمیل مجموعه فرهنگی و تاریخی برج طغرل (منطقه۲۰)، احداث مجموعه فرهنگی خانه شهر (میدان امام خمینی (ره) )، طرح بلوار یادگار امام (ره) حدفاصل خیابان امام خمینی (ره) تا میدان نهم دی و احداث، توسعه و تجهیز پارکینگهای عمومی طبقاتی، ۱۰ پروژهای هستند که بخش خصوصی میتواند در آنها سرمایهگذاری کند.
رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت نامطلوب ناوگان حملونقل عمومی بویژه خطوط بی آر تی، گفت: پس از گزارشهای مردمی، بازدیدهای مختلفی از سامانههای اتوبوسرانی به عمل آمد. حدود هزار و ۱۸۳ اتوبوس بی آر تی داریم که در بازدیدها متوجه شدیم حدود ۵۰ درصد آنها در سامانهها متوقف شدهاند که بخش عمده آنها به دلیل تعمیرات جزیی بود.
حبیبزاده با بیان اینکه برخی از این اتوبوسها نیاز به تعمیرات جزئی از قبیل تعویض باتری دارند، ادامه داد: در بازدیدی که شخصا از یکی از این سامانهها داشتم، متوجه شدم حدود ۱۹ دستگاه بی آر تی حدود ۲ سال است که در سامانه ۵ متوقف است و نیاز به تعمیر دارد. البته پس از پیگیریها متوجه شدیم مدیران مربوطه فعالتر شده و به دنبال رفع معایب هستند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا این احتمال وجود دارد که به دلیل دریافت اتوبوسهای جدید، اتوبوسهای بی آر تی را در متوقفگاهها نگهداری میکنند، گفت: از این مساله اطلاعی ندارم و آن را هم بعید میدانم و این امر بیشتر به حوزه مدیریتی بازمیگردد. عجیب است که ۲ سال، ۱۹ اتوبوس زیر آفتاب و بارش برف و باران متوقف باشد درحالیکه باید چنین مسائلی را زود تعیین تکلیف کرد. البته این را هم شنیدهام که چند روز بعد ۱۳ دستگاه از این ۱۹ دستگاه را روشن و استفاده میکنند.
خبرنگاری با اشاره به گود رها شده در برج میلاد و خطرات احتمالی آن، از رییس کمیته عمران پرسید که چه اتفاقی باید بیفتد که مسئولان مربوطه نسبت به این گود توجه کنند که حبیبزاده پاسخ داد: کاری که ما انجام دادیم این بود که تمام افراد مرتبط با این مساله را به جلسهای دعوت و نسبت به حساس کردن آنها به این مساله اقدام کردیم. ما هم گلهمندیم که چرا موضوع گود برج میلاد هنوز تعیین تکلیف نشده است.
وی ادامه داد: البته مشکل حقوقی با شخص حقوقی سرمایهگذار وجود دارد که روند قطع همکاری با او ادامه دارد. معتقدیم باید هرچه سریعتر مشکلات حقوقی به وجود آمده هرچه سریعتر انجام شود چراکه استحکام بنا زمان مشخصی دارد که اگر زمان آن بگذرد، مشکل جدیتر میشود و از این رو قبل از هر اتفاقی باید مساله تعیین تکلیف شود. اگر باز هم توجه نشود، مجبوریم دوباره مسئولان مربوطه را دعوت و با آنها اتمام حجت کنیم.