وزیر علوم در نشست شورای دانشگاه سمنان:
دانشگاهها باید در یک چارچوب حمایتی ویژه قرار بگیرند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع هیئت رئیسه و اعضای هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: دانشگاهها باید به عنوان ظرفیتهای فکری، علمی و فناوری در یک چارچوب حمایتی ویژه قرار بگیرند زیرا داشتن دغدغه کمبود امکانات علمی مانع پیشرفت و نوآوری دانشگاهیان است.
به گزارش ایلنا، منصور غلامی در این نشست با تاکید بر حمایت همه جانبه ستاد وزارت علوم از توسعه کیفی دانشگاهها اظهار داشت: وزارت علوم در طول فعالیت خود پس از انقلاب اسلامی همواره در حمایت از دانشگاهها تلاش کرده است.
وی تصریح کرد قطعاً مجموع سیاستها و برنامههای تدوین شده در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در راستای حمایت از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است.
غلامی تصریح کرد: از جمله برنامههای اساسی ستاد وزارت علوم حمایت همهجانبه از دانشگاههاست و تلاش میکنیم در این راستا برنامههای بهتر و کاربردیتری را به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا بتوانیم توسعه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را سرعت ببخشیم.
وزیر علوم با اشاره به برنامه وزارت علوم برای ارتباط اعضای هیئت علمی با بخشهای مختلف جامعه و صنعت کشور گفت: سعی شده است حضور اعضای هیئت علمی در بخش صنعت و تلاش برای حل مسائل کشور در ارتقای آنان لحاظ شود.
وی در ادامه سخنان خود گفت: از عموم اقشار ملت و بویژه دانشگاهیان انتظار میرود در این شرایط ویژه، همدلی و امید در جامعه را تقویت کنند تا با همبستگی بیشتر از این شرایط عبور کنیم.
وزیر علوم با تأکید بر ضرورت ساماندهی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه موظف به ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور هستیم؛ ما اکنون با بیش از دو هزار مرکز آموزش عالی در کشور مواجهیم و از طرفی جمعیت دانشجویی نیز کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه برای دانشگاههای کشور مأموریتهای آموزشی و پژوهشی تعریف کردهایم گفت: دانشگاههای بزرگ استانها، به عنوان دانشگاههای معین وزارت علوم در اجرای برنامهها تعریف شدهاند که این به معنای حمایت و هدایت سایر مراکز آموزش عالی استانی است.
غلامی افزود: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ساماندهی مراکز آموزش عالی عباراتی همچون ادغام و تجمیع آمده است که باید درخصوص عملیاتی شدن این موارد تصمیم گیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه در برخی شهرستانها این آمادگی پیدا شده است که تا چند مرکز دانشگاهی با هم تجمیع شوند، گفت: اگر در کشور ۵۰ دانشگاه با استانداردهای بینالمللی داشته باشیم بهتر از این است که دوهزار مرکز با اعضای هیئت علمی اندک و دانشجویان محدودی فعالیت کنند.
وزیر علوم گفت: با تقویت همکاری و یکپارچگی، بروندادهای علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور میتوانند خود را بهتر نشان دهند و قدرت و توان علمی ایران در سطح جهانی بیش از پیش به اثبات میرسد.
وی درخصوص لزوم پرداختن و تقویت حوزههای پژوهش و فناوری گفت: اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری و یک پارک در حوزه پزشکی در کشور فعالیت میکنند که اکثر این فعالیتها در ۱۰ سال گذشته شکل گرفته ولی در سالهای اخیر قدرت و سرعت بیشتری پیدا کرده است.
غلامی افزود: اشتغال قابل توجهی در حوزههای فناوری با هزینههای اندک ایجاد شده است و شرکتهای دانش بنیان، فعالیتهای مناسبی در حد استانداردهای جهانی انجام میدهند و دانشگاهیان ما باید به حوزه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد توجه بیشتری داشته باشند تا آنها به سمت تولید ثروت و اشتغال بیشتر حرکت کنند.
وی با بیان اینکه این ظرفیت وجود ندارد که همه فارغالتحصیلان دانشگاهی عضو هیئت علمی دانشگاه شوند، گفت: از سال گذشته طرح افزایش مهارت دانشجویان در حین تحصیل انجام شد و برای نمونه، دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه علوم انسانی در این راستا عملکرد مناسبی داشته است.
غلامی با اشاره به اینکه گفته میشود توانایی فارغالتحصیلان دانشگاهی با نیازهای جامعه تطابق ندارد، عدم آشنایی دانشجویان با بازار کار و اینکه دانشجویان با تکنولوژیهای روز آموزش میبینند که در جامعه کمتر از این تکنولوژیها استفاده میشود و لازم است تطابقی بین این دو صورت گیرد، را از جمله این موضوع ارزیابی کرد
وزیر علوم گفت: ورود هر یک نفر فارغ التحصیلان دانشگاهی در صنایع باعث تحول جدی در بخش تحقیق و توسعه شده است ولی این یک واقعیت است که بسیاری از صنایع ما کوچک هستند و در بخش تحقیق و توسعه سرمایهگذاری نمیکنند.
وی افزود: هر جا اعضای هیئت علمی برای کمک به صنایع وارد شده و مورد مشورت قرار گرفتهاند، تأثیرگذار بوده و از خدمات آنها به نحو احسن استفاده شده است و در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادهای همکاری دوجانبه امضا کردهایم.
وی افزود: با وزارت جهاد کشاورزی نیز تفاهمنامهای تنظیم شده تا دانشجویان کشاورزی در این بخش بتوانند کارآموزی و کارورزی داشته باشند و بودجه این کار هم تأمین شده است.
غلامی با اشاره به اینکه صندوق رفاه دانشجویان در سالهای اخیر حمایتهای مناسبی در جهت رفاه دانشجویی بهویژه دانشجویان دکتری انجام داده است، گفت: پرداخت ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان به دانشجویان دکتری، افزایش وام ودیعه مسکن و پرداخت وام اضطراری به دانشجویان از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است که البته سعی داریم تا حدی که امکانات اجازه میدهند، حمایتها را افزایش دهیم.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه گسترش رشتهها و دورهها در دانشگاهها باید متناسب با نیاز منطقهای صورت گیرد، افزود: از دانشگاههای شهرستانها تقاضا دارم که به تعمیق نوآوریها و تواناییهای علمی خود بیش از توسعه کمی دانشگاهها، همت گمارند.
مسعود نصیری زرندی، رئیس دانشگاه سمنان نیز در این نشست به معرفی تواناییهای این دانشگاه پرداخت و گفت: تربیت منابع انسانی با توانمندی و اثرگذاری پویا و دارای قابلیت کار آفرینی و همچنین جذب اعضای هیئت علمی تأثیر گذار و توانمندسازی آنها از جمله اهداف دانشگاه سمنان به عنوان بزرگترین دانشگاه مادر و جامع استان سمنان است.
وی افزود: دانشگاه سمنان با داشتن خدمات حمل و نقل مطلوب ریلی و جادهای، پتانسیل بینالمللی شدن و جذب دانشجوی خارجی را دارد.
نصیری، تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین با توجه به دارا بودن مراکز رشد و پارک علم و فناوری، ایجاد رشتههای بین رشتهای و متناسب با نیاز بازار کار، ایجاد منطقه ویژه فناوری و ارتباط قوی با صنعت را از اهداف دانشگاه سمنان اعلام کرد که تحقق آنها نیازمند همراهی و مساعدت مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
همتی نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در شورای دانشگاه سمنان با تاکید بر استفاده از پتانسیلهای مختلف نظیر نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده گفت: میتوان با بهرهگیری از این ظرفیت برای مقابله با تحریمها و رونق واحدهای تولیدی کشور استفاده کرد.
همتی با بیان اینکه ایجاد منطقه ویژه فناوری در استان سمنان به تصویب رسیده است، افزود: ایجاد این منطقه در جذب جوانان نخبه و نیروهای متخصص در جهت کمک به اقتصاد کشور و استان و برون رفت از تحریمها و خروج جوانان نخبه از کشور تأثیرگذار است.
در پایان این مراسم، با حضور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از استادان و مدیران برجسته دانشگاه سمنان تجلیل و قدردانی شد.