شهردار تهران:
کل خط شش مترو تا سال ۹۸ به بهرهبرداری خواهد رسید/وعده پیمانکاران برای بهرهبرداری از چهار ایستگاه تا آبانماه
شهردار تهران در جریان بازدید از خط شش مترو با بیان اینکه ابتدا و انتهای خط پیشرفت فیزیکی خوب دارند اما انتهای خط فاقد پیشرفت فیزیکی مناسب است، گفت: کل خط شش مترو تا پایان سال ۹۸ به بهرهبرداری خواهد رسید و مطابق با وعده پیمانکاران ۴ ایستگاه از خط شش تا آبانماه افتتاح خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی افشانی (شهردار تهران) صبح امروز در جریان بازدید دوباره از خط شش مترو در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از کل خط شش در خصوص وضعیت این خط گفت: باتوجه به اینکه حمل و و نقل عمومی یکی از مهمترین مسائل شهر تهران است، مترو و حمل و نقل ریلی جزو مهمترین بخشهای حمل و نقل عمومی محسوب میشود.
وی ادامه داد: میزان پیشرفت فیزیکی خط شش به گونهای است که تا هفته دولت سال آینده بخش عظیمی از آن به بهرهبرداری خواهد رسید و کل خط تا پایان سال ۹۸ طبق زمانبندی به بهرهبرداری خواهد رسید اما ۱۰ کیلومتر از خط شش و ۴ ایستگاه براساس وعدههای پیمانکاران و معاونت حمل و نقل تا نیمه دوم سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
شهردار با بیان اینکه تاکنون اعتبار قابل ملاحظهای در خط شش متروی تهران هزینه شده است، افزود: امیدوار هستیم این ۱۰ کیلومتر هر چه زودتر به بهرهبرداری برسد.
وی در پاسخ به این سوال که منظور از نیمه دوم سال دقیقا چه تاریخی است، گفت: تاریخ دقیق را با پیمانکاران باید مشخص کنند. اگر پروژه حتی یک اشکال کوچک هم داشته باشد آن را افتتاح نخواهم کرد اما آنطور که پیمانکاران وعده دادهاند این ۱۰ کیلومتر تا آبان ماه افتتاح خواهد شد.
وی در رابطه با تامین اعتبار پروژه توسط بانک شهر تصریح کرد: مشکلات بانک شهر در حال حل شدن است و نهایتا مدیرعامل توسط هیئت مدیره انتخاب خواهد شد. خبر خوب دیگر آنکه هفته گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری خط هفت اوراق مشارکت فروخته شده است. هیئت مدیره بانک شهر به صورت کامل در شهریورماه مشخص شده و در نهایت تکلیف مدیرعامل این مجموعه نیز روشن خواهد شد.
شهردار با بیان اینکه برای خط شش مترو ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است، افزود: اگر مشکلی پیش نیاید اوراق مشارکت بار دیگر تا آخر شهریورماه منتشر خواهد شد. مشکلات مدیریتی جزئی در خصوص بانک شهر وجود دارد که به زودی حل خواهد شد.
وی با اشاره به ویژگیهای خاص پروژههای مترو افزود: نمیتوان پروژههای مترو را به صورت یکجا افتتاح کرد و بهتر آن است که خطوط مترو قسمت به قسمت افتتاح شوند. براساس مشاهدات؛ ابتدا و انتهای خط پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است منتهی در میانه خط پیشرفت فیزیکی کمتر است به همین دلیل کل خط شش مترو تا پایان سال ۹۸ به بهرهبرداری خواهد رسید بنابراین زمانبندی و توزیع منابع با توجه به میزان توسعه بخشهای مختلف صورت خواهد گرفت.
افشانی در پاسخ به این سوال که کماکان مترو با مشکل کمبود واگن روبرو است و با افتتاح خط شش و هفت شهرداری چطور این مساله حل میشود، گفت: قرارداد ساخت واگن نهایی شده است. حدود ۲۰ روز گذشته شورای اقتصاد تشکیل نشده است با دکتر پورمحمدی صحبت کردم تا در اولین جلسه شورای اقتصاد این قرارداد مصوب شود. تمام تضمینها داده شده است بنابراین هیچ مشکلی برای قرارداد ساخت واگن وجود ندارد و انشاالله مراحل ساخت ۶۳۰ واگن در سال جاری آغاز خواهد شد.
شهردار در خصوص مطالبات پیمانکاران جز که مدتهاست براورده نشده است، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی شهرداری میزان بدهی آن است و همانطور که بارها گفتم شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که بخش از این طلب بدهی به تعهدات پیمانکاران بازمیگردد. از یک ماه گذشته تاکنون به صورت هفتهای بدهیها به پیمانکاران جز پرداخت شده است. تلاش میکنیم که در مدت زمان محدود با توجه به منابع این بدهیها تسویه شود.