معاون گردشگری کشور خبر داد:
تشکیل کارگروه مشترک میان جامعه هتلداران، ارزیابان و معاونت گردشگری
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی گفت: کارگروهی مشترک بین جامعه هتلداران، ارزیابان هتلها و معاونت گردشگری در راستای دستیابی به نقطه مطلوب در امر ارزیابی و درجهبندی هتلها تشکیل میشود.
به گزارش ایلنا، مرتضی رحمانیموحد در نشست هماندیشی با هیئتمدیره جامعه هتلداران و ارزیابان استانداردسازی استانهای کشور که در محل معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: «با توجه به اهمیت فرایند استانداردسازی واحدهای اقامتی و ارتقای سطح خدمات، دستیابی به افزایش سرعت امور، کاهش دغدغهها و حرکت بهسوی نقطه مطلوب ارزیابی و درجهبندی واحدهای اقامتی، همواره جزو اولویتهای اجرایی این حوزه بوده است.»
او افزود: «بر همین اساس و با هدف تدوین سیاستهای سه عنصر ساختار، ضوابط و فرایند ارزیابی، و درجهبندی هتلها، کارگروهی مشترک بین جامعه هتلداران، ارزیابان هتلها و معاونت گردشگری تشکیل میشود.»
رحمانیموحد، همچنین با بیان اینکه نیاز است هتلداران کشور بیشازپیش توانمند شوند، اظهار کرد: «جستوجو برای بهترین راه، اجرا و اداره کار و نیز بهکارگیری نظام خودارزیابی میتواند، ضمن ایجاد رقابت، در افزایش ضریب اشغال واحدها و نیز افزایش میزان رضایتمندی مسافران مؤثر واقع شود.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «در حوزه کیفیت خدمات، با مفروضات ثابت بهمعنای ضوابط، قوانین و دستورالعملهای بالادستی و متغیرهایی متناسب با شرایط جاری و واقعیتها روبهروییم که برای ایجاد تناسب مطلوب و رفع چالشهای احتمالی میتوان با واگذاری امور تخصصی و حرفهای به جامعه هتلداران در تسریع روند ارتقای کیفیت خدمات مؤثرتر عمل کرد.»
رحمانیموحد، در ادامه، هتلداری را قدیمیترین حلقه زنجیره گردشگری نامید و گفت: «قرار گرفتن این شاخه در رده صنعت نمایانگر ویژگیهای متمایز هتلداری بهشمار میآید که متأسفانه روند بلوغ و توسعه آن در ایران با کندی همراه بوده است.»
او افزود: «با پذیرش شرایط موجود میتوان با پرهیز از نقد امکانات حالحاضر و مقایسه نکردن دائمی آن با صنعت موفق هتلداری در کشورهای پیشرفته، راهکاری جمعی برای افزایش کیفیت خدمات هتلهای کشور و در پی آن افزایش ضریب اشغال و درآمدزایی واحدهای مربوط درنظر گرفت.»
رحمانیموحد همچنین کیفیت خدمات گردشگری را نمادی از اندرون کشورها و درجهبندی کیفیت خدمات را تکلیفی حاکمیتی خواند و تصریح کرد: «وقتی گردشگران از حلقههای صنعت گردشگری همانند هتلها و حملونقل استفاده میکنند، میزان رضایتمندی خود را به کشور مربوط، فرهنگ و مهماننوازی عمومی و درنهایت حاکمیت آن نسبت میدهند، درنتیجه نوع خدمات این حوزه و کسب رضایت مشتری از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است.»
او در پایان بر بهرهبرداری از تجربیات، انباشت دانش و جایگاه حقوقی موجود میان فعالان تخصصی این حوزه و جامعه هتلداران و همچنین تعریف فرایند ارتباط و کسب مشاوره در زمینه استانداردسازی تأکید کرد.