خبرگزاری کار ایران

خسروآبادی:

خط ۶ مترو آسیبی به برج طغرل و قبرستان ابن‌بابویه نمی‌زند/ کارگاه ایجادشده در نزدیکی ابن‌بابویه عملیاتی نیست

خط ۶ مترو آسیبی به برج طغرل و قبرستان ابن‌بابویه نمی‌زند/ کارگاه ایجادشده در نزدیکی ابن‌بابویه عملیاتی نیست
کد خبر : ۵۰۴۲۹۷

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان‌تهران گفت: براساس توافق‌های صورت‌گرفته با شهرداری‌تهران مسیر خط ۶ مترو تغییر کرده و احداث این خط آسیبی به برج طغرل و قبرستان ابن‌بابویه وارد نمی‌کند.

به گزارش ایلنا، رجبعلی خسروآبادی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در پی انتشار اخباری درباره انجام عملیات عمرانی در نزدیکی محوطه قبرستان ابن‌بابویه و اظهار نگرانی درباره آسیب به این قبرستان تاریخی گفت: «هیچ خطری ابن‌بابویه و برج طغرل را تهدید نمی‌کند.»

او افزود: «براساس نقشه، خط ۶ مترو تهران در ادامه حفاری مسیر خود از نزدیکی برج طغرل، قبرستان ابن‌بابویه و اثر طبیعی چشمه‌علی عبور می‌کرد که این حفاری وضعیت خطرناکی را برای این آثار به وجود می‌آورد و احتمال آسیب به این آثار وجود داشت اما در جلسه‌ای با حضور شهردار منطقه ۲۰۰، مدیران مترو و دیگر مسئولان شهرداری که دی سال گذشته در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران برگزار شد، این موضوع بررسی و مقرر شد مسیر خط ۶ مترو از پشت قبرستان این‌بابویه عبور کند.»

خسروآبادی افزود: «در همان جلسه با موافقت مدیران شهرداری و مترو مسیر خط ۶ مترو تهران به پشت قبرستان ابن بابویه تغییر مسیر داد که با این تغییر مسیر علاوه بر این قبرستان، برج طغرل و اثر طبیعی چشمه‌علی خطر آسیب‌دیدگی حفظ شد.»

او ادامه داد: «بر اساس توافق صورت‌گرفته در این جلسه مقرر شد فاصله عبور خط ۶ متروی تهران از قبرستان ابن‌بابویه از ۱۲۰ متر به ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر افزایش پیدا کند تا آسیبی به این قبرستان تاریخی وارد نشود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران افزود: «با تغییر مسیر خط ۶ مترو علاوه بر قبرستان تاریخی ابن‌بابویه، برج طغرل و چشمه‌علی نیز از آسیب‌های احتمالی مصون هستند و آسیبی به این سه اثر نمی‌رسد.»

خسروآبادی با بیان اینکه کارگاهی که در حد فاصل قبرستان ابن بابویه و برج طغرل احداث شده عملیاتی نیست، افزود: «یکی از همکاران ما با مدرک دکتری باستان‌شناسی به‌عنوان کارشناس مقیم از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی تهران در این پروژه حضور دارد و اگر خطا و تخلفی در ادامه احداث خط ۶ مترو مشاهده شود و آسیبی آثار تاریخی ما را تهدید کند، حتما متوجه خواهد شد و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.»

او خاطرنشان کرد: «کارگاه احداث‌شده در زمینی حدفاصل قبرستان و برج طغرل احداث شده و بیشتر به‌عنوان یک محل دپو استفاده می شود و کاربرد عملیاتی ندارد.»

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز