دانش آشتیانی خبر داد:
افزایش۱۰۰ درصدی میانگین حقوق معلمان
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه مدرسه باید پناهگاه دانشآموز باشد نه گریزگاه او گفت: در دولت یازدهم میانگین افزایش حقوق معلمان به بیش از ۱۰۰ درصد ارتقاء یافته است.
به گزارش ایلنا، فخرالدین دانش آشتیانی، در دیدار معلمان استانهای سراسر کشور با رئیس جمهور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و نام معلم شهید، استاد مطهری با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش بخش سرمایهای است، نه بخش مصرفی و توسعه همه جانبه بر اصلاح مدرسه استوار است، اظهار کرد: آموزش و پرورش پویا و روزآمد یعنی جامعه توانمند و جامعه توانمند یعنی سیاست، اقتصاد و فرهنگ توانمند.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش جدید، آموزش «سکوت» و انفعال در برابر تغییرات نیست، بلکه آموزش «هوشیارسازی» و «انطباق فعال» در برابر تحولات است، تصریح کرد: کودکان، نوجوانان و جوانان امروز نمیتوانند از جهان جدید بگریزند، باید آن جهان را بشناسند در آن زندگی کنند و در عین حال تعلقخاطر به آیین، فرهنگ و سرزمین خود داشته باشند.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه «مدرسه ثابت» در جهان متغیر ناممکن است، عنوانکرد: ما نیاز به «مدرسه متحول» در جهان دائماً دستخوش تغییر داریم و ارزش افزوده جامعه ایرانی با آموزش و پرورش خلاّق ممکن است. آموزش خلّاق، یعنی اولویت دادن به پرورش در برابر آموزش، یعنی تربیت دانشآموز به مثابه شهروند مسئول قادر به ارتباط با جامعه و جهان پیرامون، یعنی دانشآموز آموزشدیده و روزآمد.
وی با اشاره به اینکه مدرسه ما باید بتواند انسانهای پرسشگر، متفکر، نقّاد، با معنویت، متعهد، انتخابگر و مشارکتجو تربیت کند، اظهارکرد: ظاهر سازی در تربیت نه تنها مفید نیست، بلکه مخرّب هم است.در مدرسه ما باید کودک، نوجوان و جوان یاد بگیرد که «راست بگوید»، نه دروغ ؛ «حُسنِ ظّن» بیاموزد و نه «سوءظن».
دانش آشتیانی بیان کرد: آموزش و پرورش ما باید مدرسه محور شود، اما نه مدرسه «محفوظات»، نه مدرسه «القائات»، نه مدرسه «تکگویی»، اینگونه مدرسه، مناسب با شأن نظام جمهوری اسلامی و متناسب با اندیشه حضرت امام (ره) و رویکردهای مقام معظم رهبری نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه مطلوب ما، «مدرسه خلاقیت» ، «مدرسه عقلانیت» ، «مدرسه گفتوگو» و مدرسه «اخلاق» است. مدرسه «دینباوری» است نه «مدرسه دیننمایی» ، «مدرسه زندگی» است، نه «مدرسه دلمردگی».
وی با تاکید بر اینکه «مدرسه» باید پناهگاه دانشآموز باشد نه گریزگاه او، افزود: مدرسه باید محل کشف استعدادها باشد، نه محل هدر رفتن استعدادها.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای رسیدن به این نقطه تنگناهای زیادی دارد، گفت: گفتمان و فرهنگ حاکم بر آموزش و پرورش هنوز نقصهای بسیاری دارد. اقتصاد آموزشوپرورش، هنوز مسئله است و نوآوری در آموزش و پرورش ضروری است و مسئله بودجه و اعتبارات آن نیز مهم است.
وی با تاکید بر این که زندگی و معیشت معلمان و مربیان، مسئلهای جدّی است و از آنجایی که برای چرخیدن چرخ معیشت باید مدام کار کنند و فرصت آموزشهای جدید نمییابند، افزود: معلم، نیازمند زندگی شرافتمندانه است تا همه ذهن و توان خود را صرف آموزش و تربیت کند.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه خوشبختانه بالاترین گروه مرجع در جامعه ما معلم است، افزود: این منزلت باید وجه مادی هم بیابد. جامعه چشم حرمت و تأثیرگذاری به معلم دارد. باید نظام ما هم این حرمت و منزلت را اجرایی کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه کمّی و کیفی آموزش و پرورش، توسعه نیروی انسانی، سرمایه اجتماعی و فرهنگی و سپس توسعه همه جانبه ایران را در بر خواهد داشت، افزود: گستردهترین سطح تماس نظام با جامعه در آموزش و پرورش است و دولت تدبیر و امید میتواند خود را امروز و در آینده بیش از هر جا در آموزشوپرورش نشان دهد.
دانش آشتیانی به اندیشه رئیس جمهوردر خصوص نقش خطیر آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه و پایدار کشور و به تبَع آن، حمایتهای اصولی دولت تدبیر و امید در این دوره از ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: میانگین افزایش حقوق معلمان به بیش از۱۰۰ درصد ارتقاء یافته است که البته این افزایش با تراز والا و ممتاز معلمان معزز فاصله زیادی دارد.
وی گفت: بیش از پنج میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید در اختیار دانش آموزان قرارگرفته است و با عنایت دولت تدبیر و امید، حدود ۳۸ درصد از فضای جدید آموزشی توسط خَیّرین مدرسه ساز صورت پذیرفته است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه پوشش تحصیلی در پیش دبستانی از ۳۸.۲ درصد در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ به ۵۷.۱ درصد در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ فزایش یافته است، افزود: این افزایش شاخص، در تمام مقاطع تحصیلی رشد چشمگیری داشته است.
دانش آشتیانی گفت: امید است در دوره دوم ریاست جمهوری دولت تدبیر امید، شاهد رشد پرشتاب تمام شاخصهای آموزشی و پرورشی و نیز اعتلای جایگاه و منزلت معلمان و رفع مشکلات معیشتی جامعه فرهنگیان باشیم.
وی افزود: امیدوارم جامعه فرهیخته فرهنگیان و خانواده بزرگ آموزش و پرورش بر اساس رسالت تاریخی و انقلابی خویش به عنوان تاثیرگذارترین و معتمدترین اقشار جامعه، همچون گذشته با حضوری آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگ زرین دیگری بر افتخارات کشور افزوده و حماسهای دیگر را همپای ملت بزرگ و فهیم ایران خلق کنند.