خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم خبر داد:

بازنگری در رشته‌های بالای ۵ سال قدمت در دانشگاه‌ها

بازنگری در رشته‌های بالای ۵ سال قدمت در دانشگاه‌ها
کد خبر : ۴۶۱۰۶۸

وزیر علوم از بازنگری در رشته‌های بالای ۵ سال قدمت در دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی در بیست و پنجمین آیین معرفی و نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشور در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: استاد نمونه، همان اسوه‌ای است که نقش و شأن نمونه بودن خود را توأم با آموزش و انتقال دانش، در تربیت سازنده و دادن امید و ترسیم آینده‌ای زیبا و برانگیزه‌آننده به دانشجوی جوان و سرشار از انرژی و نشاط و میل به زندگی، تعریف و تثبیت می‌کند.

وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه علاوه بر اینکه محل تولید و توزیع دانش هست، محل تولید و تکثیر معنا، امید، پویایی و میل به زندگی نیز هست و در ادبیات ما مفهوم دانشگاه اسلامی نشان‌دهنده نقش‌های مختلف این نهاد اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه، یک نهاد برگزیده، فاخر، مهم و غیر قابل جایگزین است گفت: دانشجویان و استادان دانشگاه از ویژگی «برگزیدگی» برخوردارند. البته این بدان معنا نیست که تمامی بهترین‌های جامعه در دانشگاه هستند. بیرون از دانشگاه نیز نخبگان، فرهیختگان و سرآمدانی هستند که در عرصه‌های مختلف فعالیت و خدمت می‌کنند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه محل تجمع «سازمان‌یافته» نخبگان علمی است ویژگی‌ «سازمان‌یافته بودن» دانشگاه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: دانشگاه، مجموعه‌ای متشکل از چند صد عضو هیأت علمی و چند هزار دانشجو و حجم بزرگ و وسیعی از امکانات و فضاهای کالبدی همچون آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، کلاس‌ها و سالن‌ها است که محیطی را برای کسب علم و انجام پژوهش و تمرین فرهیختگی فراهم می‌آورد.

فرهادی اظهار داشت: اگر ضوابط، رویه‌ها، قوانین و ساختارها که وجه حقوقی دانشگاه هستند را کنار بگذاریم، قطعاً «استاد» و «دانشجو» دو رکن حقیقی و واقعی هستند که دانشگاه بدون آنها غیر قابل تصور است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای جوان با انبوهی از آرمان و آرزو و برنامه در مورد خود، آینده و کشور وارد دانشگاه می‌شوند، گفت: در آن سوی ماجرا، عده‌ای از اهل علم و تحقیق قرار دارند که در جایگاه استاد پذیرای این جوانان هستند تا یاریگر آنان شده و با انتقال دانش به آنها، و نیز سایر آموزش‌های ضمنی و ایفای نقش تربیتی، آنچه که امروز، «دانشگاه» نامیده می‌شود، بسازند.

وزیر علوم به نقش بی‌بدیل و ممتاز استادان دانشگاه اشاره کرد و گفت: نقش استاد در دانشگاه بیش از آنکه یک «انتقال‌دهندۀ ساده و محض دانش و اطلاعات» باشد، در جایگاه یک «الگو و مربی» است.

وی به سخنان دوم تیرماه سال ۸۶ رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مبنی بر اینکه "استاد فقط آموزنده دانش نیست، بلکه منش استاد و روش استاد می‌تواند مربی باشد. استاد، تربیت کننده است. تأثیر استاد روی شاگرد، علی‌الظاهر از تأثیر بقیه عوامل موثر در پیشرفت علمی و معنوی و مادی بیشتر است" گفت: آنچه خاطره‌ها را می‌سازد و در حافظه‌ها می‌ماند معمولاً نه محتوا و جنس دانش و اطلاعات، بلکه روش‌ها و نوع برخورد و نحوۀ مواجهه‌ای است که استاد با دانشجو در دوران دانشگاه داشته است.

وی اظهار داشت: فرض قطعی و مسلم در مورد یک استاد، سواد بالا و دانش به روز و آگاهی‌های ممتازی‌است که باید یک استاد واجد آنها باشد ولی دانش و حجم اطلاعات یک استاد، نه همۀ آن چیزی است که یک استاد باید داشته باشد و نه همۀ آن چیزی‌ است که یک جوان دانشجو بدان متکی و نیازمند است.

فرهادی ذهن تیز و دانش سرشار و روزآمد، برای تکمیل و تتمیم خود را نیازمند روش و منش دانست و گفت: سلوک فردی، توانایی و مهارت در برقراری ارتباط با دانشجو و محیط، حسن خلق، فروتنی عالمانه در عین رعایت چارچوب‌ها، شفقت و حرکت در مدار عدل و انصاف و کثیری دیگر از شاخص‌ها و ویژگی‌ها است که وقتی کسی توفیق دارا بودن آنها را به دست می‌آورد، به تراز یک استاد فرهیخته و نمونه می‌رسد و مانند یک اسوه بر تارک دانشگاه و نظام دانشگاهی می‌درخشد و در ذهن و ضمیر دانشجویان رسوخ و نفوذ می‌کند و همانی می‌شود که در آینده از «او و دوران او» به نیکی و خوشی یاد می‌شود.

وی با اشاره به این فرموده خاتم انبیاء حضرت محمد(ص) که" من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم" گفت: دانشگاه بی‌اخلاق، بدون مکارم و سجایای اخلاقی و بی معنا و بدون هویت دانشگاه نیست.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی باید اختیارات بیشتری در حوزه‌های آموزشی و برنامه‌ریزی داشته باشند، گفت: باید به دانشگاه‌ها این اختیارات داده شود تا در چارچوب کلی که از سوی وزارت علوم تدوین شود بتوانند در حوزه برنامه‌ریزی‌های آموزشی نظیر بازنگری رشته‌ها و مسائلی از این قبیل بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

فرهادی بر ضرورت ساماندهی آموزش عالی در قالب طرح آمایش آموزش عالی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، تاکید کرد و گفت: و در این راستا ماموریت‌گرایی و کارآفرینی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مدنظر است.

وزیر علوم گفت: در راستای کیفیت بخشی به آموزش عالی در سال گذشته ۶۰۰ رشته و برنامه درسی با بیش از ۱۰ سال قدمت بازنگری شد و از سال آینده رشته‌های بالای ۵ سال نیز مورد بازنگری قرار می‌گیرند.

گفتنی است، در بیست و پنجمین آیین معرفی و نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری از ۱۳ عضو هیات علمی نمونه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز