دانشآشتیانی از جنس معلمان است/ داوریها، کارشناسانه باشد
معلم و کارشناس مسائل آموزشی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را از جنس معلمان دانست و بر ضرورت کارشناسانه بودن داوریها نسبت به برنامههای ایشان تاکید کرد.
رضا نهضت (معلم و کارشناس مسائل آموزشی) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره انتخاب دانشآشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من هم مانند بسیاری از معلمان، منتظر بودم؛ محمد علی نجفی به مجلس معرفی شود. آخرین اخباری هم که رصد میکردم، از اقناع نجفی برای پذیرش این پست خبر میداد، بنابراین با شنیدن نام جناب دانشآشتیانی، ابتدا شوکه شدم؛ اگر چه نام ایشان هم به عنوان کاندیدای وزارت آموزش و پرورش به طور جدی مطرح بود.
وجود نکات برجسته در برنامه دانشآشتیانی
این کارشناس آموزشی افزود: از روز معرفی دانش آشتیانی، با خود میاندیشیدم که آیا ایشان مناسب این پست سنگین و حساس هستند یا خیر؟ ابتدا برنامه منتشر شدهشان را دیدم که اگر چه دارای نکات خوب و برجستهای بود، اما جای برخی مسائل را در آن خالی یافتم.
نهضت ادامه داد: بررسی ادله افرادی که از زمان معرفی ایشان به مجلس، به نقد و نفی دانشآشتیانی پرداختهاند، نشان میدهد که این دلایل قوت چندانی ندارند، که در برخی مواقع بسیار سستاند.
دانش آشتیانی؛ وزیری از جنس معلمان
نهضت در ادامه، به بررسی ادله مخالفان با دانش آشتیانی پرداخت و گفت: یکی از اصلیترین ادله مخالفان در نفی دانش آشتیانی، این است که وی از جنس معلمان نیست. واقعا این گزاره ابهام معنایی دارد؛ یعنی چه که از جنس معلمان نیست؟ کسی که از سال 52 به تدریس در آموزش و پرورش مشغول بوده، چگونه از جنس معلمان نیست؟ به نظر می رسد؛ مراد دوستان از جنس معلمان نبودن، رسمی نبودن ایشان در آموزش و پرورش است که البته ملاک نادرستی است. آیا تنها کسی معلم است و از جنس معلمان است که رسمی در وزارت آموزش و پروش باشد؟
وی ادامه داد: این همه معلم غیررسمی در کشور داریم که در مدارس غیردولتی خدمت میکنند و در بسیاری از موارد، از معلمان مدارس دولتی و رسمی موفقتراند، آیا به صرف رسمی نبودن، میتوان گفت ایشان معلم نیستند؟ میتوان گفت ایشان از جنس معلمان نیستند؟ به فرض برای معلمان، جنسی قائل باشیم، آیا رسمی بودن، ملاک جنس معلمان بودن است؟ انصافا این ایراد و دلیل، ضعیف است؛ مثل این است که از ما بخواهند یک معلم ریاضی خوب برای مدرسهای معرفی کنیم و ما یکی از برترین معلمان مدارس غیر دولتی را معرفی کنیم؛ بعد مخالفی پیدا شود و بگوید نه! این معلم از جنس معلمان نیست؛ چون معلم رسمی نیست.
مدارس مفید، نشان از تخصص و کاردانی دانش آشتیانی دارد
وی به یکی دیگر از ادله مخالفان اشاره کرد و گفت: دستهای دیگر از دوستان، مدعی شده اند که دانش آشتیانی، تخصصی در آموزش و پرورش ندارد و از رئیس جمهور خواستهاند که در انتخابش تجدیدنظر کند؛ این ایراد اصلا وضوح معنایی ندارد. مراد از تخصص چیست؟ آیا صرف داشتن مدرکی در زمینه تعلیم و تربیت، فردی را شایسته مقام وزارت میکند؟
نهضت ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش، لزوما نباید تئوریپرداز باشد؛ بلکه کار اصلی او این است که مجری خوبی برای اجرای اسناد بالادستی، که توسط متخصصان تعلیم و تربیت نگاشته شده است، باشد. برخی از صاحبان رشتههای مرتبط با تعلیم و تربیت هستند که از عهده اداره یک مدرسه و حتی یک کلاس بر نمیآیند، چه برسد به اداره وزارتخانهای به بزرگی آموزش و پرورش. بنابراین، صرف نداشتن مدرکی در رشته تعلیم و تربیت، ملاک خوبی برای بررسی کارآمدی یا ناکارآمدی یک فرد نیست.
بدون نقد برنامهها، داوری درست نیست
نهضت افزود: یک مرحله بالاتر میروم و از این دوستان میپرسم، چگونه به این نتیجه رسیدهاند که دانش آشتیانی تخصصی ندارد؟ آیا برنامههایش را نقد کردهاند و آنها را در خور نیافتهاند؟ یا این که به مدیریتش بر مجموعه مدارس مفید نظری انداختهاند و آنها را نقد کردهاند، بعد به این نتیجه رسیدهاند که دانش آشتیانی تخصص ندارد؟ آن چه که من دیدهام، دوستان بدون این که دلیلی بیاورند، این ادعای کلی را بیان کردهاند و البته ادعای بدون دلیل درست و اخلاقی نیست.
تربیت شهروند خوب و صالح در مجموعه مدارس مفید
این کارشناس آموزشی با اشاره به فلسفه آموزش و پرورش در سند تحول، ابراز داشت: مجموعه مدارس مفید، از بهترین مدارس غیردولتی کشور است، که سعی کرده، شهروند خوب تربیت کند. اداره این مجموعه مدارس، بدون شناخت درست از فلسفه آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی ایران ممکن نیست. بر خلاف دوستان، من مدعیام با توجه به خروجی این مجموعه مدارس، میتوان مدعی شد که دانش آشتیانی بیشتر و بهتر از وزرای پیشین، با فلسفه آموزش و پرورش ایران آشنایی دارند.
دانش آشتیانی به خوبی با آموزش و پرورش آشنا است
نهضت به دسته سوم از دلایل مخالفت با دانش آشتیانی اشاره کرد و گفت: دستهای دیگر، به دلیل حمایت از دکتر نجفی، به نفی دانش آشتیانی میپردازند. بله خب، ما هم مانند بسیاری از معلمان، منتظر ورود دکتر نجفی بودیم، اما مسئله این است که خود دکتر نجفی، دانش آشتیانی را گزینه خوبی برای آموزش و پرورش دانسته است و اصرار بر قبول مسئولیت از سوی وی را داشته است. این دوستان، همچنین مدعیاند که دانش آشتیانی، آموزش و پرورش را نمیشناسد. به نظرم این هم مدعای بدون دلیلی است که از سوی دوستان ابراز میشود. چگونه میتوان دریافت که کسی با چیزی آشنا است یا آشنا نیست؟ دانش آشتیانی برنامه خود را ارائه داده است، آیا این برنامه، نشانه ناآشنایی وی با مجموعه آموزش و پرورش است؟ آیا کسی از دوستان مخالف دانش آشتیانی، زحمت نقد این برنامهها را به خود داده است؟
اظهار نظرهایی که کارشناسانه نیست
نهضت افزود: متاسفانه من که هنوز مطلب درخور و مستدلی در این باب ندیدهام و بسیاری از مخالفتها را غیرکارشناسانه و بالاتر از این، عوامانه دیدهام. دانش آشتیانی به واسطه حضور معلمان رسمی و غیررسمی در مجموعه مدارس مفید، با مشکلات آنها از نزدیک آشنا است. همچنین به واسطه حضورش در سازمان پژوهش و برنامهریزی با برنامههای کلان آموزش و پرورش آشنایی دارد. این که منتقدان از عدم آشنایی او با آموزش و پرورش سخن به میان آوردهاند، جای تعجب دارد و مستدل نیست. جالب و البته تاسف بار این که برخی از منتقدان مدعیاند اصلا جناب دانش آشتیانی برنامه مدونی برای آموزش و پرورش ندارند.
ادله ایجابی در تایید صلاحیت دانشآشتیانی
وی به ادله ایجابی در تایید صلاحیت دانش آشتیانی اشاره کرد و گفت: اولین دلیلم مبنی بر شایستگی دانش آشتیانی، حمایت قاطع و صریح جناب دکتر نجفی است؛ عده زیادی، دوران وزارت او را درست یا نادرست، دوران طلایی آموزش و پرورش دانستهاند. اقبال معلمان بعد از مطرح شدن نام نجفی برای وزارت، به خوبی محبوبیت او را نشان داد. چنین کسی، با توجه به محبوبیت بالایش، اعتبار خود را هزینه دانش آشتیانی کرده و این نشان میدهد که به او اعتماد کامل دارد. بنابراین به نظرم دوستانی که دل در گروی آمدن دکتر نجفی داشتند، می توانند به انتخاب او اعتماد کنند و بر مبنای اعتماد او، دانش آشتیانی را گزینه خوبی برای آموزش و پرورش بدانند. به خصوص که نجفی اعلام کرده است که به دانش آشتیانی کمک خواهد کرد.
مجموعه مدارس مفید؛ نمونهای از مدیریت موفق در تعلیم و تربیت
نهضت دلیل دوم خود مبنی بر شایستگی دانش آشتیانی را، وجود مدارس موفق مفید دانست و گفت: به نظرم این مدارس به خوبی توانسته است هم علم و تکنیک روز را به دانش آموختگانش بیاموزد و هم توانسته است تربیت دینی را در آن ها شکوفا کند. در واقع مدارس مفید، میتواند الگوی خوبی برای همه مدارس کشور باشد، مدارسی که خروجی آن شهروندانی خوب و البته بندگانی صالحاند.
آموزش و پرورش خواست ملی و دغدغه کشور
این کارشناس مسائل آموزشی به دلیل سوم خود اشاره کرد و گفت: به نظرم مهمترین برنامه راهبردی دانش آشتیانی این است که بر مبنای سند تحول، می خواهد توجه به آموزش و پرورش را دغدغه ملی کند و توجه همه مسئولان کشور و آحاد مردم را به این موضوع جلب کند و این خود میتواند دلیل خوبی برای حمایت از دانش آشتیانی باشد.
دانشآشتیانی کوتاه نمیآید
نهضت به دلیل چهارم خود اشاره کرد و گفت: میدانیم که غیر از کمبود منابع مالی در آموزش و پرورش، مدیریت نحوه جذب منابع جدید و نیز مدیریت منابع موجود، از ضعفهای بزرگ وزارت خانه است. جناب دانش آشتیانی چهار سال معاون پشتیانی وزات علوم بوده است و توانسته است؛ مسئولان وقت تیم اقتصادی دولت را به رغم محدودیت اعتبارات، مجاب به اجرای برنامههای خود کند و به تعبیری، در مقابل تیم اقتصادی دولت چانه زنی کند و کوتاه نیاید، این ویژگی از ویژگی های مثبت و قابل توجه جناب دانش آشتیانی است که قطعا موجبات حمایت معلمان را از وی فراهم می آورد.
وی افزود: معلمان اگر مطمئن شوند که وزیرشان به عنوان حامیشان به خوبی از آنها در هیات دولت دفاع میکند، آرامش خاطر پیدا میکنند. یکی از مشکلات اساسی جناب فانی این بود که نتوانسته بود این آرامش خاطر را ایجاد کند.
دانش آشتیانی؛ پلی برای پیوند آموزش و پرورش با آموزش عالی
وی در بیان دلیل پنجم خود گفت: هم چنان که برخی دیگر کارشناسان نیز گفتهاند، تجارب ارزنده جناب دانش آشتیانی در آموزش و پرورش و آموزش عالی، میتواند آغازی باشد برای ادغام این دو نهاد مهم در کشور که اکنون هر کدام به راه خود میروند و چندان پیوندی با هم ندارند.
برنامههای پرورشی دانش آشتیانی قابل توجه است
نهضت گفت: البته دلایل متعدد دیگری نیز میتوانم برای شایستگی دانش آشتیانی ذکر کنم که البته فقط به مورد آخر آن اشاره میکنم و آن برنامههای پرورشی دانش آشتیانی است. در توضیح این برنامهها، دانش آشتیانی آورده است:" بازبینی و باز تعریف ساختار، محتوا و فعالیتهای پرورشی و تشکیلات مرتبط با آن و ارزیابی اجرای قانون احیاء معاونت پرورشی با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به منظور توسعه و تقویت کارکرد پرورشی نظام آموزش و پرورش در ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت."
وی ادامه داد: برنامههای پرورشی در مدارس ما، بسیار بسیار ضعیف است و بیتشر به کمیتها نظر دارد تا کیفیت. برنامهای جامع و موفق است که بتواند همه این 5 ساحت وجود آدمی را در برگیرد و نه تنها احساسات و عواطف و هیجانات را. نگاه نوی جناب دانش آشتیانی به این برنامهها، قابل تقدیر است و امید است که در اجرا ی آنها نیز موفق باشند.
نهضت گفت: البته حمایت از جناب دانشآشتیانی به این معنا نیست که هر اقدام و عملی که ایشان در دوره وزارت انجام داد، مورد تایید کارشناسان باشد. باب نقد و انتقاد باز است. امیدوارم که جناب دانش آشتیانی با رای بالای نمایندگان محترم مجلس، انتخاب شود و بتوانند کشتی طوفان زده آموزش و پرورش را به ساحل نجات رهنمون شوند.