خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن های علمی پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا:

انجمن‌های علمی در تصمیم‌سازی‌های وزارت بهداشت جایی ندارند

دبیر انجمن های علمی پزشکی گفت: وزارت بهداشت باید انجمن ها را جدی تلقی کند و از نظرات کارشناسی آنها در ابعاد مختلف بهره ببرد.

علیرضا استقامتی (دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وجود قریب به ۱۸۵ انجمن علمی گروه پزشکی اظهار کرد: زیاد شدن تعداد این انجمن‌ها به طور طبیعی مشکلاتی را به همراه دارد و مدیریت کردن این تعداد انجمن، در حالی که وزارت بهداشت امکانات محدودی را برای آن‌ها داشته و دارد خود یک مساله مهم است.

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی با اشاره به نداشتن فضای فیزیکی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات انجمن‌های علمی پزشکی افزود: در شهری مثل تهران که هزینه‌های مسکن، خرید و اجاره خیلی بالا است؛ انجمن‌های علمی پزشکی قادر به تهیه فضای فیزیکی حداقلی برای خود نیستند و ما نیز در وزارت بهداشت این توان را نداریم که فضای فیزیکی برای ۱۸۰ انجمن یا حتی نیمی از آن‌ها تهیه کنیم.

وی افزود: برخی از انجمن‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشکده‌ها از طریق ارتباطاتی که دارند و به دلیل اینکه اعضای‌هایت علمی دانشگاه هستند یک اتاق کوچکی را در دانشگاه‌ها تهیه می‌کنند و بعد وقتی مدیریت عوض می‌شود؛ مدیریت بعدی این فضا را از آن‌ها می‌گیرد.

استقامتی گفت: البته انجمن‌های بزرگ فضاهای فیزیکی بزرگی در اختیار دارند که البته آن‌ها ملک شخصی دارند، ولی همه انجمن‌ها اینطور نیستند و انجمن‌های کمتر برخوردار و محروم نیز هستند که از ما توقع کمک دارند که در فضای فیزیکی و یا برخی هزینه‌ها بتوانیم کمک کنیم.

استقامتی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های انجمن‌های علمی پزشکی نداشتن ردیف اعتباری مستقل در سازمان مدیریت و برنامه ریزی است؛ ‌ ادامه داد: با وجود اینکه انجمن‌های علمی پزشکی به نوعی NGO هستند ولی نیازمند دریافت حمایت‌های زیادی از طریق دولت هستند.

وی بر ضروت توجه به ظرفیت‌ها و توان انجمن‌های علمی تاکید کرد و گفت: برخی از NGOهای بالینی هستند که طبیعتا توان بیشتری برای جذب حمایت کننده‌ها و مشارکت کننده‌ها دارند، ولی برخی از آن‌ها انجمن تئوری هستند که طبیعتا نمی‌توانند اسپانسر جذب کنند، در حالی که برای سرپا ماندن نیاز به حمایت دارند.

استقامتی با تاکید بر محدودیت منابع انجمن‌های علمی پزشکی اظهار کرد: بودجه انجمن‌ها در وزارت بهداشت به معاونت آموزشی و در وزارت علوم به معاونت پژوهشی داده می‌شود و برای هزینه کردن همین مقادیر بسیار اندکی که داریم باید اعتبارات را به طور غیر مستقیم آن هم بعد از مدت بسیار طولانی به دست برخی از انجمن‌ها برسانیم.

وی با اشاره به مبالغ پایین بودجه انجمن‌های علمی پزشکی افزود: رقم‌های خیلی محدود برای این انجمن‌ها در نظر گرفته می‌شود و به طور مثال به هر انجمنی ۳ تا ۴ ملیون تومان در سال می‌توانیم کمک کنیم که قطعا جوابگوی هیچ کدام از هزینه‌های آن‌ها نخواهد بود.

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی گفت: اگر دولت حمایت نکند؛ نداشتن اعتبارات در انجمن‌های کمتر برخوردار این انجمن‌ها را مجبور می‌کند تا به سراغ برخی از اسپانسر‌هایی بروند که مسیر حرکت آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد.

استقامتی با اشاره به مسائل مربوط به چالش‌های مقبولیت انجمن‌های علمی پزشکی اظهار کرد: این چالش هم در سطح وزارت بهداشت و هم در سطح درونی انجمن‌ها دیده می‌شود.

وی افزود: خیلی از انجمن‌ها هستند که با تعداد کمی معمولا انتخابات‌شان برگزار می‌شود، در حالیکه اعضای زیر مجموعه آن‌ها ممکن است که چند ده برابر باشد و این یک چالش مهم است که یک مجموعه چند هزار نفری در انتخاباتش ۴۰۰ نفر حضور پیدا می‌کنند.

استقامتی با انتقاد از جدی گرفته نشدن انجمن‌های علمی پزشکی در تصمیم سازی‌های وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در پروسه تصمیم سازی در جاهای مختلف از انجمن‌های علمی استفاده نمی‌شود و طبیعتا انجمن‌ها این مقبولیت را پیدا نمی‌کنند که افراد جذب آنها شوند و در انتخابات شرکت کنند و آن انجمن را قوی‌تر کنند.

جایگاه انجمن‌های علمی پزشکی نباید دستخوش تغییر مدیران شود

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی گفت: طبیعتا انجمنی که به طور اصولی با قدرت مناسب و رای مناسب شکل نمی‌گیرد نمی‌تواند گویای نظرات زیر مجموعه خود باشد و این ضعف ساختاری موجب می‌شود که وزارت بهداشت هم این انجمن‌ها را جدی نگیرد و نماینده تعداد کثیری از افراد نداند. این مساله یک دور باطل ایجاد می‌کند به این معنا که انجمن ضعیف به وسیله وزارت بهداشت جدی گرفته نمی‌شود و وزارت بهداشت انجمن ضعیف را جدی نمی‌گیرد.

استقامتی با تاکید بر لزوم انجمن کار فرهنگی برای جذب افراد مختلف در رشته‌های تخصصی به سوی انجمن‌ها گفت: وزارت بهداشت باید انجمن‌ها را به بازی بگیرد و جدی تلقی کند و نظرات کار‌شناسی در ابعاد مختلف را از انجمن‌ها بگیرد و در پروسه‌های تصیم‌گیری و تصمیم‌سازی به طور واقعی و نه موردی و شکلی به آن‌ها بها بدهد تا تقویت شوند و در نظام تصمیم‌سازی از بدنه انجمن‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به نبودن اساسنامه‌های روز آمد به عنوان یکی دیگر از مشکلات انجمن‌های علمی پزشکی گفت: خیلی از اساسنامه‌ها قدیمی است و باید به روز و اصلاح شود که البته در وزارت بهداشت به دنبال به روز کردن این اساسنامه‌ها با کارگروه‌هایی از خود انجمن‌ها هستیم تا این مسائل را حل کنیم.

استقامتی با تاکید بر اینکه انجمن‌ها علمی نیاز دارند که جدی‌تر دیده شوند، گفت: ما باید این را تبدیل کنیم به یک فرهنگ و نه یک مساله مقطعی که با آمد و رفت مدیران مختلف دستخوش تغییر شود.

وی ادامه داد: این مساله که انجمن‌های علمی به عنوان گروهی از متخصصین در رشته‌های مختلف باید در تصمیم‌سازی‌های از جایگاه مهمی بر خوردار باشند باید به یک فرهنگ در کل کشور تبدیل شود.

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی تصریح کرد: ادامه مشکلات انجمن‌های علمی پزشکی، ضعف ساختاری آن‌ها را تشدید می‌کند و بنابراین ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که انجمن‌ها مقبولیت داشته باشند زیرا در این صورت می‌توانند قوی‌تر عملکت کنند و حتی در اظهارنظر‌های کار‌شناسی با دقت و قدرت بیشتری وارد شوند.

کد خبر : ۳۴۸۷۱۲