اماکن گردشگری جای نوشتن شعارهای سیاسی نیست/نباید امنیت فکری گردشگر را مخدوش کنیم
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران و مدرس گردشگری با اشاره به اهمیت توجه به امنیت گردشگران و پیشگیری از وقوع ناامنی برای گردشگران ورودی به کشور گفت: اماکن گردشگری جایی برای نوشتن شعارهای سیاسی نیست، زیرا این امر امنیت فکری گردشگر را به هم میریزد.
آرش نورآقایی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با وضعیت امنیت گردشگران در ایران گفت: با توجه به اینکه به کشورهای زیادی سفر کردهام و تجربههای متفاوتی در این زمینه دارم، میتوانم بگویم که وضعیت امنیت گردشگران در کشور ما بحرانی نیست، اما این امر دلیل بر این نمیشود که از وقوع ناامنی جلوگیری نکنیم و به دنبال پیشگیری نباشیم.
وی ادامه داد: به نظر میآید؛ اولین قدم در این راه آموزش دادن باشد. باید به شهروندان آموزش داده شود که توریسم چه اهمیتی دارد و شهروندان باید این مساله را آموزش ببینند که توریست غریبهای نیست که بتوان او را آزار و اذیت کرد. البته این آزار و اذیت انواع مختلفی دارد، ممکن است؛ بیشتر ناامنیهای مالی در خبرها به گوش برسد، اما گاهی آزار و اذیت گردشگر میتواند حتی خیره شدن به او و نگاههای غیر معمول باشد که آن هم به نوعی تجاوز به حقوق گردشگر محسوب میشود.
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران افزود: باید شهرهایمان به شهرهای دوستدار گردشگر تبدیل شوند و پیشنهاد من این است که برای این کار کمپینی در سراسر کشور راه اندازی کنیم و عنوان کنیم که کشوری گردشگر پذیر هستیم و در قالب آن به آموزش دادن به مردم بپردازیم.
نور آقایی توضیح داد: از طرف دیگر دولت نیز باید آمادگیهایی را برای ایجاد امنیت برای گردشگر پیدا کند، مثلا نهادهایی که وظیفه تامین امنیت را دارند، نباید فقط به دنبال این باشند که آیا گردشگر دچار مشکل ویزا است یا خیر، یا اینکه آیا او جاسوس است یا نه، بلکه وقتی اجازه دادهایم، او به کشور وارد شود، باید خاطر گردشگر را نیز از بابت داشتن امنیت جمع کنیم.
وی با بیان اینکه کمپین شهرهای دوستدار گردشگر باید با همکاری دولت و نهادهای مدنی ایجاد شود، اظهار کرد: بحث امنیت گردشگر تنها به امنیت جانی او باز نمیگردد. ما زمانی میتوانیم؛ امنیت گردشگر تضمین کنیم که او نیز مانند یک شهروند ایرانی بتواند در همه جای شهر قدم بزند و در هر رستورانی که خواست برود، یعنی نظافت، زیبایی و امنیت همه نقاط این امکان را برای او نیز فراهم شود.
این راهنمای گردشگران تصریح کرد: ما میتوانیم؛ جایزهای برای شهرهای مختلف تعیین کنیم تا مشخص شود؛ کدام یک بیشتر دوستدار گردشگر است و از این طریق یک برند بسازیم، میتوانیم با شهردارها و فرمانداران نیز صحبت کنیم تا در این امر مشارکت کنند، این سیستمهای تشویقی میتواند بسیار موثر باشد، البته در تلاش هستیم تا شاخصههای شهر دوستدار گردشگر را نیز به صورت مشخص تدوین کنیم، به طور مثال جرایم پیش آمده مرتبط با گردشگران در هر شهر را در نظر بگیریم، به مسائل حقوق بشری توجه کنیم، ببینم که گردشگر در آن شهر چقدر دسترسی به غذای مناسب میتواند؛ داشته باشد، مردم چه میزان احترام او را حفظ میکنند و....
نورآقایی با اشاره به اینکه گردشگری یک مساله صلحآمیز است و ما باید در قالب مفاهیم صلح و دوستی آن را پیش ببریم توضیح داد: چرا باید مکانهای گردشگری را سیاسی کنیم، درست است که هر کشور دیپلماسی خود را دارد، ولی این دلیلی بر نوشتن شعارهای سیاسی بر روی دیوارهای یک سایت گردشگری نمیشود، گردشگر اینجاست که لذت ببرد نه اینکه با همه اتفاقات و رویکردهای سیاسی ما آشنا شود اینگونه امنیت فکری او را به هم میریزیم، این مساله در سطح یک شهر دوستدار گردشگر نیست. بنابراین علاوه بر امنیت مالی و جانی باید امنیت فکری و عاطفی گردشگر را نیز در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه امنیت غذایی نیز یکی از موارد مهم در تامین امنیت گردشگر است، گفت: هر فردی در کشور خود به یک نوع غذاهایی عادت دارد و نسبت به آن مقاوم است، اما اگر شخص دیگری آن را مصرف کند، ممکن است؛ دچار مشکل شود، بنابراین باید بالاترین استانداردها را در تهیه غذاها و نوشیدنیها برای گردشگر رعایت کنیم تا توریست مریض نشود، علاوه بر آن شهرها نیز باید زیبایی منظر داشته باشند که بسیار مهم است.
نورآقایی در پایان افزود: شاهدیم که سازمان میراث فرهنگی در چند روز گذشته هزینه ورودی اماکن تاریخی و موزهها را بالا برده است که من کاملا با این اتفاق مخالفم، بر چه اساس این افزایش قیمت رخ داده است؟ برای نمونه من گردشگرم را به مسجد جامع اصفهان میبرم و او برای بازدید از این مسجد پول داده است، اما آنجا به غیر از داربست چه میبیند؟ ما چیزی را به عنوان میراث جهانی به او میفروشیم، اما گردشگر حتی نمیتواند آنجا عکس بگیرد.