ربیعی:
تاکنون ۳ هزار کودک کار شناسایی شدهاند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی ۳ هزار کودک کار خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در حاشیه اولین همایش ملی «رشد و تکامل همهجانبه کودک، جهشی به سوی عدالت اجتماعی» در ارتباط با اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رفع مشکل سوءتغذیه در کودکان گفت: در حال حاضر در تمام استانهای مرزی، محروم و حاشیهنشین و روستامهدها برای کودکان یک وعده غذای گرم توزیع میشود. همچنین توزیع شیر در مدارس نیز با همین هدف صورت میگیرد. افرادی که دچار سوءتغذیه هستند؛ شناسایی و در اولویت دریافت سبد حمایت غذایی هستند.
وی در ارتباط با ایجاد فضای مناسب برای ورزش و بازی کودکان در شهرها گفت: دولت و شهرداریها باید جایگزینی برای فضای بازی و تحرک بچهها ایجاد کند، زیرا آپارتمانهای ما اکنون چنین اجازهای به کودکان نمیدهد و از طرف دیگر بسیاری از اماکن ورزشی گران قیمت هستند، بنابراین ما ۲۸۰ ورزشگاه در سراسر کشور که برای استفاده کارگران بود، ساماندهی کردیم و خانوادههایی را شناسایی کردیم که بتوانند رایگان و یا با هزینه کم از این ورزشگاهها استفاده کنند.
وی با اشاره به تدوین سند رشد و تکامل کودک گفت: این سند شامل همکاری میان بخشی بین دستگاههایی همچون وزارت کار، وزارت بهداشت، دادگستری، رسانهها، صدا و سیما و... است که به مشکلات رشد و تکامل کودکان و حمایت اجتماعی از او میپردازد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با برنامههای حمایتی برای کودکان کار گفت: تاکنون هزار نفر از این کودکان شناسایی شدند. کودکان کار و خیابان به سه گروه تقسیم میشوند که گروه اول پدر و مادر دارند و ما تحت نظر مددکار این کودکان را به خانوادهها عودت میدهیم، گروه دوم کودکان مهاجری هستند که خانوادههایشان در کنار آنها نیست که تلاش ما ابتدا نگهداری و سپس بازگرداندن آنها به خانوادههایشان است و گروه سوم کودکانی هستند که مورد سوءاستفاده قرار میگیرند و اغلب نامشروع یا دارای والدین معتاد هستند که اولویت ما گروه سوم است.
وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی کودکان کار و خیابان با تمرکز در وزارت دادگستری تکمیل شده است، افزود: ما در سال ۹۲ که برای سال تحصیلی ۹۳ برنامهریزی میکردیم ۱۷۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی کردیم، اما خوشبختانه امسال ۱۰۰ هزار نفر از این کودکان به مدرسه بازگشتند و در حال برنامهریزی برای بازگرداندن باقی کودکان به مدرسه هستیم.