در نشست خبری مطرح شد:
پاسخ معاون وزیر درباره تاثیر معدل پایه دهم در کنکور از سال ۱۴۰۵ به بعد
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اینکه تاثیر سابقه تحصیلی پایه دهم متوسطه در کنکور از سال ۱۴۰۵ به بعد چگونه خواهد بود، باید منتظر بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی آذر کیش امروز -سه شنبه ۲۳ بهمن- در نشستی خبری اظهار کرد: تأثیر سوابق تحصیلی طبق آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴۰ درصد در پایه دوازدهم و ۲۰ درصد در پایه یازدهم است و تاثیر در پایه دهم نیز فعلا حذف شده است. اینکه از سال ۱۴۰۵ به بعد چه اتفاقی خواهد افتاد را باید دید.
آذرکیش گفت: محور تمام فعالیتهای ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و همچنین توجه جامع به ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت.
وی، انسجام بخشی به برنامههای تحولی تعلیم و تربیت، ارتقای کیفیت یادگیری، برنامهریزی برای ارتقای شایستگی معلمان، ارتقای توانمندی حرفهای کارشناسان توانمندسازی و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت در بستر همدلی و وفاق ملی و انعطاف پذیری برنامهها با مشارکت در درون سیستم را بخشی از اولویتهای این مجموعه دانست و تحقق آن را نیازمند همدلی تمام ارکان آموزش و پرورش عنوان کرد.
آذرکیش اعلام کرد: ۴۸ هزار و ۶۱۵ مدرسه متوسطه داریم که ۶ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۳۰۸ دانش آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند. در فنی و حرفهای ۸۹۳۲ مدرسه داریم که ۱ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۲۴۱ دانش آموز را در خود جای دادهاند. یعنی ۴۹.۹ درصد دانشآموزان در مقطع متوسطه درس میخوانند که ۸۳.۵ درصد از آنان دانشآموزان شهری و ۱۶.۵ درصد دانشآموزان روستایی هستند.
به گفته وی ۷ رویکرد وزیر آموزش و پرورش توسعه عدالت و برابری، آموزش با کیفیت، آموزش و پرورش رکن اصلی انقلاب اسلامی، مردمیسازی خیرین، تقویت و توسعه فناوریهای پرورشی مبتنی بر هوش مصنوعی، توسعه و عمیق برنامه درسی، تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی هستند.
وی خاطرنشان کرد: اولویت قرار گرفتن شهر قدس بعد از بازدید رییس جمهور از دو مدرسه این شهرستان آنجا انجام شد. شرایط شهر قدس ویژه است. مقرر شد ۳۵ واحد آموزشی در شهر قدس برنامهریزی و ساخته شود که ۱ متر مربع سرانه واحد آموزشی را افزایش خواهد داد.
آذرکیش تأکید کرد: الگوی مدرسه تراز در اصل نقشه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. در این مدرسه یادگیری تیمی بین معلمان و کارکنان قرار دارد. در این مدرسه رویکرد مشارکتی است و تصمیمات مهم مدرسه بر اساس تفکر و پژوهش انجام میشود. مدرسه از محیطهای یادگیری مثل پژوهشگراها و مساجد که کنشگران جامعه محلی قرار دارد بهرهمند میشود.جو حاکم بر مدرسه الهامبخش و شوق انگیز در نظر گرفته میشود.
وی در ادامه تعداد مدارس شبانهروزی را ۳۱۵۵ مدرسه عنوان کرد و افزود: ۴۱۰۳۵۲ نفر در این مدارس تحصیل میکنند. از این مدارس تعداد ۱۰۴۶ مدرسه مربوط به متوسطه اول، ۱۰۵۹ مدرسه متوسطه دوم و ۱۱۴۶ مدرسه فنی حرفهای هستند.
آذرکیش گفت: امسال از اول سال مالی ۷ مرحله اعتبار برای سرانه غذایی مدارس شبانهروزی در نظر گرفته شده که در مجموع به ۱۵۰۰ میلیارد تومان میرسد. برای ایاب و ذهاب نیز در ۶ مرحله ۴۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی طرح خوداتکایی در مدارس شبانه روزی، طرح ایران دیجیتال، طرح خاتم (خانواده، تلویزیون و مهارت) را از برنامههای خود در قالب مهارت آموزی برشمرد.