خبرگزاری کار ایران

سرپرست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

سه‌شنبه جزییات تأثیر سوابق تحصیلی مشخص می‌شود/ علت مخالفت وزارت علوم، تعارض منافع است/ دانش‌آموزان درگیر فضای مجازی نشوند

سه‌شنبه جزییات تأثیر سوابق تحصیلی مشخص می‌شود/ علت مخالفت وزارت علوم، تعارض منافع است/ دانش‌آموزان درگیر فضای مجازی نشوند
کد خبر : ۱۵۹۱۰۸۱

سرپرست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سه‌شنبه جزییات تأثیر سوابق تحصیلی مشخص می‌شود و دغدغه دانش‌آموزان از بین می‌رود.

سید­جلال موسوی­ خطیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برخی اظهار در خصوص نشست اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع تأثیر سوابق تحصیلی بر قبولی در دانشگاه و تصویب آن اظهار کرد: دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سه سناریو مطرح شده از شش سناریوی ابتدایی در جلسات مشترک ستادهای علم و فناوری و تعلیم و تربیت با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول حاصل شد و البته در صحن شورا نیز پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداخته شد و اکثریت اعضای حقیقی و حقوقی شورا به آن رأی دادند.

نباید فردی که ساکن شهرستان و به هر دلیلی از خیلی از امکانات بی‌بهره است با فردی که همه امکانات را در اختیار دارد مسابقه بدهد.

موسوی همچنین با اشاره اظهارات رئیس جمهور در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود مبنی بر ناعادلانه بودن رقابت یک روستایی با دانش‌آموز ساکن شمال تهران این موضوع را مربوط به سهمیه‌ها دانست و گفت: رییس جمهور محترم در این خصوص هم دستور لازم را داده‌اند تا در این سهمیه‌ها بازنگری انجام شود و واقعاً هم حرف درستی است؛ یعنی نباید فردی که ساکن شهرستان و به هر دلیلی از خیلی از امکانات بی‌بهره است با فردی که همه امکانات را در اختیار دارد مسابقه بدهد.

تا قبل از مصوبه کنکوری شورا، ورودی‌های دانشگاه هر سال ضعیف‌تر می‌شدند

او با اشاره به معایب شیوه سنتی صرفا تستی برای سنجش و پذیرش در دانشگاه ادامه داد: من با معاون آموزشی یکی از دانشگاه‌های برتر در سال ۱۳۹۹.۱۴۰۰ صحبت کرده‌ام. ایشان می‌گفتند هرسال ورودی‌ها نسبت به قبل ضعیف‌تر می‌شوند. من پرسیدم چطور چنین چیزی ممکن است؟ بچه‌های الان بسیار بیشتر از ما که ۱۵ یا ۲۰ سال پیش آزمون دادیم تلاش می‌کنند. جواب دادند: نه؛ ما مجبوریم که مباحث دبیرستان را به بچه‌ها یاد بدهیم.

وی در ادامه به نقل خاطره‌ای دیگر پرداخت و بیان کرد: روزی معلمی پیش من آمد و چیزی گفت که هضم و باور آن برای من بسیار دشوار بود. ایشان معلم فیزیک بودند و ما جلسه‌ای با هم داشتیم. بعد از جلسه پیش من آمدند و سؤالات کنکور همان سال (سال ۱۴۰۰) را به من نشان دادند. گفتند این تست را می‌بینید؟ من که معلم فیزیک هستم و تدریس کنکور انجام می‌دهم اگر بخواهم این تست را حل کنم ۱۱ تا ۱۲ دقیقه از وقتم گرفته می‌شود. در حالی‌که برای هر تست کنکور نهایتاً یک دقیقه فرصت داریم. یعنی برای پاسخ‌گویی به یک تست، باید ۱۱ تا ۱۲ سؤال را کنار بگذاریم.

موسوی ادامه داد: ایشان سپس گفتند که این سؤال یک نکته تستی دارد که تنها به کمک آن و بدون نیاز به بلد بودن این سرفصل کتاب می‌توان در سی ثانیه به جواب رسید.

دانش‌آموز نمی‌تواند هم درس بخواند و هم مهارت تست‌زنی‌اش را تقویت کند

وی گفت: باید اصل را پذیرفت و به این توجه کرد که در اصل چه‌چیزی درست است؟ تقصیر نه از دانش‌آموز، که از سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر است. ما کاری کرده‌ایم که دانش‌آموز به جای یاد گرفتن درس، به دنبال تقویت مهارت تست‌زنی باشد. او فرصتی دارد و باید از آن بهینه استفاده کند تا در بهترین دانشگاه پذیرفته شود. او نمی‌تواند هم درس بخواند هم مهارت تست‌زنی‌اش را تقویت کند.

دانش‌آموز در کنکور درصد بالایی در عربی یا زبان انگلیسی کسب می‌کند، اما نمی‌تواند یک صفحه از قرآن را درست بخواند یا از یک متن انگلیسی روخوانی کند.

موسوی افزود: گاهی داوطلب ادبیات را در کنکور ۹۰ درصد می‌زند اما نمی‌تواند یک متن ادبی ساده نصف صفحه‌ای را بنویسد؛ چون درس را یاد نگرفته و تنها مهارت تست‌زنی کسب کرده است. یا اینکه دانش‌آموز درصد بالایی در عربی یا زبان انگلیسی کسب می‌کند اما نمی‌تواند یک صفحه از قرآن را درست بخواند یا از یک متن انگلیسی روخوانی کند.

۴۰ سال به‌گونه‌ای ریل‌گذاری کرده‌ایم که بچه‌ها از محتوای درس فاصله بگیرند

او بیان کرد: یک تست معارف را به یک روحانی درس خارج نشان دادم و گزینه صحیح را از او پرسیدم. با تعجب به من نگاه کرد و گفت آقای موسوی هر چهار گزینه صحیح است. اینجا باید پذیرفت که خطا صورت گرفته است. ما ۴۰ سال به‌گونه‌ای ریل‌گذاری کرده‌ایم که بچه‌ها از محتوای درس فاصله بگیرند.

سرپرست ستاد تعلیم و تربیت و دبیری ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: چند روز پیش، استاد تمام یکی از دانشگاه‌های تهران با من تماس گرفت و گفت شما را به خدا سابقه تحصیلی را حذف نکنید. ایشان می‌گفت مطالعه تطبیقی کنید و ببینید در جهان چه می‌کنند. کجای دنیا آزمون تستی می‌گیرند و هرکه بهتر تست زد را به دانشگاه بهتری می‌فرستند؟ می‌گفتند من مقطع دبیرستان را در آمریکا گذرانده‌ام، همان‌جا معلم شدم و تا دکترایم را در این کشور گرفته‌ام. هرگز چنین فضایی در آمریکا نیست و این سوابق تحصیلی است که اهمیت دارد. هویت تحصیلی فرد در مدرسه شکل می‌گیرد. او اصرار می‌کرد که می‌خواهم حضوری با شما صحبت کنم و می‌گفت به هیچ‌وجه این مصوبه را رها نکنید. استادان دانشگاه اینگونه با ما صحبت می‌کنند.

موسوی اضافه کرد: البته شورا در این زمینه با مشارکت اساتید حوزه تعلیم و تربیت و همچنین ارزیابی‌های کارشناسی خبرگانی و انجام نظرسنجی‌های علمی توسط مراکز معتبر مانند ایسپا و سایر شیوه‌های سیاست‌پژوهی مصوبات خود را دنبال می‌کند.

تعارض منافع علت مخالفت با تاثیر قطعی معدل در کنکور

وی تذکر داد: اما اینجا تعارض منافع شکل می‌گیرد. نمی‌دانم گفتن این به صلاح است یا خیر. نباید این را نادیده بگیریم. اشخاص بسیار محترم حقیقی در سطوح مختلف ساختار آموزش عالی مسئولیت داشته و دارند، اما به لحاظ ساختاری وزارت‌خانه‌ای که کنکور را برگزار می‌کرده؛ اکنون ۶۰ درصد از آن از دستش خارج شده است. اما توقع داریم بگوید این چیز خوبی است؟ وقتی ۶۰ درصد از اختیارش را داده است ناخواسته این موضوع در نظرش تأثیر دارد.

موسوی تأکید کرد: اصلاً برای جامعه علمی ما این نگاه، نگاه خوبی نیست. اصل را قبول کنیم که مهارت تست زدن نه به درد شغل بچه‌ها می‌خورد نه به درد دانشگاه. چرا باید بر مدلی اصرار کنیم که در کشورهای موفق آموزشی اجرا نمی‌شود؟ ما داریم اصل را نابود می‌کنیم. دانش‌آموز باید درس بخواند و یاد بگیرد. حال چالش‌هایی در اجرا هم دارد که باید با کمک به مجریان و همچنین کسب نظرات تخصصی ایشان، آن را از بین ببریم.

سرپرست ستاد تعلیم و تربیت و دبیری ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به پایین بودن میانگین معدل امتحان نهایی و متضرر شدن دانش‌آموزان از تأثیر آن بر پذیرش دانشگاه گفت: معدل کنکور را هم حساب کنید. اگر معدل آزمون نهایی بچه‌ها روی ۱۱ ونیم است، این را به درصد که حساب کنیم، ۵۵ درصد می‌شود. در حالی‌که معدل درس‌ها در کنکور زیر ۱۰ است. چه دلیلی دارد که معدل کنکور زیر ۱۰ درصد و ۲۰ درصد باشد؟ این خود عطش خرید منابع تستی را ایجاد می‌کند. هرچه درصد در کنکور پایین‌تر باشد عطش خرید کتاب تست بالاتر می‌رود.

او اظهار کرد: این‌ها سؤالاتی است که ذهنم را به‌عنوان یک کارشناس و دانش‌آموخته دکترای تعلیم و تربیت درگیر کرده است. این تقصیر ریل‌گذاری ما است که دانش‌آموز می‌گوید من اگر درس بخوانم در دانشگاه خوبی پذیرفته نمی‌شوم، باید مهارت تست‌زنی‌ام را زیاد کنم.

موسوی تصریح کرد: به نظر من باید بین مسئولین در این زمینه همدلی اتفاق بیفتد. من از سال ۱۳۹۹ هر سال سرزده از محل برگزاری کنکور و امتحان نهایی بازدید می‌کنم. در این دو سالی که ما مصوبه سوابق تحصیلی را اجرا کرده‌ایم به اندازه سال‌های زیادی جلو افتاده‌ایم.

او ادامه داد: اگر ۴۰ سال پیش اصل را بر آزمون تشریحی و بر این می‌گذاشتیم که دانش‌آموز با یادگیری مفهوم درس را بداند، چقدر بچه‌ها و نظام آموزش و پرورش، موفق‌تر و بهره‌وری و کیفیت ما بیشتر بود.

وی در واکنش به تفاوت میان شرحی که وزیر علوم و دبیر شورای عالی از نشست شورا داده‌اند و دلیل علنی برگزار نشدن جلسات تصمیم‌گیری برای کنکور گفت: غیر علنی بودن جلسه شورا بر اساس آئین‌نامه داخلی این شورا است و البته دبیر محترم شورا از قبل دستور جلسه و سه سناریوی پیش‌روی صحن شورای عالی را اعلام کرده بود و همچنین در ادامه توسط ایشان تأکید شد که حتی اگر نیاز باشد آرای کل جلسه را به صورت شفاف اعلام خواهند کرد.

سه‌شنبه جزییات تأثیر سوابق تحصیلی مشخص می‌شود و دغدغه دانش‌آموزان از بین می‌رود.

موسوی همچنین در خصوص علت‌عدم دعوت از رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: بر اساس آئین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفا اعضای حقیقی و حقوقی شورا مجاز به حضور در صحن شورا هستند و افراد مدعو هم فقط برای ارائه گزارش امکان حضور دارند و روسای سازمان و مراکز سنجش وزاتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و دیگر نمایندگان این دستگاه‌ها در جلسات مشترک ستادها حضور داشته‌اند و نظرات خود را اعلام کرده بودند و در جریان جزئیات موضوع هم بوده‌اند و البته هیچ نامه کتبی یا درخواست شفاهی برای حضور رئیس سازمان سنجش از ناحیه وزارت محترم علوم در جلسه نبوده است و در چند روز اخیر این ادعا مطرح شده است.

وقتی مدام توییت زده می‌شود، دانش‌آموزان درگیر می‌شوند

وی درباره اضطراب و دل‌مشغولی دانش‌آموزان و بلاتکلیفی آن‌ها نیز گفت: بچه‌ها را درگیر کرده‌اند. نمی‌خواهم از کسی نام ببرم اما وقتی پس از هر تصمیم و هر جلسه توییت می‌زنیم ذهن بچه‌ها درگیر می‌شود. درخواست من از دانش‌آموزان و داوطلبان عزیز این است که درگیر فضای مجازی نشوند. البته آن‌ها تقصیری هم ندارند. وقتی مدام توییت زده می‌شود درگیر می‌شوند. از مسئولین عزیز هم می‌خواهم که موضوعات را از مسیرهای رسمی و قانونی مطرح کنند.

امیدوارم در جلسه همدلی اتفاق بیفتد و تعارض منافع را کنار بگذاریم

موسوی خطیر وعده داد: ان‌شاءالله سه‌شنبه جزییات تأثیر سوابق تحصیلی مشخص می‌شود و دغدغه دانش‌آموزان در این زمینه از بین می‌رود.

او درباره قطعی بودن یا نبودن برگزاری جلسه روز سه‌شنبه اعلام کرد: قرار بر این گذاشته شده است. حال این را که اتفاق خاصی بیافتد، من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما ان‌شاءالله اگر دو روز صبر کنید، تکلیف مشخص می‌شود. امیدوارم در این جلسه همدلی بیشتری اتفاق بیفتد، تعارض منافع را کنار بگذاریم و تصمیمی بگیریم که به نفع دانش‌آموزان، نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز