خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور تاکید کرد:

به هیچ‌وجه «تکرار بحران با دلیل مشابه» پذیرفته نیست

به هیچ‌وجه «تکرار بحران با دلیل مشابه» پذیرفته نیست
کد خبر : ۱۵۸۸۹۳۴

وزیر کشور گفت: به هیچ‌وجه تکرار بحران با دلیل مشابه پذیرفته نیست. یعنی معایب، نواقص و قصورها برای بار اول هم نباید رخ دهد و تکرار آن‌ها به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسکندر مؤمنی امروز دوشنبه، ۸ بهمن در نخستین گردهمایی و همایش مدیران کل مدیریت بحران سراسر کشور اظهار کرد: هرقدر برنامه‌های ما درست‌تر و منطقی‌تر و علمی‌تر باشد در زمان وقوع بحران کار کمتری داریم و به تبع جان شهروندان کمتر مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه با دستکاری بشر و انسان در طبیعت وقوع بحران‌ها بیشتر و فاصله آن‌ها کمتر شده است. مهم این است که ما برنامه‌ریزی مناسب و آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی در تعریف بحران و مدیریت بحران توضیح داد: بحران وضعیتی است که جان شهروندان، منابع و زیرساخت‌های کشور به مخاطره می‌افتد. مدیریت بحران نیز مجموعه‌ای از اقدامات و تمهیداتی است که از مخاطرات مذکور جلوگیری کند و یا آن‌ها را به حداقل ممکن برساند.

مؤمنی تصریح کرد: اولین تمهید پیش‌بینی و پیش‌گیری است. خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق حوادث و بلایاهای طبیعی قابل پیشگیری است.

وزیر کشور پیش‌بینی و پیش‌گیری، آمادگی و آموزش، اقدامات میدانی و پاسخگویی به بحران و ترمیم و بازسازی بعد از وقوع بحران را به‌عنوان مراحل چهارگانه مدیریت بحران برشمرد و بر اهمیت تمام این مراحل تاکید کرد.

مؤمنی تذکر داد: یکی از ویژگی‌های بحران این است که مثل سلامتی مغفول می‌ماند و تا زمانی که به آن دچار نشده‌ایم متوجه آن نمی‌شویم.

به گفته وی آموزش‌های بحران باید مستمرا تکرار شود. مثال روشن آن رزمایش‌هایی است که هرسال دستگاه‌ها برگزار می‌کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: گاه یک تمهید کوچک می‌تواند جان مردم را حفظ کند و زیرساخت‌ها را محفوظ نگه دارد. اگر ما این تمهیدات را انجام دهیم یا بحران رخ نمی‌دهد یا با خسارات حداقلی رخ می‌دهد. غفلت از بحران می‌تواند تبعات را چندبرابری کند.

مؤمنی افزود: نجات جان شهروندان اولین قدم در مدیریت بحران است و هیچ اقدامی در مدیریت بحران مقدم بر آن نیست. بعد نوبت به منابع اساسی و زیرساخت‌ها می‌رسد. در مدیریت بحران، باید تمام دستگاه‌های کشور را هماهنگ کرد و همه دستگاه‌ها از یک‌جا با یک برنامه و یک راهبرد هدایت شوند.

وی خاطرنشان کرد: کار ما در مدیریت بحران، بین بخشی است و زمانی می‌توانیم موفق باشیم که تمام دستگاه‌های دخیل در تعامل با همه مردم آماده باشند و آمادگی در تمام مردم به وجود بیاید.

وی ادامه داد: گاهی فیلمی از حضور خانه‌ای در بستر رودخانه پخش می‌شود یا هواشناسی از بارش در بالادست رودخانه خبر می‌دهد اما شهروندان بی‌اطلاع هستند و در بستر رودخانه گرفتار سیل می‌شوند.

مؤمنی تذکر داد: شاید تصور شود که آموزش صرفا مخصوص دستگاه‌ها است اما آموزش برای تمام آحاد جامعه است.

مؤمنی با اشاره به گام چهارم در مدیریت بحران بیان کرد: یک اقدام دیگر که می‌تواند ایجاد آرامش کند استفاده از صنعت بیمه در بحران‌ها است که این بخش نیاز به تلاش و آموزش بیشتر و فرهنگ‌سازی بیشتر دارد. کاری نیست که بخواهیم اجبار کنیم باید فرهنگ‌سازی بیشتر انجام شود.

وی افزود: خیلی از کشورهای دنیا از این ظرفیت استفاده می‌کنند. به این شرط که دستگاه‌های بیمه‌ای به همان سرعت و سهولتی که پول دریافت می‌کنند خسارت را پرداخت کنند. در برخی از موارد وقتی می‌خواهید چیزی را بیمه کنید سریع پول را دریافت می‌کنند اما ممکن است برای دریافت خسارت موانع متعددی بگذارند و شما را پشیمان کنند. پس فرهنگ‌سازی دوطرفه است و هم مردم باید توجه کنند و هم شرکت‌های بیمه کمک کنند و بدانند بزرگترین سرمایه آن‌ها پرداخت روان و ارائه روان خدمات است.

مؤمنی تأکید کرد: مردم نیاز به آرامش دارند و این آرامش به آمادگی همه دستگاه‌ها، تمهیدات مناسب و خود مردم بستگی دارد.به هیچ‌وجه تکرار بحران با دلیل مشابه پذیرفته نیست. یعنی معایب، نواقص و قصورها برای بار اول هم نباید رخ دهد و تکرار آن‌ها به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز