مقام مسئول در آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا:
پرداختن مسئولان عالیرتبه به مسئله کنکور، اعتماد دانشآموزان به حاکمیت را افزایش میدهد!
مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: اینکه دانش آموز احساس کند که مسئولان نسبت به دغدغه کنکوری او بیتفاوت نیستند، به طور حتم اعتماد دانشآموزان را نسبت به حاکمیت افزایش میدهد.
حجتالاسلام «محمد خانی» مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیمات ناگهانی درباره کنکور به دلسردی دانشآموزان و فاصله گرفتن آنها از دولت نمیانجامد؟ پاسخ داد: به نظرم آنچه بسیار برای دانش آموزان مهم است و باعث فاصله گرفتن آنها از دولت و حاکمیت نمیشود، این است که احساس کنند دستاندرکاران و مسئولان کشور برای اینکه دانش آموزان کمترین دغدغه را داشته باشند تلاش میکنند. الحمدلله همانطور که شاهدیم چندین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئله کنکور اختصاص پیدا کرده و این نشان میدهد که مسئولان در این زمینه دغدغه دارند.
او ادامه داد: اینکه دانشآموز ما احساس کند که مسئولان نسبت به دغدغه او -که کنکور است- بیتفاوت نیستند و در حال تلاش هستند و در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی چندین وزیر و مسئول عالیرتبه با حضور شخص رییس جمهور مینشینند و فکر میکنند، برنامهریزی و تلاش میکنند که این دغدغه به حداقل برسد، خود این اتفاقاً اعتماد دانشآموزان را نسبت به حاکمیت افزایش میدهد.
وی افزود: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرا مصاحبه کرده و گفتهاند یکی از موضوعاتی که در تصمیمگیریهایشان برایشان اهمیت داشته، پایشهای میدانی بوده است؛ یعنی از بین دانشآموزان پایش کردند، نظر دانشآموزان برایشان مهم بوده و در مجموع به این تصمیمی که دیروز در رسانهها اعلام شد رسیدند. به نظرم نظرات دانشآموزان برایشان مهم بوده و لحاظ کردهاند تا این تصمیم اتخاذ شده است.
وی در ارزیابی میزان موفقیت این معاونت در تربیت نسل ولایی توضیح داد: واقعیت این است که در این چهل و چند سال بعد از انقلاب تلاشها خیلی زیاد بوده است. اما باید نکتهای را در نظر گرفت و آن این است که در عین حال که ما تلاش میکنیم، دشمن هم به دشمنیهایش ادامه میدهد. باید اینطور ببینیم که اگر این تلاشها انجام نمیشد وضعیت ما چگونه بود؟ قطعاً خیلی بدتر از این بود.
پایش دقیقی در باب ضریب اثربخشی فعالیتهای فرهنگی نداریم
خانی تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی انجام شده و ما نباید زحماتی را که مسئولان مختلف در همه دولتها -با فراز و فرودهایی که داشتهاند- کشیدهاند نادیده بگیریم. ما نیز در این چند سالی که مسئولیت داشتهایم تلاشهایی کردهایم. واقعیت این است که ما اساساً پایش دقیقی در باب فعالیتهای فرهنگی که در کشور انجام میشود و ضریب اثربخشیشان نداریم، اما بر اساس بروندادی که از فضای عمومی مدرسهها به چشم ما میآید نه فقط در تهران بلکه در استانهای مختلفی که به آنها سر میزنیم و فضای بچهها را میبینیم احساس میکنم فضای بچهها فضایی رو به رشد و بانشاط است.
وی خاطرنشان کرد: این نافی مشکلات و بعضی از آسیبهای اجتماعی که در مدارس ما وجود دارند نیست. ولی در عین حال باید همچنانی که نیمه خالی لیوان را میبینیم، نیمه پر لیوان را هم ببینیم. کنشگریهای دانشآموزان ما در بخشهای مختلف، انس بچهها با فضای اعتکاف و فضاهای انقلابی، سرودهای خیلی خوبی که در این چند سال گذشته بسیار در مدارس پررونق بوده، همه حاکی از سیر رو به رشد در فضاهای مدرسه است، اما موافقم که در عین حال مشکلاتی هم وجود دارد و همه باید برای حل آن دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم.