خبرگزاری کار ایران

گزارش ۲۰۲۴ نیچر ایندکس منتشر شد؛

ایران در جایگاه ۳۲ دنیا و دانشگاه تهران صدرنشین دانشگاه‌های ایران

ایران در جایگاه ۳۲ دنیا و دانشگاه تهران صدرنشین دانشگاه‌های ایران
کد خبر : ۱۵۱۳۵۹۸

گزارش «نیچر ایندکس» در سال ۲۰۲۴ بر اساس داده‌های این پایگاه در بازه زمانی اول ژانویه ۲۰۲۳ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳، تحت عنوان «پیشگامان پژوهش» منتشر شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، بر اساس گزارش جدید «نیچر ایندکس»، جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای جهان حائز جایگاه ۳۲ شد و دانشگاه تهران در جایگاه نخستین دانشگاه کشور قرار گرفت.

در این گزارش ۱۰۷ سازمان ایرانی حضور دارند که ۸۶ سازمان ماهیت دانشگاهی دارند. در میان مراکز علمی ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی پیشتاز در سطح ملی است اما در میان دانشگاه‌های کشور، دانشگاه تهران صدرنشین است و دانشگاه صنعتی شریف در جایگاه بعدی قرار دارد.

بر اساس ۵ حوزه موضوعی کلی فیزیک، شیمی، علوم بهداشت، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی، بهترین جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه موضوعی فیزیک با جایگاه جهانی ۲۸ رقم خورده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از ISC، در گزارش ۲۰۲۴ پیشگامان پژوهش، کشورهای چین، آمریکا و آلمان به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، «نیچر ایندکس» پژوهش‌ها و همکاری‌های با کیفیت را با استفاده از معیارهای ساده، شفاف و جاری بررسی می‌نماید. این پایگاه، یک پایگاه داده با دسترسی آزاد است که بر اساس وابستگی نویسندگان و روابط سازمانی، مشارکت در مقالات پژوهشی منتشر شده در مجلات باکیفیت علوم طبیعی و علوم بهداشت، که بر اساس شهرت توسط گروه مستقلی از محققان انتخاب شده‌اند را دنبال می‌کند و اطلاعات یک دوره ۱۲ ماهه را بر روی وبگاه خود نمایش می‌‌دهد.

سید احمد فاضل زاده، رئیس موسسه ISC می‌گوید: مجلات گنجانده شده در نیچر ایندکس، صرف نظر از ناشر، توسط پژوهشگران فعال علوم طبیعی انتخاب شده‌اند. بدین صورت که از پژوهشگران خواسته شده است که نشریاتی را که ترجیح می‌دهند بهترین کار خود را در آنها منتشر کنند را بدون توجه به معیارهایی مانند ضریب تأثیر نشریه و بر اساس درک خود از محتوای نشریات فهرست نمایند. این فرآیند اخیراً در سال ۲۰۲۳ برای افزودن مجلات علوم سلامت نیز انجام شده است که تعداد نشریات آن به ۱۴۵ نشریه رسیده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز