بازنگری محدودههای ترافیکی تهران با مشارکت پژوهشگران دانشگاهی
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران، از تمام دانشگاههای دولتی دارای گرایشهای حملونقل یا راه و ترابری دعوت کرد تا در مطالعات بازنگری محدودههای ترافیکی شهر تهران مشارکت کنند.
به گزارش ایلنا، شهریار افندیزاده با اشاره به اثرگذاری مستقیم و همهجانبه سیاست قیمتگذاری محدودههای ترافیکی بر زندگی شهروندان و لزوم بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی در کنار اثرات حملونقلی این مساله در سطح شهر تهران، گفت: برای بهبود وضعیت موجود به همیاری و همفکری جامعه علمی و دانشگاهی کشور نیاز داریم.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران افزود: براساس حکم سی و هفتم برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، شهرداری موظف است به منظور حفظ محیطزیست و کاهش آلودگی هوا، نسبت به مطالعه و بازنگری در ماهیت و شیوه اعمال محدودیتهای مکانی و زمانی تردد خودروها در تمام مناطق شهر متناسب با سطح پیمایش، عوارض ازدحام و آلایندگی و ارائه مدل جایگزین تا حداکثر یک سال پس از ابلاغ برنامه اقدام کند.
افندیزاده با بیان این که حدود چهار سال از اجرایی شدن شیوه جدید کنترل محدودههای ترافیکی شهر تهران میگذرد، گفت: در شرایط فعلی، آسیبشناسی و امکانسنجی بهبود شیوه کنتر طرحهای ترافیکی پایتخت ضروری به نظر میرسد.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران با بیان این که انجام مطالعات بازنگری محدودههای ترافیکی در مرحله انتخاب مشاور است، افزود: از جامعه دانشگاهی و علمی کشور تقاضا شده است که در خصوص آسیبشناسی و مقایسه عملکردی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف محدودههای ترافیکی فعلی (طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا) و مقایسه با روشهای پیشین (طرح ترافیک و زوج یا فرد)، بررسی اثرات حملونقلی، اجتماعی و زیستمحیطی طرح فعلی بر محدودهها و تمامی مناطق شهر، بررسی لزوم توسعه یا کاهش تعداد و جغرافیای محدودههای ترافیکی، بررسی انواع شیوههای محاسبه عوارض مانند تراکم مبنا (هزینه ازدحام)، مسافت مبنا، مسیر مبنا و انتخاب شیوه مناسب قیمتگذاری محدودههای ترافیکی، نحوه اعمال تخفیفهای ورود به محدودهها برای خودروهای برقی و هیبریدی، ساکنین محدودهها، ورود در ساعات غیراوج و … اعلام نظر کنند.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: سازمان حمل نقل و ترافیک شهر تهران، در دو نوبت آگهی فراخوان استعلام ارزیابی فنی و مالی را در روزنامه همشهری در روزهای یکشنبه و سهشنبه ۱۹ و ۲۱ فروردینماه ۱۴۰۳ منتشر کرده است که علاقمندان به مشارکت در فرآیند انتخاب مشاور از ۲۵ تا ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ میتوانند برای دریافت اسناد و مدارک به این سازمان مراجعه کنند.
براساس اعلام روابطعمومی سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران، در حال حاضر، در راستای مدیریت تقاضای استفاده از خودروی شخصی در شهر تهران، دو طرح مدیریتی به نامهای محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا استفاده میشود که هر یک با مکانیزم خاصی تردد خودروهای سواری در محدوده را کنترل میکنند. تا کنون خودروهای شخصی با خرید طرح میتوانند جواز ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک را دریافت کنند. همچنین تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در هر فصل از سال به میزان ۲۰ روز مجاز است.