تاثیر احداث خطوط جدید مترو بر شرایط ترافیکی تهران
نتایج و شاخصهای مدل کلاننگر شهر تهران نشان میدهد که با ساخت خطوط جدید شبکه متروی پایتخت (خطوط ۸ تا خط ۱۱) روزانه قریب به ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار سفر به جمع سفرهای کنونی با این وسیله نقلیه انبوهبر اضافه خواهد شد؛ به تعبیر دیگر، مجموع سفرهای روزانه با خطوط راهآهن ریلی درون شهری به نزدیک ۵ میلیون سفر خواهد رسید.
به گزارش ایلنا، شبیهسازیهای ترافیکی و برآوردهای صورتگرفته نشان میدهد که با تکمیل خطوط جدید شبکه متروی تهران، در حقیقت ۱۳۰ ایستگاه و ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی به داراییهای فعلی این شبکه افزوده خواهد شد و این امر گرچه باعث افزایش قابل توجه مسافران متروی پایتخت خواهد شد، اما تا حدود ۱۰ درصد از ترافیک خطوط هفتگانه موجود خواهد کاست؛ چراکه برخی شهروندان از طریق خطوط ۸ تا ۱۱ به مقاصد خود دسترسی پیدا کرده و دیگر نیازی به استفاده از ایستگاههای فعلی نخواهند داشت؛ البته همه اینها به شرطی است که ناوگان حملونقلی به میزان متناسب با طول خطوط و تعداد ایستگاهها فراهم شده باشد.
از سوی دیگر، هر خط جدید بر اساس تعداد ایستگاهها، بافت مسکونی یا اداری محدودههایی که پوشش خواهد داد، تعداد ایستگاههای تبادلی با سایر خطوط و طول مسیری که طی میکند، به نسبتهای مختلف مسافران متعددی را در طول روز جابجا خواهد کرد؛ مثلا پیشبینی میشود خط ۸ که از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر را با ۱۰ ایستگاه تبادلی طی خواهد کرد، بیشترین حجم مسافران و متقاضیان در بین خطوط چهارگانه جدید را پذیرا باشد و روزانه تا حداکثر ۸۲۰ هزار سفر درون شهری را پوشش دهد.
خطوط جدید شبکه متروی پایتخت در تعامل با خطوط هفتگانه موجود، نهتنها اکثر قریب به اتفاق نقاط شهر را به لحاظ ترافیکی پوشش میدهند بلکه تاثیر بهسزایی در فراهم شدن شرایط برایعدم استفاده غیر ضرور از وسایل نقلیه شخصی ایفا خواهند کرد و سالانه از هدر رفتن صدها میلیون لیتر سوختهای فسیلی که احتراق آنها مسبب ایجاد آلودگیهای زیستمحیطی است، جلوگیری به عمل خواهد آورد.
براساس اعلام روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، درباره خطوط جدید شبکه متروی تهران، مطالعات مربوط به شرایط بهرهبرداری از هر خط نیز تا حدود زیادی پیش رفته و مسائلی از قبیل تجهیزات مکانیکال، مخابرات، تامین توان، ناوگان، تجهیزات دپو، کنترل و سیگنالینگ مورد بررسی قرار گرفته است.