در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
تامین درآمدهای شهرداری تهران از مسیر غیرنقد؛ عامل عقبماندگی حوزه حملونقل عمومی
عضو شورای شهر تهران گفت: با وجود این که مدیریت شهری پایتخت در ۹ ماه ابتدایی ۱۴۰۲ در جذب درآمدهای پیشبینیشده در مصوبه بودجه موفق بوده است، اما چون بخش مهمی از درآمدهای امسال شهرداری از مسیر غیرنقد تامین شده و قسمتی از همین درآمدهای غیرنقد نیز برای پرداخت دیون و بدهیهای گذشته اختصاص پیدا کرده است، شاهد عقبماندگی شهرداری در اجرای برخی پروژههای عملیاتی بهویژه در حوزه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی تهران هستیم.
«علی اصغر قائمی» عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت بیش از ۹ ماه از ابتدای سال جاری و با وجود پیشبینی اعتبارات مناسب در مصوبه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران، مدیریت شهری پایتخت در عمل به تکالیف تعیینشده در حوزه حملونقل عمومی بخصوص در زمینه اورهال یا همان بازسازی اساسی قطارهای مترو دچار عقبماندگی است، توضیح داد: براساس آمارهای کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران که از سامانه کنترل پروژه یا دیگر سامانههای خود شهرداری اخذ شده است، در ۹ ماه ابتدایی امسال تنها برای ۴۱ درصد از اعتبارات پیشبینیشده در زمینه بازسازی اساسی واگنهای مترو قرارداد بسته شده و همچنین در حوزه تامین واگنهای جدید نیز فقط برای ۸ درصد اعتبارات مصوب شاهد انعقاد قرارداد بودهایم.
وی افزود: با توجه به این که مسئولان شهرداری تهران از سال گذشته وعده میدادند که در سال ۱۴۰۲ شاهد تحول اساسی در ناوگان حملونقل عمومی پایتخت خواهیم بود و شورای شهر نیز علاوه بر پیشبینی اعتبارات کلان در ردیفهای اصلی بودجه امسال، اعتبارات مناسبی را نیز در ردیفهای مازاد درآمدی شهرداری در مصوبه بودجه ۱۴۰۲ پیشبینی کرده بود و همچنین با توجه به کمبود شدید ناوگان حملونقل عمومی پایتخت بخصوص در حوزههای مترو و اتوبوسرانی، انتظار اعضای شورا این بود که میزان فعالیت شهرداری در حوزه بازسازی و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در ۹ ماه ابتدایی امسال بسیار بیشتر از وضع موجود باشد؛ در چنین شرایطی، مسئولان مدیریت شهری پایتخت باید پاسخ دهند که چرا شاهد عقبماندگی محسوس در اجرای تکالیف تعیینشده در مصوبه بودجه برای شهرداری تهران در حوزه حملونقل عمومی هستیم؟
وجود اختلاف بین آمارهای شورا و شهرداری از اتوبوسهای در حال تردد در شهر تهران
قائمی با بیان این که در بخش اتوبوسرانی نیز تنها ۱۲ درصد اعتبارات پیشبینیشده برای بازسازی اساسی اتوبوسها هزینه شده و همچنین کمتر از ۲۰ درصد وعده شهرداری در زمینه خرید اتوبوسهای جدید در سال جاری محقق شده است، عنوان کرد: شهردار محترم تهران اخیرا وعده دادهاند که تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد تردد حدود ۷ هزار اتوبوس در سطح پایتخت خواهیم بود؛ ایشان در ماههای پایانی سال گذشته نیز گفته بودند که در سال ۱۴۰۲ حداقل یک هزار و ۵۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حملونقل عمومی تهران اضافه میشود؛ حال آن که بررسیهای کمیسیون حملونقل شورا نشان میدهد که در ۹ ماه ابتدایی امسال، فقط ۲۹۵ اتوبوس نو از مسیر خرید از تولیدکنندگان داخلی و تنها ۱۶۵ دستگاه اتوبوس از طریق بازسازی اساسی وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شده است.
عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مشکل مهمی که درباره آمارهای اتوبوسرانی بین برخی اعضای شورا با مدیران شهرداری وجود دارد، اختلاف در نوع ادبیاتی است که برای تعریف تعداد اتوبوسهای در حال تردد در سطح شهر استفاده میشود؛ دوستان شهرداری تمایل دارند که از واژههایی نظیر «اتوبوس فعال شاغل» و «اتوبوس فعال غیرشاغل» و مفاهیم دیگری استفاده کنند که معنای آن را شهروندان متوجه نمیشوند، ولی ما معتقدیم که باید از عبارتهایی استفاده شود که مردم به صورت دقیق متوجه وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت بشوند و نیاز به تفسیر آن وجود نداشته باشد؛ بر همین اساس است که بین آمارهای ارائهشده توسط شورا و آمارهای شهرداری درباره تعداد اتوبوسهای در حال تردد در سطح شهر تهران تفاوت وجود دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آمار شرکت واحد اتوبوسرانی از این حکایت دارد که هماکنون حدود ۲ هزار و ۹۰۰ اتوبوس فعال در ناوگان این شرکت موجود است، حال آن که آمارهای کمیسیون حملونقل شورا که از سامانههای خود شهرداری به دست آمده است، نشان میدهد که تنها حدود یک هزار و ۹۰۰ اتوبوس در سطح شهر در حال تردد هستند که دوستان شهرداری از این اتوبوسها با عنوان «فعال شاغل» یاد میکنند، ولی ما معتقدیم که باید همین آمار را به عنوان مبنای کار در نظر گرفت، چراکه در واقع همین تعداد اتوبوس است که روزانه به شهروندان خدمترسانی میکند؛ البته اخیرا شهردار تهران گفتهاند که ۲ هزار و ۷۱ اتوبوس در حال تردد در سطح شهر هستند که بازهم حدود ۲۰۰ دستگاه بین این آمار با آمار اخذشده توسط کمیسیون حملونقل شورا تفاوت وجود دارد.
شهرداری هنوز پاسخ روشنی به علت عقبماندگی در حوزه حملونقل نداده است
قائمی با اشاره به تذکر دو هفته قبل رئیس کمیسیون حملونقل شورا در صحن پارلمان شهری درباره عقبماندگی شهرداری تهران در عمل به تکالیف حملونقلی خود، گفت: با وجود این که دو هفته از مطرح شدن تذکر آقای تشکری هاشمی به عنوان رئیس کمیسیون میگذرد، مدیران شهرداری هنوز پاسخ روشنی ندادهاند که چرا امسال شاهد عقبماندگی قابل توجه در عملکرد مدیریت شهری در حوزه نوسازی و بهسازی ناوگان حملونقل عمومی تهران در تمام بخشهای آن شامل مترو، اتوبوسرانی، تاکسی و وَن بودهایم. البته در جلسه دو هفته قبل صحن شورا، معاون حملونقل شهرداری بدون اعلام قبلی حضور پیدا کردند و توضیحاتی را به صورت اجمالی ارائه کردند، ولی به نظر میرسد این توضیحات کافی نیست و مدیران شهری باید پاسخ دقیقتری را درباره علت این عقبماندگیها ارائه کنند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در گزارشات دورهای خزانهدار شورا از صورت هزینهها و درآمدهای شهرداری تهران مشخص است که مدیریت شهری در ۹ ماه ابتدایی امسال در جذب درآمدهای پیشبینیشده برای تامین بودجههای مورد نیاز سال ۱۴۰۲ موفق بوده است، اما به نظر میرسد دو دلیل عمده باعث شده است که بخش زیادی از درآمدها هنوز به پروژههای گوناگون شهرداری از جمله در حوزه حملونقل عمومی تزریق نشود؛ دلیل اول این که بخش مهمی از درآمدهای امسال شهرداری از مسیر غیرنقد تامین شده و دلیل دوم هم این که قسمتی از همین درآمدهای غیرنقد برای پرداخت دیون و بدهیهای گذشته اختصاص پیدا کرده است و همین مساله به عقبماندگی شهرداری در اجرای برخی پروژههای عملیاتی بهویژه در حوزه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی تهران دامن زده است.
وی در پایان تصریح کرد: بررسی آمارها و صورت وضعیت قراردادها، هزینهها و درآمدهای شهرداری تهران در حوزه حملونقل عمومی نشان میدهد با وجود این که قرار بود امسال شاهد پیشرفتهای ملموسی در این بخش از مدیریت شهری باشیم، اما شهرداری در ۹ ماه ابتدایی سال جاری عقبماندگی محسوسی در عمل به تکالیف تعیینشده در بخش حملونقل عمومی داشته است و شاهد فاصله زیادی بین وعدههای ابتدای سال مدیران شهرداری با میزان تحقق عملی این وعدهها پس از گذشت بیش از سه فصل از ابتدای سال هستیم؛ بنابراین یکی از مهمترین نقدهایی که میتوان به عملکرد مدیریت شهری پایتخت در سال ۱۴۰۲ وارد دانست، همین محقق نشدن وعدههای حملونقلی است.