خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت علوم:

دانشگاه امن‌ترین محل برای تمرین کنشگری سیاسی است/توضیح درباره تغییر روسای دانشگاه‌ها

دانشگاه امن‌ترین محل برای تمرین کنشگری سیاسی است/توضیح درباره تغییر روسای دانشگاه‌ها
کد خبر : ۱۴۲۰۶۴۲

سخنگوی وزارت علوم گفت: دانشگاه امن‌ترین محل برای تمرین کنشگری سیاسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ "علی شمسی‌پور" سخنگوی وزارت علوم و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز یکم آذرماه برگزار شد، بیان کرد: یکی از اتفاقات وزارت علوم و یکی از مهم ترین برنامه‌های وزیر به دولت و در عمل، بحث فناوری و تکمیل زنجیره تولید ایده و علم تا رسیدن به تولید ثروت و بالاتر از آن تولید قدرت است که برای تکمیل آن وارد شد.

سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: برای تولید علم و مصرف آن و  مثلا در حوزه‌های دفاعی زنجیره‌های تولید علم تا قدرت را فراهم کرده‌ایم و تولیدات ما باعث شده قدرت بازدارندگی و امنیت بزرگی پیدا کنیم اینها قدرت علم است. در مسئله هسته‌ای تا آخر رفته‌ایم و یا در مسئله سلول‌های بنیادی  بهداشت و درمان و... نیز همینگونه هستیم و مدل‌های بومی داریم.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم گفت: در زمینه بهداشت و درمان فوق العاده‌ایم و دانشمندان یک درصد در ارتباط با صنعت کاملا تنیده شده و تولید ثروت هم برای ما کرده است. جمهوری اسلامی گردشگر درمانی دارد. پس ریل‌گذاری لازم بود و معاونت فناوری از این جهت ایجاد شد البته که نوپا است.

شمسی‌پور اظهار کرد: برخی مسائل در حوزه‌های مختلف تبدیل به فرهنگ می‌شود. مثلا بحث مقاله نویسی در کشور یک فرهنگ شده و شاید سالها زمان لازم است تا به فرهنگ در فناوری برسیم البته برخی آیین نامه‌ها را اصلاح باید کرد و بحث فناوری در برنامه ارتقای آیین نامه پایه‌های تشویقی ماده ۵۳ نیز این رویکرد را داشت و پایه‌های تشویقی ۶۰ تا شده و یک سوم آن در حیطه فناوری است. نباید رشدی که رخ می‌دهد کاریکاتوری یا یک طرفه باشد. هدایت‌های مالی و جنبه‌های تشویقی و کرونا اساتید و پژوهشگران باید به سمت تشویق برود و منابع مادی آنها را تحریک و پشتیبانی کند تا به سمتی که کشور نیاز دارد حرکت کنند.

سخنگوی وزارت علوم اظهار کرد: در زمینه نوآوری در سال ۱۴۰۰ رتبه ایران ۶۰ بوده و حالا ۷ رتبه سعود داشتیم و به رتبه ۵۳ رسیدیم. همچنین ۷۸ درصد رشد در فروش در پارک‌ها از ۱۹۶ میلیارد ریال به ۳۵۰ میلیارد ریال رسیده است. واحدهای فناوری از ۱۰ هزار به ۱۲ هزار و ۱۰۰ رسید. شاغلین پارک ها ۷۶ درصد رشد داشته و به ۱۱۴ هزار رسیده است.

او گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها ۴۰ درصد رشد داشته و قبلا ۱۵۰۰ بود و حالا به دو هزار رسیده است. میزان سالانه صادرات دانش‌بنیان‌ها دوبرابر شده و ضمن اینکه از ۴۹ پارک به  ۵۹ رسیدیم و مراکز رشد و فناوری ۲۰۰ مرکز به ۲۶۰ پردیس‌ها و دهکده ۲۲ پردیس شده و برای اولین بار پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

او در ادامه گفت: تفاهم خوبی با وزارت صمت داریم پارک های علم و فناوری با محصولات دانش بنیان که قابلیت رقابت فنی دارد خرید محصولات آن توسط وزارت صمت تضمین می شود.

شمسی‌پور تاکید کرد: در زمینه‌های فرهنگی نیز اتفاقات خوبی افتاده و تلاش خواهیم کرد آن را ساختارمند کنیم به این مفهوم که با تکیه بر شاگردپروری که خواست رهبر انقلاب هم هست معاونت فرهنگی اقدام به برگزاری دوره طرح منش استادی کرده که تعدادی از اساتید درگیر آن شدند یک بخشی از آن علم پایه و بخش دیگر انتقال تجربیات اساتید پیشکسوت را در برمی‌گیرد.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم در ادامه خاطرنشان کرد: جنس اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد و کنش‌ها آنقدر تند بود که کسی حرف دیگری را نمی‌شنید. بعد از گذر از آن دوره از معاونت‌های فرهنگی خواستیم به سمت گفت‌وگو برویم تا دانشجویان کنشگری سیاسی را تجربه کنند. دانشگاه امن‌ترین محل برای تمرین کنشگری سیاسی است چراکه به دانشجو به عنوان عنصری ارزشمند نگاه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دانشجویی در دانشگاه تخلف کند قواعد انضباطی داریم اما سهل‌گیرانه تر از بیرون است و اگر داخل دانشگاه اشتباهی کنند خیلی ضرر نخواهند کرد و دانشجویان می‌توانند از این زمین پرسود کم زیان بهره ببرند. آنها با این تمرین هم شجاعت حرف زدن هم نقد و... را پیدا می‌کنند. اگر کسی بخواهد دانشگاه را غیرسیاسی کند به نفع دانشگاه عمل نکرده است و رهبران ما از ابتدا تا کنون هم چنین اندیشیده‌اند.

او بیان کرد: رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز چنین نگاهی دارد و وزرا و مدیران نیز در همین راستا عمل می‌کنند و تلاش این است که حضور مسئولان در بستر دانشگاه‌ها بیشتر باشد.

شمسی‌پور در مورد آمار مهاجرت اساتید اظهار کرد: روند مهاجرت که برای کشور وجود دارد؛ هم ورودی داریم هم خروجی. نگرانی وقتی ایجاد می‌شود که نیروی ماهر توانمند و علمی کشور برود و ما مهاجرت معکوس نداشته‌ایم.

سخنگوی وزارت علوم افزود: ما دانشجویانی را نیز تربیت می‌کنیم که مهاجرت می‌کنند و این موضوع قابل کتمان نیست. در اساتید نیز این مسئله رخ می‌دهد. در چند سال اخیر اتفاقاتی افتاد که اساتید حس کردند حداقل حقوق مادی آنها رعایت نشده است و مهاجرت کرده‌اند.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم اضافه کرد: برای اساتید نواستخدام گرنت خوب چند ده میلیونی درنظر گرفتیم و به اساتید یک و دو درصد برتر نیز گرنت بیشتری اعطا شد و تجهیزات و کمبودها هم تامین شود.

به گفته شمسی‌پور واقعیت این است که خیلی از اساتید زندگی دارند که شاید در شان آنها نیست. او گفت: باید شئونات مادی و معنوی اساتید رعایت شود.

او اضافه کرد: استاد اگر بداند از حرفی که می‌زند و از دانش او استفاده می‌شود و شئونات او رعایت می‌شود مهاجرت نمی‌کند.

مشاور وزیر علوم در مورد انتصابات روسای دانشگاه‌ها نیز توضیح داد: در خصوص روسای دانشگاه‌ها در این دوره تغییراتی انجام شد که تغییرات طبیعی است و دولت بعد هم برای خودش تغییرات خواهد داشت و طبیعت حکومت داری همین است. مردم باید جلوه بیرونی رأیی که می دهند و نتیجه رای خود را ببینند.

او ادامه داد: در مجموعه انتصابات نقش نظارتی هم داریم. این کمیته جایگاه قانونی در ساختار ندارد و فعالیت روسای دانشگاه را رصد می‌کنند. مجموعه حراست و بازرسان را هم داریم و معاونت‌ها نیز هر دانشگاهی را از منظر خود رصد می‌کنند و نهایتا در جمع‌بندی وزیر براساس گزارش‌ها در مورد جابه‌جایی‌ها تصمیم می‌گیرند.

شمسی‌پور تصریح کرد: از ۸ دانشگاه‌هایی که وزیر در تهران برایشان در این دوره حکم زدند، رییس دانشگاه الزهرا پس از حدود یک سال، دانشگاه خواجه نصیر طوسی پس از یک سال و نیم و رئیس دانشگاه صنعتی شریف پس از دو سال و رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم پس از دوسال تغییر کردند. تضمینی وجود ندارد که من تا آخر در این مسئولیت بمانم.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم افزود: گاهی از سوی برخی روسا استعفا هم داده می شود. پس برخی تغییرات ناشی از استعفای خود فرد است یا اینکه نتوانسته از نظر مدیریتی رضایت را جلب کند. به کلی ثبات خوبی در مدیریت وجود دارد و روسا می‌دانند اگر چهارچوب‌ها را رعایت نکنند تغییر می‌کنند.

سخنگوی وزارت علوم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در مورد پوشش و حجاب در دانشگاه ها و ارسال الگو یا ابلاغ جدید در این خصوص توضیح داد: در همه دنیا قواعد وجود دارد. شاید متناسب با فرهنگ و تاریخ و آیین ما تفاوت‌هایی با جای دیگر داشته باشیم و چهارچوب‌هایی برای ما وجود دارد و بدون چهارچوب هیچ جایی نمی‌توان فضا را مدیریت کرد.

شمسی‌پور تاکید کرد: در دانشگاه نیز این چهارچوب‌ها وجود دارد. برخی خواستند به سمت طراحی یونیفرم برای دانشگاه و... بروند که از نظر من درست نیست.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم تصریح کرد:  قواعد کلی وجود دارد مثلا اگر قواعد آموزشی رعایت نشود، استاد دانشجو را سر کلاس راه نمی‌دهند و باید استاد به چنین دانشجویی اجازه حضور بدهد.

سخنگوی وزارت علوم با بیان اینکه  قاعده آموزشی و پژوهشی می‌گوید وقتی فرد می‌خواهد وارد آزمایشگاه شود باید دوره ببیند تا خطری او را تهدید نکند؛ گفت: دانشجویان باید قواعد کار در آزمایشگاه دانشگاه خود را رعایت کنند و لازم است پیش از عمل، کار با مواد مختلف را بیاموزد. همچنین دانشجوها نمی تواند وارد هر دانشگاهی شود پس قاعده در هر بستری در همه جای دنیا وجود دارد.

شمسی پور ادامه داد: از این روست که مسائل فرهنگی نیز چهارچوب و مقررات خود را دارد و استاد و دانشجو این قواعد را رعایت می کنند. اینکه شکل اعمال قانون چگونه باشد، یک جایی ممکن است با سلیقه بهتری عمل شود. گاهی شاید اتفاقی رخ دهد که زیباتر باشد. چهارچوب‌های پوشش اساتید و دانشجویان کاملا معلوم است. هم اکنون وضعیت حجاب به جرات در تمام دانشگاه‌های کشور خوب است. حتی وضع حجاب در دانشگاه‌های شهرستانها بهتر است.

شمسی پور ضمن بیان اینکه انتشار یک فیلم از یک فضا و رفتار خارج از عرف نشان دهنده این است که چنین رفتارهایی آنقدر کم و انگشت شمار است که موجب تعجب می‌شود، گفت: افراد چون چنین رفتارهایی کم است، تعجب می کنند و فیلم‌ می‌گیرند. اگر زیاد بود که روال می‌شد. اتفاقا فیلم که بیرون می‌آید دلیل بر کم بودن است. پس چنین رفتارهایی بخصوص در دانشگاه‌های اصلی ما اندک است چراکه دانشجویان ما در دانشگاهای بزرگ و مطرح قطعا افرادی هستند که تلاش می‌کنند درس بخوانند.

او در ادامه عنوان کرد: ما از قبل چهارچوب‌های حجاب و پوشش در دانشگاه را داریم و دستور جدیدی به دانشگاه‌ها ارسال نشده است. مصوبه حجاب در دانشگاه‌ها مربوط به گذشته و دوران دولت هفتم و هشتم است که شخص رئیس جمهور وقت ابلاغ کرده بودند که به نظرم مصوبه خوبی است.

شمسی‌پور در مورد در آیین نامه ارتقای و نگاه سیاسی در این تحولات بیان کرد: در این ارتقا اصلا نگاه سیاسی نداریم، اما نگاه فرهنگی وجود دارد. قاعدتا در ارتفا حوزه فرهنگی محکم‌تر خواهد شد چرا که رویکرد دولت و ما فرهنگی است. یک سری تغییرات مرتبط با سیاست‌های کلان است. رهبر انقلاب نیز تاکید داشتند که چرا قضاوت اساتید را به خارجی‌ها بسپاریم و خودمان قضاوت نکنیم و قضاوت خارجی‌ها را بر ارتقای خودمان ملاک قرار دهیم بر همین اساس باید برخی مباحث تحول پیدا می‌کرد.

شمسی‌پور در خصوص بودجه دانشگاه‌ها و تخصیص سه درصد به بودجه فرهنگی و ۱۵ درصد به بخش پژوهش با بیان اینکه تخصیص بودجه بخش‌های اول، فقط دستور نیست، گفت: بودجه تفصیلی در هیات‌های امنای دانشگاه‌ها اولین و مهمترین دستور بر اساس برنامه‌های دانشگاه‌ها، ابلاغیه‌ها و قوانین کشوری است.

سخنگوی وزارت علوم تاکید کرد: بعد از تصویب هم در هیات امنا حسابرسی می‌شود و حسابرس باید گزارش دهد.

شمسی‌پور ادامه داد: دو ابلاغ سه درصد فرهنگی و ۱۵ درصد پژوهشی داریم، اما برخی دانشگاه‌ها بین ۸۰ تا ۹۰ درصد برای حقوق و دستمزد هزینه می‌کنند. در دوره کرونا افزایش بودجه دانشگاه‌ها کمتر از تورم بود و به محض حضوری شدن افزایش بودجه ۳۰ درصد شد؛ ولی به تراز قبل نرسیدیم و تنفس بودجه‌ای برای دانشگاه‌ها سخت شد. زیرا دو سال افزایش بودجه را از دست داده بودند که به معنای از دست دادن ۲ سال افزایش ۳۰ درصدی افزایش بودجه بود.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم افزود: از طرف دیگر دستمزد کارکنان هم اولویت اول و بعد تغذیه دانشجویی است. بودجه زیادی برای پژوهش و بخش فرهنگی باقی نمی‌ماند ولی در دو سال گذشته کل کشور به ما کمک کرد و حتی تحقق بودجه در انتهای سال برای بسیاری دانشگاه‌ها بالای ۱۰۰ درصد بود.

به گفته شمسی‌پور؛ دانشگاه‌ها با بدهی انباشته روبرو بودند که بسیاری از آنها تسویه شد، اما مساله اصلی هنوز حل نشده است. او توضیح داد: بنابراین افزایش بودجه باید بیشتر از تورم باشد و در انتها بیشتر تخصیص یابد تا عقب افتادگی جبران شود. البته بودجه سه درصد فرهنگی در دانشگاه ها باید به تدریج افزایش یابد و دانشگاهی که اکنون یک دهم درصد هزینه فرهنگی دارد، یکباره نمی تواند سه درصد هزینه کند.

در پایان شمسی‌پور در مورد تعداد خوابگاه های دانشجویی عنوان کرد: تا کنون هزار و ۳۰۰ واحد خوابگاهی از آغاز آموزش عالی داشتیم و ۴۰۰ خوابگاه در این دولت اضافه شد و به هزار و ۷۰۰ خوابگاه رسید. ۳۰۰ خوابگاه دانشجویی نیز تا پایان سال تحویل داده می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز