خبرگزاری کار ایران

نحوه ارائه خدمات به نیازمندان از طریق سامانه «سخا»

نحوه ارائه خدمات به نیازمندان از طریق سامانه «سخا»
کد خبر : ۱۴۱۴۹۸۲

رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد گفت که راه‌اندازی سامانه ملی شناسایی نیازمندان و خیر و احسان(سخا)، با ایجاد شفافیت، زمینه ارتقای اعتماد عمومی به خیریه‌ها را سبب می‌شود.

 

به گزارش ایلنا، ابراهیم باغبانی، رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد با اشاره به اینکه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص مردمی کردن امر خیر و احسان، گفت: با توجه به مشکلات موجود در عرصه‌های شناسایی نیازمندان، ارائه خدمت به نیازمندان و عناصر فعال در این حوزه، از سال ۹۶ فعالیت‌های علمی و اجرایی سامانه سخا آغاز و در سال ۹۹ ایجاد سامانه با همکاری مجموعه‌های دانشگاهی و اجرایی در دستور کار قرار گرفت.

 وی افزود: پیشنهادهای از کمیته امداد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد که در نتیجه آن سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغ شد و لذا نیاز یک ابزار شفاف جهت اجرای این سیاست‌ها احساس شد.

باغبانی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های این سامانه، شفافیت است که از طریق آن حاکمیت، نیازمندان و خیران را در یک محیط شفاف به یکدیگر متصل کرده و نهایتا عملکرد آنها را نیز به صورت شفاف ارائه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در فرآیند این سامانه، از ابتدا تا انتها تمامی امور به صورت مردمی دیده شده است و جامعه هدف آن تمام نیازمندان کشور بوده و عناصر فعال شامل موسسات، خیران، خیریه و.. به عنوان شرکای خیر و احسان در کنار کمیته امداد قرار دارند.

باغبانی با تاکید بر اینکه این سامانه سخا جزو سامانه‌های رایج کمیته امداد نبوده و یک سامانه ملی است، گفت: در این سامانه ملی هیچ فرآیند اداری در نظر گرفته نشده است و دارای یک منطق علمی و اقتصادی متناسب با هر نقطه جغرافیایی است که بر اساس آن نیازمندان شناسایی می‌شوند.

رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد با بیان این که این سامانه برای خیریه‌ها دارای مزیت است، افزود: یکی از ویژگی‌های سامانه ملی سخا، اولویت‌بندی کردن نیازهای نیازمندان بر اساس مناطق جغرافیایی بوده و خدمات دستگاه‌های حمایتی و خیریه‌ها را نیز برای تمام اعضا شامل مددجویان و یا سایر نیازمندان که تحت حمایت هیچ دستگاهی نیستند، به اشتراک می‌گذارد.

به گفته باغبانی این سامانه مزیت دیگری در بخش دولت و حاکمیت دارد به طوری که زمینه مردمی شدن رفع فقر را فراهم می‌کند و یکی از اشکالات که بحث اعتماد به خیریه‌ها است را برطرف می‌نماید. همچنین تراکم نیازمندان را در نقاط مختلف جغرافیایی ارائه می‌کند و در نهایت مصرف منابع را هدفمند می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، وی توضیحاتی درباره نحوه عملکرد این سامانه ارائه داد و گفت: در ابتدا ثبت نام خیریه صورت می‌گیرد. سپس اطلاعات نیازمندان بر اساس کد ملی و شماره تماس در سامانه بارگذاری می‌شود و برای نیازمند پیامک ارسال می‌شود. نیازمند پس از دریافت پیامک به سامانه مراجعه کرده و خود اظهاری انجام می‌دهد تا به خیریه‌ها ارجاع داده شود و پس از پایش خیریه، نیاز وی اولویت‌بندی و جهت رفع آن اقدام می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز