باید الگوی حکمرانی آموزش عالی تدوین شود / ضرورت توجه به فناوری نرم در این الگو
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه بازدید از دانشگاه امام حسین (ع) بر ضرورت اجرای الگوی حکمرانی آموزش عالی تدوین شده از سوی این دانشگاه تأکید کرد.
به گزارش ایلنا از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه بازدید از دانشگاه امام حسین (ع) در جمع خبرنگاران درباره دانشگاه تراز انقلاب اسلامی اظهار کرد: دانشگاه تراز انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری از آن تعبیر به دانشگاه اسلامی میکنند، دانشگاهی است که علاوه بر اینکه نمادهایش اسلامی است باید فناوری نرم آموزشی، پژوهشی و مهارتی آن بر اساس بنیانهای حکمت اسلامی باشد.
وی افزود: در این مسیر نباید فقط به دستاوردهای دانشگاه تأکید شود بلکه باید بنیانهای فکری دانشگاه نیز اسلامی باشد. بسیاری از دانشگاههای مطرح دنیا فلسفه وجودی دارند، فلسفه وجودی دانشگاه اسلامی نیز حکمت اسلامی است. در استقرار دانشگاه اسلامی باید به منظومه فکری امامین انقلاب نیز توجه جدی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید الگوی حکمرانی آموزش عالی تدوین شود، ادامه داد: حکمرانی غیر از حکومتداری است، حکمرانی فرایندی سه ساحتی شامل سیاستگذاری، تنظیمگری و تصدیگری است که هر کدام از ساحتها مراحلی دارند، اگر الگوی حکمرانی آموزش عالی را بر مبنای حکمت اسلامی تدوین کنیم میتوانیم امیدوار باشیم که دانشگاه اسلامی شکل گیرد.
استاد خسروپناه با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاهها بیان کرد: این سند از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و ابلاغ شد و در چهار ساحت آموزش، مدیریت، پژوهش و فرهنگی تدوین شده است، در این سند نکات ارزندهای از حکمت اسلامی و منظومه فکری امامین وجود دارد.
وی ادامه داد: اکنون در بعد حکمرانی آموزش عالی خلأ داریم و این خلأ را دانشگاه امام حسین (ع) برطرف کرده است. این دانشگاه علاوه بر تأکید بر بنیانهای حکمت اسلامی و منظومه امامین، الگوی حکمرانی آموزش عالی را نیز تدوین کرده است، در این الگو از تجربه دنیا نیز استفاده شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد که الگوی حکمرانی آموزش عالی که از سوی دانشگاه امام حسین (ع) تدوین شده در سایر زیرنظامهای آموزشی وزارت علوم و وزارت بهداشت مورد استفاده قرار گیرد.
استاد خسروپناه اضافه کرد: این الگوی حکمرانی آموزش عالی صرفا یک الگوی مدون مکتوب نیست بلکه در دانشگاه امام حسین (ع) اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه در الگوی حکمرانی آموزش عالی توجه به فناوری نرم خیلی اهمیت دارد، گفت: یکی از این فناوریهای نرم آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاههاست، دانشگاه امام حسین (ع) آئیننامه ارتقاء را نیز تدوین کرده و در شورا مصوب کرده است، باید به عنوان یک فناوری نرم آموزشی عالی اجرایی شود، با اجرای این آئیننامه مسائل حوزههای مهاجرت، اشتغال و درآمدزایی فارغ التحصیل کمتر خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه امام حسین (ع) دانشگاهی است که علاوه بر تأمین نیازهای علمی و نیاز نیروهای امنیتی، نیازهای کشور را تأمین کند.
استاد خسروپناه درباره اجراییسازی آئیننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی عنوان کرد: نهادهای حاکمیتی و وزارت علوم و بهداشت باید از اجرای این آئیننامه حمایت کنند و دوم اساتید همکاری داشته باشند چراکه با دستور دادن کارها انجام نمیشود. شناسایی اساتید علوم انسانی که دغدغه مسئله محوری دارند نیز اولویت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.