خبرگزاری کار ایران

در نشست نخبگان تحقیقات و مرجعیت علمی مطرح شد:

رفع نیازهای کشور، هدف پژوهش در حوزه سلامت

رفع نیازهای کشور، هدف پژوهش در حوزه سلامت
کد خبر : ۱۴۱۱۳۸۱

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرجعیت علمی، ورود به سرآمدی علم و فناوری و حل مشکلات کشور را از اهداف پژوهش عنوان کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، یونس پناهی در نشست نخبگان تحقیقات و مرجعیت علمی با موضوع «نقش اخلاق در سلامت و مرجعیت علمی»، با بیان این مطلب، درباره اهمیت نیازسنجی تحقیقات خاطر نشان کرد: پژوهش حتما باید بر اساس نیازهای کشور باشد و ما را به اوج قله علم برساند.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری به بومی‌سازی علمی و فناوری تاکید داشته اند، گفت: علوم باید به زبان فارسی بومی‌سازی شود که این مقوله را می‌توان در حوزه ترجمان دانش مورد توجه قرار داد. اگر پژوهشی از محل مطالعات کوهورت به دست می‌آید، حتماً باید به فرماندار و مسئولان اطلاع داده شود و نتیجه حاصل از تحقیق بومی‌سازی شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر این که بر اساس اسناد بالادستی در چشم‌انداز ۲۰ساله باید در جهان جایگاه برتری داشته باشیم، گفت: برای مرجعیت علمی حتماً باید فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی کنیم و در این مسیر تحصیلات تکمیلی و پسادکتراها، جذب نیروهای خلاق و توانمند و بهبود فرایندها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای اینکه مرجع شویم حتما باید متناسب با نیازها و زیرساخت‌های کشور تصمیم بگیریم.

به عقیده دکتر پناهی، تهدیدهای نظامی سلامت مثل جمعیت و بار بیماری‌ها را باید جدی گرفت و تحقیقات را باید به سمت پیشگیری و تشخیص‌های زودهنگام؛ مثل کیت‌های تشخیصی سرطان متمرکز کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از داده‌های بیمارستان‌ها گفت: بر افزایش مراکز توسعه بالینی در بیمارستان‌ها تاکید داریم. در یک سال گذشته ۱۵ مرکز توسعه بالینی داشتیم و در ارزشیابی اخیر، بیمارستان‌ها رشد قابل توجهی در این خصوص داشتند. و در نظر داریم در جشنواره‌ها از بیمارستان‌های که در توسعه بالینی پیشرفت داشتند، تقدیر کنیم.

پناهی در پایان به استفاده از ظرفیت پایان‌نامه‌های دانشجویی تاکید کرد و گفت: باید از انجام پایان‌نامه‌های تکراری جلوگیری کرد. همچنین تهیه پایان‌نامه‌ها باید در راستای نیازهای کشور باشد. این پایان‌نامه‌ها می‌تواند در جذب و به کار گیری نخبگان کمک کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز