اردبیلی مطرح کرد:
لزوم اختصاص یک فضای خانوادهمحور برای عرضه محصولات «حجاب و عفاف»
نشست تخصصی هماندیشی تاسیس مراکز شتابدهی پوشاک ایرانی – اسلامی شهرتهران در پی برگزاری نوزدهمین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» با حضور مدیرکل امور زنان وخانواده شهرداری تهران، مشاور فرماندار تهران در امور زنان و خانواده، دبیر کارگروه مد ولباس، فعالان و سیاستگذاران حوزه پوشاک، رییس اتحادیه پوشاک تهران، اعضای هیات مدیره انجمن حجاب، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم انسانی و صاحبان و نمایندگان برندهای پوشاک ایرانی- اسلامی برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مریم اردبیلی در این نشست با بیان اینکه یکی از چالشهای جدی و مطالبه شده شهروندان از شهرداری تهران، ایجاد فضای مناسب برای عرضه تولیدات و محصولات «حجاب و عفاف» است اظهارکرد: علیرغم برپایی نمایشگاههای متعدد پوشاک در پایتخت، تولیدکنندگان محصولات «حجاب و عفاف» معتقدند که فرصتهای عرضه محصولاتشان کافی نیست؛ در واقع چالش جدی این حوزه از پوشاک، دستیابی سخت مصرفکننده به تولیدات عفیفانه است.
مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران تصریحکرد: البته فضای دیجیتال مارکتینگ تا حدی توانسته این معضل را برطرف کند اما با محدودیتهایی نظیرعدم مقایسه تولیدات برندهای مختلف با یکدیگر، محدودیت در عرضه ویا تفاوت سطح اجتماعی واقتصادی مصرفکننده هم مواجه است. بخش دیگر هم به تولیدکنندگان خرد بازمیگردد که برای ارتقا و رشد، نیازمند بهرهمندی از شبکه انجمن تولیدکنندگان محصولات «عفاف و حجاب» هستند اما در یک زنجیره واحد قرار نگرفتهاند.
وی افزود: اگر بنا باشد شهرداری یک فضای خاصی را برای شتابدهی پوشاک ایرانی- اسلامی، با توجه به اقتضائات تولید، عرضه و شتابدهی محصولات، برگزاری رویدادهای مد و پوشاک و یک فرآیند پلهای ارتقادهی برای برندهای تازه کاراختصاص دهد، این فضا باید یک فضای «خانواده محور» باشد و به غیراز عرضه پوشاک، سایر مایحتاج خانواده را نیز تحت پوشش قرار دهد، تا کارساز تلقی شود.
اردبیلی خاطرنشانکرد: بنابراین ما به دنبال آن هستیم که در یک فضای مجتمعی، شرایط بدون واسطه را برای عرضه پوشاک اسلامی– ایرانی و تمامی خدمات پیرامونی آن از جمله اکسسوریها مهیا کنیم.
لزوم مانعزدایی و تسهیل امور از سوی اتحادیه پوشاک
سجاد لطفی دبیر کارگروه «مد و لباس» هم با اشاره به قانون ساماندهی «مد و لباس» و آییننامه اجرایی آن اظهارکرد: در این آییننامه، مخاطب بحث دسترسپذیرسازی، وزارت صمت و اصناف هستند ودر جلسهای هم که با رییسجمهور در این خصوص برگزار شد تاکید بر این بود که راه، راه بازار و صنف است. صنف باید پای کار بیاید، البته طی سالهای گذشته فرصتهایی دراین باره از تسهیل مجوزها ویا مانع زداییها برای فعالان این حوزه داشته است که هنوز هم این راه ادامه دارد.
وی ادامه داد: ما به عنوان کارگروه «مد ولباس» درخواستمان از اتحادیه پوشاک تهران این است که شما به دلیل دسترسیها و شناخت صحیح، میتوانید سبب تسهیلگریهایی از تعیین مکان گرفته تا صدور مجوزها شوید؛ به عبارتی مانعزدایی کنید تا از دغدغههای فعالان این حوزه کاسته شود.
لطفی با تاکید مجدد بر موضوع دسترسسازی و مشکل عرضه محصولات خاطرنشان کرد: حوزه پوشاک نیازمند تبلیغات و نمایش است که البته به دلیل یکسری چارچوبهای فرهنگی و اجتماعی و بعضا کج سلیقگیها، تولیدکننده و طراح از این حق محروم شدهاند که به طور حتم با استفاده از روشهای جایگزین همچون بهرهمندی از بیلبوردهای شهری میتوان تا حدی این مشکل را حل و فصل کرد.
به گفته وی، تبلیغات محیطی در شتابدهی این امر موثر است و ظرفیتی که شهرداری تهران به عنوان یک الگو در کشور میتواند دراین خصوص ایجاد کند، در زمان برگزاری جشنواره «مد و لباس فجر» میتواند به عنوان یک نمونه پایلوت، نمود عینی داشته باشد.
لزوم ارائه تسهیلات برای صاحبان پیشههای خرد
مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران هم در بخشی از این نشست با یادآوری نکاتی اظهارکرد: به نظر من برگزاری و راهحلی که در خصوص نمایشگاههای تخصصی ارائه شد، باعث افت خدمات میشود. برنامهریزیها و هدف برگزاری این نشست، برپایی یک نمایشگاه نیست.
فاطمه رحمانی بااشاره به جلساتی که با اتحادیه پوشاک برگزار و گلهمندیهایی در خصوص وضعیت پوشاک وحجاب و عفاف مطرح شده هم تصریحکرد: گله ما این بود که چرا لباسهای بدپوشش برای یک زن ایرانی ومسلمان، به راحتی و سهولت و البته قیمت ارزان، در دسترس است ولی پوشش اسلامی از نظر قیمت، در رده گرانقیمت هاست؟ که البته جواب مناسبی در این خصوص دریافت نکردیم!
ی ادامهداد: معتقدم که اتحادیهها، چه در تولید و چه در عرضه بسیارمقصر هستند. البته یکسری ابهامات هم در این زمینه وجود دارد؛ اولا شاخصههای مد ایرانی- اسلامی باید مطرح و اعلام شود؛ یعنی در واقع تعریفی از پوشاک ایرانی- اسلامی داشته باشیم.
رحمانی با اشاره به این نکته که به طور حتم برندهای معروف حوزه «حجاب و عفاف» در بحث فروش مشکلی ندارند تصریح کرد: بحث هدفگذاری هم مهم است. اینکه آیا راهاندازی یک مجتمع صرفا برای فروش محصول از سوی فروشنده و خرید، از سوی مصرفکننده است، یا اینکه واقعا میخواهیم یک رویداد فرهنگی، اقتصادی، تفریحی و خدماتی برای خانوادهها و حتی برای نشاط اجتماعی ذیل این مجموعه داشته باشیم؟
به گفته وی، قطعا اگر این حلقه و پازل کاملتر باشد، استقبال مردم بهتر خواهد بود.
مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران در خصوص بحث تولیدکنندگانی که تحت پوشش اتحادیهها قرار ندارند و صاحبان کسب و کارهای خرد هم اظهارکرد: برای این گروه چه هدفی در نظر گرفته شده است؟ آیا هدف از راهاندازی یک مجتمع محصولات «حجاب و عفاف» صرفا استقرار تولیدکننده های قدرتمند است یا برای گروههای دیگر همچون زنان سرپرست خانوار و صاحبان پیشههای خرد هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟
درخواست همکاری سازمانها در بحث تبلیغات
پیش از سخنان دبیر کارگروه مد و لباس، یکی از صاحبان برند پوشاک «حجاب و عفاف» در این نشست با اشاره به تجربههای مشابه این فرآیند در برخی از کلانشهرها از جمله شیراز به مشکلات این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: تمام فضای تبلیغاتی برای برندهای حوزه «حجاب و عفاف» صفحات فعال مجازی و البته صرف هزینههای شخصی است. ما در بحث تبلیغات نیازمند مساعدت برخی نهادها و سازمانها همچون سازمان زیباسازی شهرداری تهران هستیم.
افشینمنش همچنین با بیان اینکه برگزاری نمایشگاههای عرضه تولیدات «حجاب و عفاف» یک مسکن موقت است، تصریح کرد: یکی از نمایشگاههایی که میتوان در آن محصولات عفیفانه را به معرض فروش گذاشت، نمایشگاه قرآن در ایام ماه مبارک رمضان است که متاسفانه شیوه عرضه و محیط محدود آن، مناسب ودر شأن محصولات حجاب و عفاف نیست.
حمیدرضا امیدی یکی دیگراز فعالان حوزه پوشاک «حجاب و عفاف» هم اظهارکرد: تولید محصولات عفیفانه هم برای زنان و هم برای مردان، صنعتی نیست و به همین علت، راهاندازی راسته و یا مجتمع متمرکزی برای محصولات «حجاب و عفاف» به تاخیر افتاده است.
وی با تاکید براین موضوع که برای فروش عمده محصولات «حجاب و عفاف» باید یک سالن صادراتی وجود داشته باشد ادامه داد: از نظر فرهنگی هم برگزاری جشنوارهها و راهاندازی اندیشکده میتواند مفید باشد. همچنین برای تولیدکنندگان، باید فضاهای شتابدهی برای تولید محتواهای مناسب دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته شود.